Ict-vaktitel Computable gaat innovaties naar onderwijsbeurs NOT 2019 halen. Deze vakbeurs vindt plaats van 22 tot en met 25 januari 2019 in de Utrechtse Jaarbeurs. Dit gebeurt tweeledig: enerzijds geeft de vaktitel startups en innovatieve onderwijsinstelling een plek in zijn Computable Future Lab, anderzijds kunnen tien innovatieve ict-projecten zich presenteren in het kader van de Computable Awards 2019.
Omdat technologie ook in de onderwijssector niet meer weg te denken is, hebben de organisatie van de NOT en Computable de handen ineen geslagen om impactvolle innovaties naar het evenement te halen. Deze partijen krijgen een plek op het innovatiepaviljoen Computable Future Lab, ook bekend van beurzen zoals Zorg & ICT, Infosecurity.nl en Data & Cloud Expo. Gedurende de vijf beursdagen zullen er roulerend dagelijks tien startups en onderwijsinstellingen plaatsnemen in Computable Future Lab. De kandidaten zijn geselecteerd op basis van deelname aan eerdere Computable Awards of zijn tot Computable gekomen via het nieuwe startupplatform Computable NEXT. De deelnemers aan Computable Future Lab zijn een bonte mix van startups in de edutech (educatieve technologie, red.) en onderwijsinstellingen die met ict-technologieën innovatief zijn. Zo zullen technologieën als kunstmatige intelligentie, blockchain, internet of things en virtual en augmented reality aanwezig zijn; technologieën die het onderwijs verder proberen te helpen met digitalisering.
Digitale transformatie
’Technologie helpt het onderwijs te transformeren’, zegt Justus Hemelaar, communitymanager van Computable. ‘Waar nu vaak nog een klassikale aanpak wordt gehanteerd zal technologie in toenemende mate gaan helpen om leerlingen in eigen tempo te laten leren.’ Dat technologie in het onderwijs een steeds prominentere rol inneemt, ziet Computable ook terug in het aantal inzendingen dat de ict-vaktitel ontvangt voor de Computable Award-categorie ‘ICT-project van het Jaar in het Onderwijs’. Niet alleen commerciële partijen, van startups tot gevestigde organisaties, ontwikkelen innoverende onderwijsoplossingen, ook onderwijsprofessionals zelf staan vaker dan enkele jaren geleden aan de wieg van wat in de sector bekend staat als edutech. Hemelaar: ‘Een voorbeeld hiervan zijn de lessen die Ewout Warringa van het Vechtdal College geeft met behulp van augmented reality. De methode sloeg aan, werd binnen het Vechtdal College breder opgepakt en heeft landelijke bekendheid gekregen toen de scholengemeenschap uit Overijssel hiermee een Computable Award in de wacht sleepte.’
Hij vervolgt: ‘Het is van nationaal belang om innovatie in het onderwijs te stimuleren en succesvolle projecten een steuntje in de rug te geven. Tijdgebrek door hoge werkdruk en beperkte investeringsmogelijkheden zorgen ervoor dat de onderwijssector op innovatievlak achterloopt op veel andere sectoren. Dat, terwijl technologie de leerprestaties van leerlingen kan helpen verbeteren, eenvoudige repeterende taken bij docenten kan wegnemen en de sector als geheel aantrekkelijker kan maken zodat jonge mensen voor een carrière in het onderwijs kiezen. Als wij een bijdrage kunnen leveren aan het helpen adopteren van bewezen, impactvolle innovaties, dan is er geen reden om dat niet te doen’, aldus Hemelaar. ‘Het Computable Future Lab biedt daarom de mogelijkheid aan partijen om hun innovatieve educatieve oplossingen te demonstreren. Het biedt de veelal kleine bedrijven de kans om tienduizenden onderwijsprofessionals hun innovatie in enkele dagen te laten ervaren.’
Ook zal Computable in het kader van zijn Computable Awards 2019 de top tien ICT-projecten van het Jaar in het Onderwijs naar de NOT halen. Deze tien kandidaten mogen zichzelf aan een vakjury presenteren, waarna deze jury vijf van deze projecten nomineert. De winnaar in de categorie ICT-project van het Jaar in het Onderwijs wordt op 29 oktober 2019 bekendgemaakt tijdens de uitreiking van de Computable Awards 2019.
‘Eén keer in de twee jaar organiseren wij het juryberaad van de Computable Awards in de categorie ICT-project van het Jaar in het Onderwijs op de onderwijsbeurs NOT’, aldus Computable-hoofdredacteur Sander Hulsman. ‘Zowel NOT als Computable zijn onderdeel van Jaarbeurs en door de activiteiten te combineren, versterken we elkaar. Computable haalt dus tien innovatieve ontwikkelingen naar de NOT waar de bezoekers wat van kunnen opsteken. Door bij ons juryberaad aan te sluiten zijn zij in één klap weer op de hoogte van de laatste digitaliseringstrends in het Nederlandse onderwijs.’
