Wie leest er nog papieren gebruikershandleidingen? Het is tijdrovend en omslachtig. Dat vond SwipeGuide ook toen het uit frustratie in 2016 startte. Het ontwikkelde een tool voor digitale werkinstructies waarbij deze gebruikershandleidingen gevisualiseerd worden weergegeven op mobiele apparaten en slimme brillen. Deze keer uitgelicht tech-startup SwipeGuide, een SaaS-instructieplatform, cloud-based en mobile first.
Wanneer en hoe zijn jullie ontstaan?
Willemijn Schneyder en Daan Assen hebben samen het bedrijf opgezet in 2015 na een discussie over hoe ongebruikersvriendelijk instructies zijn. We willen het zo makkelijk mogelijk maken voor bedrijven om mooie en visuele stap-voor-stap handleidingen te maken en publiceren. Daarnaast willen we het natuurlijk zo makkelijk mogelijk voor de eindgebruiker om een nieuwe taak uit te voeren als ze een product gaan gebruiken.
Instructies die gemaakt worden in het SwipeGuide-cms passen op elk mobiel apparaat en kunnen worden gedeeld via qr-codes, embed op een website/app of met een directe url-link. Uiteraard is het ook mogelijk om instructies te tracken in het SwipeGuide-analytics dashboard. De voordelen van SwipeGuide zijn evident, zo verhoogt het de operationele efficiëntie, vermijdt het fouten, verhoogt het de veiligheid en borgt het de ontwikkelde kennis, wat belangrijk is in een markt met een grote doorloop van medewerkers.
Hoe ziet het ondernemersteam eruit en hoe gaan jullie het team verder laten groeien?
Het core team bestaat uit Willemijn Schneyder (ceo) met een achtergrond in digitale transformatie en marketing, Daan Assen (chief instructional design) vanuit pedagogische wetenschappen en technologieën, Tim Rijke (sales en business development) die over een commerciële achtergrond beschikt, Joost Elfering (cto,), onze ‘development piñata’, en Annika Björkholm (marketing) vanuit een rol in communicatie en groeimarketing.
Het SwipeGuide-team bestaat op dit moment uit 25 ‘Swipees’ met twaalf verschillende nationaliteiten, waaronder mensen uit Taiwan, Verenigde Staten, Roemenië, Turkije, Finland en Italie. Het team is in 2018 vijf keer groter geworden, eind 2017 waren we nog maar met z’n vijven. Eind 2020 willen we gegroeid zijn naar vijftig medewerkers.
Welke technologieën zetten jullie in en hoe/waarom doen jullie dat?
Wij richten ons op academisch onderzoek voor wat betreft leermogelijkheden en de design-principes van instructies. Eigenlijk kijken we dus vooral naar hoe we het brein op de beste kunnen bewerken om te leren om nieuwe taken te gaan doen. Dat is namelijk vooral stap-voor-stap en visueel met een heel korte actiegerichte tekst daarbij.
Ons platform is een cloud-based web-app die draait op Amazon Web Services. We zetten daarbij artificial intelligence en machine learning en hebben in ons cms ingebakken dat er aanbevelingen verstrekt worden. Dit cms is gebouwd op basis van verschillende technologieën, zoals Node.js, GraphQL api’s en React.js.
Wat is de belangrijkste markt waarop jullie je concentreren en waarom is dat?
Eerst leverden wij software voor peer-to-peer instructies voor kookinstructies. We hebben toen een pilot gedaan met bedrijven als Philips en Toon voor consumentinstructies en –handleidingen. Vorig jaar hebben we die pilot verlegd naar de zakelijke markt en hebben we professionele handleidingen en werkinstructies ontwikkeld voor onder andere Heineken. Zij gebruiken nu onze software in 87 brouwerijen overal ter wereld voor standaard operationele procedures en on-the-job werkinstructies in de operationele processen. Instructie-tracking biedt klanten als Heineken real-time inzichten voor continue verbetering, downtime-reductie en verbeterde betrokkenheid van medewerkers.
Op dit moment focussen wij ons op professionele toepassingen op het gebied van digitale transformatie en digitale werkinstructies in productie, onderhoud en de buitendienst. Eigenlijk richten wij ons alle bedrijven die werken met fysieke producten en/of in processen werken die een instructie nodig hebben. Zo hebben wij al klanten als Heineken, Philips en Somfy geholpen.
Wat hebben jullie nog nodig om jullie business volwassen te laten worden?
Er zijn een aantal zaken die we nog nodig hebben om onze missie te ondersteunen. We willen namelijk de wereld van instructies helemaal op zijn kop te zetten met onze nieuwe generatie instructiesoftware. Om dit te ondersteunen zoeken wij dit jaar een serie a-investering van tussen de drie en vijf miljoen euro. Hiermee willen we vooral de grotere enterprise-klanten gaan aantrekken in de Verenigde Staten en Europa, waarbij Duitsland een belangrijke markt is omdat daar veel productiebedrijven zitten. Daarnaast willen we, als alles volgens plan verloopt, in 2020 een kantoor in de VS gaan openen.