Vijftig Nederlandse startups reisden in januari af naar Las Vegas. Doel: vier dagen exposeren op het Holland Tech Square tijdens de Consumer Electronics Show (CES) 2019, innovaties demonstreren en contact leggen met potentiële investeerders en klanten, maar ook met distributeurs en partners.
Het Holland Tech Square is gevestigd in het Eureka Park. Dat is tijdens de CES het podium waar startups wereldwijd samenkomen om hun prototype of product tonen. Niet de meest inspirerende expositie-hal van de Sands Expo, één van de vele locaties in Las Vegas waar de CES plaatsvindt. De zaal komt koel over: betonnen vloeren, stalen buiswerken aan het plafond, ledverlichting en om de negen meter pilaren.
De Nederlandse delegatie is niet te missen: het Hollandse paviljoen is oranje gekleurd. Hier hebben vijftig startups ieder hun eigen stand. Deze jonge bedrijven leveren producten of diensten op het gebied van robotica, internet of things en kunstmatige intelligentie. Computable spreekt vijf startups over hun oplossing en vraagt wat hen naar Las Vegas brengt.
Gepersonaliseerd leren
CoVince heeft een simpele doelstelling: de startup wil leren leuker en effectiever maken. Om dit te realiseren heeft het een leerplatform ontwikkeld waar leerlingen sociale vaardigheden, theoretische kennis en praktische vaardigheden kunnen opdoen. ‘Een leertraject start op de smartphone en gaat verder in virtual reality (vr). Zo wordt de theorie gevisualiseerd en worden persoonlijke datametingen gedaan’, vertelt co-founder Melanie van Halteren.
‘Wij passen algoritmes toe, om zo het leerproces te personaliseren en avontuurlijk te maken. Hierdoor ervaren de studenten meer plezier tijdens het leerproces en bovendien blijft de kennis beter hangen.’
CoVince exposeert op de CES om twee type partijen uit de Verenigde Staten aan zich te binden. ‘Ten eerste onderwijsaanbieders, zoals NCOI en de Hogeschool Utrecht (HU), maar ook organisaties die hun eigen medewerkers willen opleiden. Zij kunnen via ons platform trainingen ontwikkelen en vervolgens op een wereldwijde schaal aanbieden. Ook hoopt het op belangstelling van technologiebedrijven om zo hun technologische oplossingen met het platform te integreren.’
Geprojecteerde 3D-bouwmodellen
Studio X uit Rijssen werkt juist met augmented reality (ar). Het bedrijf toont tijdens de CES zijn nieuwe visualisatieoplossing. ‘Met de BIM-TO-AR wordt augmented reality gecombineerd met het Bouw Informatie Model (BIM)’, vertelt directeur Lennart Nijzink. ‘3d BIM-modellen zien we steeds vaker op de bouwplaats verschijnen op bijvoorbeeld een tablet. Tot op heden zien we veelal dat het 3d-model van een prefab–element tot vlak voor de productie wordt gebruikt. Hierna wordt van het 3d-model een 2d-tekening geprint welke gebruikt wordt in de fabriek.’
Daar wil de startup vanaf. ‘Wij zetten de 3d-modellen in om het proces van het realiseren van een prefab-element te kunnen verbeteren. En dat gebeurt met behulp van ar. Het gebruik van 3d (BIM)-content op de bouwplaats helpt uitvoerend personeel om het nog te realiseren werk vooraf te beleven.’ Wat het voordeel van deze oplossing is? ‘Het aantal bouwfouten wordt op de bouwplaats gereduceerd tot het minimum. En dat leidt tot lagere kosten voor de klant, lees het bouwbedrijf.’
De startup is in Las Vegas om kennis op te doen van de markt en om investeerders te vinden. ‘En klanten optekenen zou natuurlijk ook mooi zijn’, aldus Nijzink.
Automatisch handelen in cryptocurrencies
Waar de meeste Nederlandse startups zich richten op klanten in eigen land, richt Cryptohopper zich juist op de Engelstalige markt, zoals de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk en Canada. Het bedrijf, opgericht door voormalig GTST-acteur Ruud Feltkamp en zijn broer Pim, heeft een bot ontwikkelt om automatisch in cryptomunten te handelen.
