NetApp, specialist op het gebied van de hybride cloud, is dit jaar opnieuw de officiële sponsor van het Ducati-team tijdens het MotoGP-wereldkampioenschap 2019. De samenwerking tussen NetApp en Ducati maakt de digitale transformatie van de motorsport mogelijk, zegt het bedrijf.
De datagedreven technologische ontwikkelingen die ingezet worden in de racemotoren, gaan de prestaties van fabrieksrijders Andrea Dovizioso en Danilo Petrucci verbeteren, zo hoopt NetApp. Ook de motor van testrijder Michele Pirro krijgt trouwens een digitale upgrade.
Met de NetApp hci-oplossing heeft het Ducatiteam tijdens de race direct toegang tot een datacenter. Dit biedt de mogelijkheid om sneller datagedreven beslissingen te nemen en zo via de hybride cloudinfrastructuur de juiste strategieën voor het raceteam te ontwikkelen.
Het partnership tussen Ducati en NetApp begon vorig jaar al. Onlangs is de samenwerking uitgebreid met als doel de grote hoeveelheid data uit alle bedrijfsonderdelen van Ducati te analyseren, waaronder logistiek, marketing en klantrelatiebeheer.
Met de aan de cloud verbonden NetApp aff-oplossing kan Ducati zo’n tweehonderd applicaties en meer dan 300 TB aan data beheren. Het systeem biedt daarbij realtime toegang tot ’s werelds snelste enterprise all-flash storage. Die is verspreid over meerdere clouds, voldoet naar eigen zegen aan de GDPR, is overal ter wereld toegankelijk en is uitgerust met een disaster recovery-mogelijkheid.
Ducati, opgericht in 1926 en gevestigd in Borgo Panigale (Bologna, Italië), produceert sinds 1946 sportieve motorfietsen. Vorig jaar werden er bijna 56.000 uitgeleverd. Het bedrijf is deel van de Volkswagen-groep.