De Nederlandse navigatiedienstverlener TomTom slijt zijn Telematics-divisie voor 910 miljoen euro aan de Japanse bandenmaker Bridgestone. Het bedrijf zette de voertuigvolgsystemen-tak al in september 2018 in de verkoop. TomTom geeft aan het merendeel van de verkoopinkomsten, 750 miljoen euro, aan zijn aandeelhouders terug te geven.
Dit meldt het bedrijf vanochtend in een persbericht. De transactie maakt het volgens de dienstverlener mogelijk om Telematics te laten groeien en van TomTom een meer ‘gefocust en agile’ bedrijf te maken dat zich richt op routekaarten, navigatiesoftware en realtime verkeersinformatie en diensten. ‘Dit is zowel de beste oplossing voor Telematics als voor onze core-business’, stelt ceo Harold Goddijn. ‘We blijven investeren in onze routekaarten en willen daarbij sneller updates uitvoeren tegen lagere operationele kosten en hierbij de weg vrijmaken voor zelfstandig rijden.’
Vlootoplossingen
Paolo Ferrari, ceo van Bridgestone EMEA, meent dat met de aankoop van de Telematics-tak zijn bedrijf de digitale technologie voor vlootoplossingen (fleet management) kan versterken. ‘We hebben nu in sterke positie in EMEA waarbij we onze bandenbusiness kunnen verbeteren, onze data-tak kunnen versnellen en onze vlootoplossingen verder kunnen ontwikkelen binnen de auto-industrie.’
Volgens beide bedrijven heeft de verkoop geen gevolgen voor het managementteam en de 670 werknemers bij de Telematics-tak. De organisaties hopen de transactie aan het einde van het tweede kwartaal van 2019 af te ronden.