De top van KPN gaat in gesprek met een aantal prominente Xs4all-klanten en -sympathisanten die actie voeren voor het behoud van de bedrijfsnaam en de eigen identiteit van die internetprovider. Dat meldt het actiecomité Xs4all Moet Blijven op haar website.
Het actiecomité van Xs4all-klanten heeft KPN benaderd om in gesprek te gaan. KPN zou volgens de actievoerders positief gereageerd hebben op die oproep. Er ligt nog geen datum vast.
Het comité bestaat uit klanten, sympathisanten en (oud-)medewerkers, onder wie oud-woordvoerder Sjoera Nas, campaigner Bob Overbeeke, oud-directeur Doke Pelleboer en de initiatiefnemer van de petitie, oud-PvdA-politica, -Xs4all-medewerker en Amerika-deskundige Kirsten Verdel.
De campagne gaat op 28 januari 2018 officieel van start met een openbare bijeenkomst over de toekomst van Xs4all. Het evenement wordt georganiseerd op uitnodiging van internetpionier Marleen Stikker (De digitale stad). Zij is directeur van Waag Amsterdam, een verkenningsinstituut voor de sociale en culturele impact van nieuwe technologieën gevestigd in de Waag op de Amsterdamse Nieuwmarkt.
Ruim 40.000 handtekeningen
Inmiddels is een petitie voor het behoud van de eigen merknaam en de identiteit van Xs4all ruim 40.000 keer ondertekend.
KPN kondigde eerder aan de merknaam Xs4all te schrappen om meer als één merk naar buiten te treden. Critici denken dat daarmee ook de identiteit verdwijnt van de internetprovider die onderdeel is van KPN. Volgens KPN heeft het mogelijk schrappen van de naam Xs4all geen gevolgen voor de dienstverlening en bedrijfsvoering van die internetprovider.