In het eerste imago-onderzoek dat Computable heeft uitgevoerd onder niet-ict-organisaties is Bol.com als grote winnaar uit de bus gekomen. Nederlandse ict’ers vinden de webshop het meest innovatief en zien het bedrijf als populairste werkgever. ABN Amro wordt door dezelfde ict’ers betiteld als populairste opdrachtgever, medewerkers van TU Delft beschikken volgens hen over het hoogste kennisniveau.
Traditioneel onderzoekt Computable het imago van ict-bedrijven in de Nederlandse markt, maar steeds vaker werken ict’ers voor niet-ict-organisaties. Deze eindgebruikers focussen zich steeds meer op ict en creëren steeds vaker grote, eigen ict-afdelingen. Computable heeft daarom in 2018 het imago van deze eindgebruikers onderzocht. Waar in het onderzoek onder ict-bedrijven nog met een ondergrens qua omzet wordt gewerkt om toegelaten te worden tot het onderzoek, daar is in dit onderzoek de omvang van de Nederlandse ict-afdeling doorslaggevend. Die is dit jaar vastgesteld op minimaal 150 ict’ers in dienst in Nederland, wat resulteerde in een onderzoekslijst met 152 organisaties erop.
Zoals gezegd kwam Bol.com als grote winnaar uit de bus. Op de overall-lijst pakte het met ruime voorsprong de winst. Het hield ING en Philips op respectabele achterstand. ABN Amro staat redelijk veilig op plek vier, gevolgd door respectievelijk Belastingdienst en TU Delft. Het verschil tussen deze twee is slechts enkele tienden procent, het verschil tussen de nummers zeven (Rabobank) en acht (KLM) was zelfs maar vijf honderdste procent. De top tien populairste niet-ict-organisaties wordt trouwens volgemaakt met Shell en Ahold Delhaize.
Deelgebieden
Net als bij het imago-onderzoek onder ict-bedrijven zijn ook hier vier deelgebieden onderzocht. ABN Amro blijkt de meest geliefde opdrachtgever onder Nederlandse ict’ers. De bank was net iets populairder dan Bol.com en ING op dit vlak. Dit drietal hield de overige organisaties op dit vlak ver achter zich.
Op het vlak van innovatie was er één hele duidelijke winnaar: Bol.com. De webshop hield nummer twee ING op ruim 33 procent achterstand. Philips kwam nog wel in de buurt van ING, maar ook hier was het erepodium duidelijk afgetekend.
Gevraagd naar wie zij als aantrekkelijke werkgever zien, zijn de Nederlandse ict’ers ook weer duidelijk. Als zij van baan zouden wisselen, dan zouden zij het liefste naar Bol.com gaan. Ook in deze categorie heeft de webshop een straatlengte voorsprong op nummer twee ABN Amro en drie Philips. Deze partijen scoorden nog wel precies dezelfde eindscore als werkgever, maar ABN Amro deed dit met minder respondenten en gaat daarom voor op de lijst.
De laatste categorie, het kennisniveau van de medewerkers, was ook gelijk de meest spannende. Dit keer geen Bol.com, TU Delft voert deze lijst aan. De universiteit is nog wel in het vizier bij Philips en ook een andere technische universiteit, TU/e uit Eindhoven, weet het erepodium te halen. De achtste plek van Bol.com valt op. Daar waar het bedrijf wel als innovatief wordt bestempeld, hebben Nederlandse ict’ers nog niet een erg hoge dunk van de mensen die er werken. Dat Bol.com dan wel weer betiteld wordt als potentiële werkgever, biedt hoop voor de webshop.
Sectoren
Het leuke van het imago-onderzoek onder niet-ict-organisaties is dat je te maken hebt met allerlei verschillende soorten organisaties. Computable heeft alle organisaties toegeschreven aan een specifieke branche, markt of type organisatie waardoor er zeventien sectorlijstjes zijn ontstaan. Deze sectorlijstjes zijn in alfabetische volgorde op de komende pagina’s terug te vinden, te beginnen hier op de linker pagina met Accountancy. Onder de sectorwinnaars zitten mooie namen als BAM, Eneco, Achmea, Belastingdienst, Kadaster, AMC en Shell.
Accountancy | Organisatie |
1. | Deloitte |
2. | KPMG |
3. | EY |
Banken | Organisatie |
1. | ING |
2. | ABN Amro |
3. | Rabobank |
Bouw | Organisatie |
1. | BAM |
2. | Heijmans |
3. | VolkerWessels (incl. o.a. Vialis) |
(Petro)chemie/oliën | Organisatie |
1. | Shell |
2. | AkzoNobel |
3. | DSM |
Energie | Organisatie |
1. | Eneco |
2. | Alliander |
3. | Enexis |
Food/non-food | Organisatie |
1. | Ahold Delhaize |
2. | FrieslandCampina |
3. | Jumbo Supermarkten |
Gemeenten | Organisatie |
1. | Gemeente Amsterdam |
2. | Gemeente Rotterdam |
3. | Gemeente Den Haag |
Hogescholen | Organisatie |
1. | Avans Hogeschool |
2. | Hogeschool Utrecht |
3. | Fontys |
ICT-diensten | Organisatie |
1. | DICTU |
2. | Spir-IT |
3. | Logius |
Medische centra | Organisatie |
1. | AMC (Academisch Medisch Centrum) |
2. | Erasmus MC |
3. | Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC) |
Ministeries | Organisatie |
1. | Ministerie van Defensie |
2. | Ministerie van Justitie en Veiligheid |
3. | Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat |
Overheidsdiensten | Organisatie |
1. | Belastingdienst |
2. | AIVD (Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst) |
3. | Nationale Politie (ICT onderdeel van Politiedienstencentrum) |
Universiteiten | Organisatie |
1. | TU Delft |
2. | TU/e (TU Eindhoven) |
3. | Erasmus Universiteit |
Verzekeraars | Organisatie |
1. | Achmea (incl. o.a. Zilveren Kruis, Agis Zorgverzekeringen) |
2. | ASR |
3. | CZ |
ZBO’s | Organisatie |
1. | Kadaster |
2. | DNB (De Nederlandsche Bank) |
3. | CBS (Centraal Bureau voor de Statistiek) |
Ziekenhuizen | Organisatie |
1. | Academisch Ziekenhuis Maastricht |
2. | Jeroen Bosch Ziekenhuis |
3. | Isala Klinieken |
Zorgbegeleiding (o.a. thuiszorg en verpleging) | Organisatie |
1. | Cordaan |
2. | ZuidZorg |
3. | Rivas Zorggroep |
Verantwoording imago-onderzoek Enigma Research
Enigma Research voerde voor de Computable 100 het imago-onderzoek uit via internet. In totaal 1.583 personen vulden de vragenlijst volledig in. In het onderzoek werd specifiek gevraagd naar het imago als opdrachtgever, als werkgever, op het gebied van innovatie, op basis van het kennisniveau van de medewerkers en achttien ict-deelgebieden.
De berekening vond plaats door de deeltotalen op te tellen en te indexeren ten opzichte van de nummer één. Mocht er ergens een gelijke stand optreden, dan werd in de hoofdlijst de onderlinge verhouding bepaald op basis van het totaal aantal gegeven beoordelingen (waarbij minder beoordelingen bij een gelijke score voorgaat). In de deelcategorieën werd bij een gelijke stand de onderlinge verhouding bepaald op basis van meest gegeven hoogste scores.
Aan het imago-onderzoek namen 152 niet-ict-organisaties deel. Om tot deze top 152 te worden toegelaten, was het noodzakelijk om minimaal 150 ict’ers in dienst te hebben in Nederland.