De adoptie van kunstmatige intelligentie (artificial intelligence, ai) door het bedrijfsleven verloopt bijzonder traag. De praktische toepassing valt tegen. Dat zei Reinier van Leuken, solution engineer bij Salesforce, tijdens de Dag van de Data & Technologie in Jaarbeurs Utrecht. Volgens deze data scientist, die zich heeft gespecialiseerd in kunstmatige intelligentie, zijn er maar weinig voorbeelden van werkende toepassingen. Hij komt in de praktijk nauwelijks ‘use cases’ tegen die echt operationeel worden.
De meest succesvolle toepassingen richten zich nog op de consument. Hierbij valt te denken aan natuurlijke taalverwerking. Dankzij computer vision zijn foto’s en video snel te analyseren. Ook gepersonaliseerde suggesties (klanten die dit product kochten, schaften ook … aan) zijn gemeengoed geworden. Maar het aantal zakelijke toepassingen is schaars. Nog maar weinig bedrijven gebruiken ai om te bepalen op welke leads ze hun sales moeten richten. Of welke producten onder de aandacht moeten worden gebracht.
Van Leuken noemde ook een aantal redenen waarom het zo stroef loopt. ‘Veel bedrijven hebben een enorme puinhoop van hun data gemaakt,’ zei hij. Ze hebben een ‘data lake’ vol ongestructureerde data. Van Leuken relativeerde ook de hype rond ai. De basisideeën zijn al behoorlijk oud. Van echte doorbraken, met name bij de algoritmes, is geen sprake. Ook het vertrouwen is nog een issue.
Salesforce heeft het platform Einstein met ai gericht op ‘customer relationship management’. Daarbij heeft Salesforce vertrouwen, transparantie en ethiek hoog in het vaandel staan, stelde Van Leuken. Die uitspraak verleidde dagvoorzitter Jort Kelder tot de vraag wat er ethisch is aan crm-systemen die de drang tot consumeren nog verder opstuwen. Van Leuken had duidelijk niet gerekend op die vraag.
Formule 1
Sneller van reactie was oud-Formule 1-coureur Robert Doornbos die het belang van data in de autosport onderstreepte. Data zijn cruciaal om een pitstop onder de twee seconden te houden. Sensoren geven aan wanneer de banden erop zitten. Een F1-wagen bevat tweehonderd sensoren die per seconde 3 terabyte aan data naar een centrale sturen. ‘Honderd nerds bestuderen continu deze enorme gegevensstroom. Ze zien meteen of er bijvoorbeeld problemen met het differentieel zijn,’ aldus Doornbos tijdens de Dag van de Data. Volgens hem zijn deze nerds volledig gefixeerd op data. ‘Ze weten vaak niet ineens wie uiteindelijk de race heeft gewonnen.’ Bij een team als Red Bull Racing houdt meer dan de helft van de zeshonderd medewerkers zich met data en software bezig.
Doornbos ging ook uitgebreid in op de risico-afwegingen die coureurs moeten maken. Het omgaan met risico’s stond ook centraal in de keynote van Brenno de Winter, auteur van de Survivalgids voor de Digitale Jungle. Risicoanalyse kan vrij simpel, stelt hij. Bij de methodiek van failure mode and effects analyses (fmea) wordt gekeken naar de manieren waarop dingen fout kunnen gaan. Deze worden ingeschat en van een waarde voorzien.
Gelukkig!
Hopelijk laat het bedrijfsleven zich niet weer vangen door hype 8.9 van de serie, genaaid door commercie.
Alles wat digitaal is, wat mij betreft dan, is afhankelijk, om uberhaupt te kunnen functioneren, van vooraf gedefineerde waarde. Elke programmeur is daarvan afhankelijk, er is geen machine denkbaar die zou kunnen functionere zonder dat. Vooraf gedefinieerde waarde betekend vervolgens ook nog iets anders.
100% Voorspelbaarheid
Dat geld uiteraard ook voor wat met noemt, artificial intelligence. Vanuit mijn beleven is ai niet intelligent omdat de outlines, de manier van functioneren, de servers, geheugen, cpu, en elke denkbare bijkomende denkbare artikel, gehanteerde methode, professional, exact dient te zijn. Volkomen voorspelbaar.
Iets wat geconstrueerd en geprogrammeerd moet worden om te funtioneren, is niet artificial/kunstmatig. Hoogsten dat het beoogde functioneren wordt gepresenteerd alsof dit een vervanging zou kunnen zijn van menselijk functioneren. Ook dat kan niet binnen de ai. Je zult, om ai te kunnen laten functioneren, eerst heeeeeeel veel data aan moeten leveren. Kijk, wederom, vooraf gedefinieerde waarde.
Want je zou toch niet willen dat jou zou overkomen met ai/kunstmatige intelligentie, wat facebook gebeurde toen ze twee volkomen autonome ai chatbots met elkaar lieten communiceren met vooraf geprogrammeerde menselijke normen en waarden en kennis. De ai researchers ontdekte dat de twee chatbots volkomen onverklaarbaar, een eigen communicatie, voor mensen totaal onbegrijpelijke manier van communicatie, hadden ontwikkeld. Na twee weken hebben de researchers de chatbots uitgeschakeld.
Ai wordt, m.i. gewoon overrated gehyped om weer een nieuwe commerciele incomstenbron te creeeren. Op zich heb ik daar geen moeite mee. Maar ga nou geen dingen roepen die gewoon niet kloppen en vooral als je klanten en geestverwanten nodig hebt. Zeg dan gewoon dat je geld en omzet nodig hebt…. voor het gewin. Want als je digitale automatisering voor iets kunt gebruiken, dan is het precies volgens de eeuwenoude essentie en principes van automatiseren.
Winst!
Goh het lijkt de blockchain wel!
Stroefheid alom want bedrijven hebben “een ‘data lake’ vol ongestructureerde data”.
Daar kan AI blijkbaar nog niet zoveel mee 😉
Hoe gaat het trouwens met de adoptie van gewone intelligentie ?
Vreemd verhaal, er zijn voldoende aansprekende voorbeelden van AI alleen ziet Salesforce dat niet omdat er geen gebruik gemaakt wordt van hun platform. Je CRM bij Salesforce onderbrengen is dan ook alsof je het klantenbestand aan de concurrent geeft.
Artificial Instinct weet wanneer een zaakje stinkt, als Brenno zijn visie omdraait dan weet hij dat spijt het gevolg is van voortschrijdend inzicht. Monte Carlo modellen geven conservatief de kosten van een risico aan ten opzichte van de winst, als snelheid je doel is dan moet je niet teveel aandacht aan het nut van een rem geven.
Ooit heb ik hier eens wat over OODA-loop geschreven want feitelijk is een coureur als een jachtvlieger, beiden maken hun afwegingen op basis van instinct en niet zo zeer intelligentie. Robert Doornbos vergeet te vertellen dat de concurrentie meekijkt, zodra een auto niet optimaal presteert dan zullen zijn concurrenten daar gebruik van maken.
Ach ja, voor René is bewijs uit het ongerijmde halen middels moderne datasynthese als vloeken in de kerk want alles is 100% voorspelbaar. Dat Darwin daar wat anders over dacht op basis van onderzoek naar veranderende omstandigheden en het vermogen van sommige diersoorten om zich daarop aan te passen is te (r)evolutionair.