Tijdens de CES kondigt Feltkamp een uitbreiding van zijn dienstverlening aan. Het introduceert namelijk de Cryptohopper Marketplace. ‘Een platform waarbij beginnende handelaren handelsstrategieën van de professionals kopen en implementeren’, vertelt Feltkamp. ‘Er zijn nog genoeg consumenten die wel in cryptocurrency willen handelen, maar hier niet de tijd of technische vaardigheden voor hebben. Die starters (ver)kopen munten op goed geluk en houden geen rekening met hoe de professionals in deze munten handelen. Wij willen deze onervaren gebruikers helpen hun eerste stappen in cryptohandelen te zetten door een handelsstrategie van een professional te kopen en deze automatisch door een bot uit te laten voeren.’
Cryptohopper heeft zijn hoofdkantoor in Amsterdam, hoewel ons land maar een klein aantal klanten telt. ‘We zijn in 2017 gestart met ons bedrijf en in 2018 werd het opgepikt door de Nederlandse media. Dat heeft wel nieuwe klanten opgeleverd, maar het is niet onze hoofdmarkt. Wij richten ons op Engelstalige landen, omdat deze afzetmarkt veel groter is en Nederlanders over het algemeen goed Engels spreken. We willen het platform wel in meerdere talen aan gaan bieden, waaronder uiteraard Nederlands. Wij zijn hier dan ook op om ons product kenbaar te maken aan de Amerikaanse markt.’
Hulp bij kunstmatige intelligentie
Braincreators helpt organisaties bij de voorbereiding en implementatie van kunstmatige intelligentie (ai) oplossingen. De Amsterdamse startup ontwikkelt zowel hard- als softwareoplossingen. ‘Onder ai verstaan wij het automatiseren van handmatige taken’, legt ceo Jasper Wognum uit. ‘We halen waardevolle inzichten uit data en automatiseren processen. Hiermee lossen we efficiënt problemen op. Denk hierbij aan documentanalyses, voorspellend onderhoud, de inzet van robots voor procesautomatisering of het detecteren van afwijkend gedrag (anomaly detection) in de ict-systemen.’
De softwareoplossingen worden aangeboden op BrainMatter, een platform om de ai-applicaties op te draaien. ‘We richten ons op diverse sectoren, zoals de logistiek, financiële dienstverleners, maar ook uitgeverijen, zorginstellingen en fabrieken. Inmiddels hebben we al een aantal (internationale) klanten opgetekend, zoals Eneco, Tata Steel en de Volksbank.’
Wognum staat op de CES om BrainMatter product officieel te lanceren en nieuwe klanten te ontmoeten. ‘Met de Nederlandse handelsmissie meedoen levert ons altijd goede contacten op.’
Digitale instructies via smartphone
Ook gevestigd in Amsterdam is de startup SwipeGuide, die in Las Vegas is om de nieuwe, op kunstmatige intelligentie gebaseerde feature voor hun instructieplatform bekend te maken. ‘SwipeGuide heb ik in 2016 opgericht in samenwerking met Daan Assen, die een verleden heeft in onderwijswetenschappen en -technologieën’, vertelt ceo Willemijn Schneyder. ‘We ontwikkelden een cms-systeem waarin bedrijven op een intuïtieve manier digitale werkinstructies kunnen maken en het gebruik analyseren om de operationele processen te verbeteren. Dat is bijvoorbeeld handig om producten aan consumenten te presenteren, maar ook voor bedrijven om werknemers bekend te maken met de werkprocessen.’ Het bedrijf heeft al diverse klanten aan zich gebonden, waaronder Heineken, Philips, Ziggo en Quby.
Tijdens CES kondigt het een nieuwe feature aan, de Instruction Recommendation Engine. ‘Deze tool verzamelt data van gebruikers en sensoren, en past vervolgens machine learning toe om zo gebruikers van feedback te voorzien om effectievere instructies te maken. Dit vormt de basis van de inzet van kunstmatige intelligentie en machine learning. Uiteindelijk moet deze technologie ertoe bijdragen dat ons platform realtime inspeelt op de klantbehoeften.’
CES
De Consumer Electronics Show (CES) 2019 vond plaats van 8 tot en met 11 januari in Las Vegas. Het is één van de grootste techbeurzen wereldwijd met ruim 4.500 exposanten en 180.000 bezoekers.
Voor startups is het zogeheten Eureka Park ingericht. Nederland is hier met vijftig startups vertegenwoordigt op het Holland Tech Square. Zij hopen tijdens deze beurs contact te leggen met potentiële investeerders en klanten, maar ook met distributeurs en partners.