Ict-primeurs tijdens NOT
Om in aanmerking te komen voor deze ict-prijs, moet het project afgelopen jaar op de een of andere manier een belangrijke rol hebben gespeeld in of voor het onderwijs. Zo zoekt Computable naar projecten die bijzonder geslaagd, innovatief of omvangrijk zijn geweest. In de voordracht moeten de volgende vier punten worden onderbouwd: algemene beschrijving van het project, de complexiteit en/of risico’s in/van het project, de toegevoegde waarde voor de interne of externe klant en de originaliteit en/of innovatieve kracht van/in het project.
De top tien ict-projecten in het onderwijs mogen op woensdag 23 januari 2019 pitchen voor een projectjury. Op basis van deze pitches selecteert de jury vijf genomineerden. De presentatieronde tijdens de onderwijsvakbeurs NOT is van 18.00 tot 20.00 uur in Theater 08. Publiek is welkom, wel is registratie voor de NOT noodzakelijk.
Brandmanager van NOT Audrey Wilschut is erg enthousiast over de vele ict-primeurs tijdens deze editie van de onderwijsbeurs. ‘We willen vooral innovatie laten zien op de beursvloer en dit creëren we door voor de eerste keer een Computable Future Lab op de beurs te realiseren. Bezoekers komen ook voor innovatie en vernieuwing en dit is een initiatief waarbij zowel Future Lab-deelnemers als beursgangers met elkaar in gesprek kunnen gaan en kunnen netwerken.’
Het is ook de eerste keer dat het juryberaad voor ‘ICT-project van het Jaar in het Onderwijs’ op de beurs plaatsvindt. ‘Dit is heel mooi, dat we de innovaties binnen de onderwijsbranche naar de NOT halen. We kunnen hierdoor een goede koppeling maken tussen technologie en educatie. Voor de bezoeker is NOT de plek om de nieuwste technologische innovaties binnen de onderwijsbranche te leren kennen en een juryberaad past hier perfect bij. Hier kunnen leerkrachten en andere onderwijsprofessionals snel kennismaken met tien interessante ict-projecten binnen hun sector.’
Leren programmeren
Maar er is nog meer ict te vinden op de NOT. Zo kunnen bezoekers op het zogenaamde ‘Programmeerplein’ zelf ervaren hoe het is om met een groep leerlingen te programmeren. Organisaties Bomberbot, FutureNL en stichting Skills verzorgen de workshops en sessies. Deelnemers kunnen websites, apps en online games maken, robots aansturen en animatiefilms samenstellen. Steeds meer Nederlandse scholen besteden volgens NOT aandacht aan programmeren. Het maakt deel uit van computational thinking, een van de vier digitale vaardigheden die samen digitale geletterdheid vormen. De drie andere aspecten van digitale geletterdheid zijn ict-basisvaardigheden, informatievaardigheden en mediawijsheid.
FutureNL begon enkele jaren geleden met het aanbieden van gratis programmeerlessen in het basisonderwijs, de zogeheten CodeUren. Inmiddels is digitale geletterdheid in de volle breedte het werkterrein van FutureNL. ‘Met Digi-doener biedt FutureNL wekelijks gratis een nieuwe programmeerles voor groep zes tot en met acht en de brugklas van het voortgezet onderwijs. Op het Programmeerplein laten we zien dat je geen voorkennis nodig hebt om de lessen te geven’, licht directeur Ronilla Snellen toe. ‘Ook informeren we de bezoekers over ons speciale programma voor pabo-docenten en -studenten. Doel van het programma is pabo’s bewust te maken van het belang van digitale geletterdheid en ze te helpen bij het integreren van alle onderdelen van digitale geletterdheid in het pabo-curriculum.’
Computational thinking
Ook Kirsten van Smirren van Bomberbot geeft aan dat haar bedrijf lesmateriaal biedt waarmee leerlingen tussen de acht en dertien jaar oud spelenderwijs leren programmeren. ‘We bieden een gestructureerd lespakket voor leerkrachten met en zonder programmeerkennis, met de focus op computational thinking en mediawijsheid. Als leerlingen aan de slag gaan met programmeren, trainen ze bovendien vaardigheden als samenwerken, communiceren, kritisch denken en problemen oplossen. We laten de NOT-bezoekers graag zien hoe we scholen kunnen helpen belangrijke digitale vaardigheden te implementeren in hun onderwijs.’
Ook de interactieve missies van SkillsDojo, waarmee bezoekers eveneens op het Programmeerplein kennis kunnen maken, zijn volgens brandmanager Wilschut goed in de klas te gebruiken en geschikt voor leerlingen vanaf groep vier. ‘Oudere kinderen kunnen er zelfstandig of in kleine groepjes mee aan de slag. De missies zijn bijvoorbeeld handig voor plusklassen of als zelfstandige les voor extra gemotiveerde leerlingen. Een groot gedeelte van de directe instructie wordt bij SkillsDojo door video overgenomen. Hierdoor heeft de leraar meer tijd voor gerichte ondersteuning en coaching van de leerlingen’, besluit de brandmanager.