Zoals moderne bedrijven te maken hebben met een onophoudelijke gegevensaanwas, zo is het evenmin een geheim dat data als nooit tevoren aan volume, waarde en complexiteit winnen. Hoeveel trainingen ook bedrijven tegen dit probleem aansmijten, het is nooit volledig op te lossen.
De helft van alle bedrijven (49 procent) verwacht dat zijn behoefte aan data in de toekomst zal groeien ten opzichte van de historische norm. Dat geldt ook voor de eisen die organisaties aan hun data stellen. Tegelijkertijd zijn veel ondernemingen bezig met het verkennen van nieuwe platforms voor het gebruik, de opslag en analyse van data, zowel in de cloud als op locatie.
IDC voorspelt dat bedrijven die hun data benutten in 2020 gezamenlijk productiviteitsverbeteringen met een waarde van 430 miljard dollar kunnen realiseren ten opzichte van concurrenten die dat niet doen. Dit wordt beaamt door zestig procent van alle organisaties. Volgens hen waren technologieën voor gegevensbescherming zeer belangrijk of van cruciaal belang voor projecten op het gebied van digitale transformatie en it-modernisatie. Daaruit blijkt dat veerkracht in de toekomst een sleutelrol zal spelen bij de wendbaarheid van bedrijven.
Naarmate de complexiteit van data groeit, wordt het vereenvoudigen van het technologielandschap rond die data cruciaal voor de ontwikkeling van een bedrijfsbrede strategie voor it-resilience (veerkracht). Dit zal gebeuren met de inzet van technologie voor het verplaatsen van data tussen clouds, back-ups en disaster recovery. En voor bedrijven die een graantje willen meepikken van de voorspelde productiviteitsboost van 430 miljoen dollar, is technologie voor effectieve back-ups en verplaatsing van data en de preventie van productiviteitsverlies als gevolg van downtime van onschatbare waarde.
Tips voor veerkracht
De gevolgen van een gebrek een veerkracht zijn wel duidelijk (bijvoorbeeld het belemmeren van de strategie voor digitale transformatie, hoge kosten en impact op de werknemers een organisatie). De vraag is wat bedrijven precies kunnen doen. Hoewel er binnen het bedrijfsleven volop voorbereidingen worden getroffen om it-resilience te realiseren, blijken traditionele benaderingen van back-up keer op keer ongeschikt voor het moderne bedreigingslandschap. De recente ransomware-aanvallen zijn daar een duidelijk bewijs van. Bovendien ziet alarmerend genoeg negentig procent van alle bedrijven zichzelf niet als ‘resilient’. Dat blijkt uit een rapport van IDC: ‘The state of IT-Resilience’. (De cijfers hieronder zijn ook afkomstig uit dat rapport.)
Disaster recovery
Sommige bedrijven zijn met name slecht op downtime voorbereid. Eén op de twintig (5 procent) organisaties beschikt zelfs niet over een disaster recovery-plan. En zelfs bedrijven die de moeite hebben genomen een dergelijk plan op te stellen, lukt het nauwelijks om dit up-to-date te houden. Eén op de vijf (20 procent) werkt hun documentatie minder vaak dan eenmaal per kwartaal bij. Hoewel deze organisaties in de minderheid zijn, vertegenwoordigen ze duizenden bedrijven die niet eens de minimale maatregelen hebben getroffen om zich voor te bereiden op de realiteit van het moderne bedrijfsleven. Want het is niet de vraag óf er onderbrekingen zullen optreden, maar wanneer.
Het goede nieuws is dat bijna alle bedrijven (94 procent) van plan zijn om meer geld te geven aan de it-resilience van hun infrastructuur. Wat hun budgettaire prioriteiten betreft, nemen technologieën die hierop inspelen inmiddels een hogere plaats in dan investeringen in transformatie. Zo is cloud-gebaseerde gegevensbescherming de belangrijkste prioriteit van 52 procent van alle respondenten. Een cloud-first it-strategie (43 procent), modernisering van de gegevensbescherming (43 procent) en modernisering van disaster recovery (36 procent) wonnen het van it-modernisering (36 procent) en digitale transformatie (31 procent). Hieruit blijkt dat er sprake is van een behoefte aan ondersteuning voor het gebruik van de cloud (zoals mogelijkheden voor het verplaatsen van data tussen clouds) en nieuwe back-up- en disaster recovery-tools die bijdragen aan it-resilience.
Erkenning van de noodzaak
Hoewel de erkenning van de noodzaak van deze investering een goed begin is, schuilt de uitdaging erin om in de juiste lange-termijnoplossingen te investeren, inclusief de juiste technologie, processen en training die nodig zijn om de effectiviteit van de strategie voor it-resilience te waarborgen. Bedrijven koesteren ambitieuze plannen om meer nieuwe technologie te implementeren. Zo is een kwart van plan om cloud-native-applicaties te implementeren en bestudeert een bijna even groot percentage de mogelijkheden op het gebied van machine learning (24 procent) en kunstmatige intelligentie (23 procent). Elk nieuw initiatief zal worden ondersteund door data en moet 24/7 zijn en bedrijfsonderbrekingen voorkomen.
Zelfs de geplande downtime voor het uitrollen van een update of het wijzigen van software moet tot een minimum worden beperkt of, indien mogelijk, volledig worden geëlimineerd. Het naadloos combineren van technologie voor back-ups, het verplaatsen van data tussen clouds en ‘rampherstel’ binnen één uitgebreide aanpak is van cruciaal belang voor een succesvolle digitale transformatie.
Omdat de menselijke en financiële gevolgen van technologische disruptie en haar impact op de bedrijfsreputatie nog nooit zo ingrijpend zijn geweest als nu, is het belangrijker dan ooit voor cio’s om de kar te trekken naar een veerkrachtige it-infrastructuur en bedrijfsvoering. Tegelijkertijd moeten it-afdelingen op zoek gaan naar de best mogelijke manier om hieraan bij te dragen. De sleutel tot succes is om de focus van de it-strategie te richten op convergerende technologie die de zakelijke doelstellingen mogelijk maakt, beschermt en ondersteunt. Alleen op deze manier kunnen bedrijven disruptie in hun sector teweegbrengen in plaats van het slachtoffer te worden van disruptie door andere spelers.
Niet alle data wint aan waarde of complexiteit, een papieren of digitaal bonnetje blijft het reçu van een transactie die één jaar als garantiebewijs bewaard moet worden en 7 jaar voor de belastingen. IT-Resilience van (non-digital born) processen kan op andere – lees efficiëntere – manier ingevuld worden dan klassieke denken in back-ups. Oja, discontinuïteit als gevolg van IT in het proces wordt alleen maar groter als we afhankelijk worden van een (by design) onbetrouwbaar IP netwerk.