De Zweeds-Amerikaanse business intelligence-specialist Qlik neemt de kunstmatige intelligentie (ai)-analysebot CrunchBot over, tegelijk met het ai-team van zijn ontwikkelaar, het bedrijf Crunch Data. Op die manier kunnen gebruikers van natuurlijke spraak gebruikmaken om analyseresultaten te verkrijgen. Hoeveel Qlik voor CrunchBot betaalt, is niet meegedeeld.
Via ‘Qlik Sense’ en in tools als Slack, Skype, Salesforce Chat en Microsoft Teams zullen voortaan inzichten aangeboden worden via spraak, zegt Qlik in een persbericht. Gebruikers kunnen op een natuurlijke manier vragen stellen en inzichten en antwoorden ontvangen, inclusief context, met automatisch gegenereerde grafieken, interpretaties, belangrijke drivers, periode-op-periode berekeningen en prognoses. De natuurlijke taalverwerking traint zichzelf automatisch en houdt de vragen van gebruikers bij.
Crunch Data werkte eerder al projecten uit voor bedrijven als Century Link en Hortonworks. De CrunchBot wordt exclusief in Qlik Sense beschikbaar en heet voortaan ‘Qlik Insight Bot’.
‘Met de komst van CrunchBot en Crunch Data in Qlik kunnen gebruikers nog eenvoudiger data aan workflows toevoegen. Daardoor worden analyses een nog belangrijker onderdeel van de dagelijkse activiteiten en besluitvorming’, aldus Mike Capone, ceo van Qlik. ‘Qlik zoekt doorlopend naar manieren om gebruikers augmented intelligence te bieden en hun datavaardigheden te verbeteren. Dankzij deze overnames kunnen we onze klanten en partners meer mogelijkheden bieden voor het gebruik van data en inzichten op de werkplek, waardoor de waarde van hun data verder toeneemt.’