De redactie van Computable heeft tien ict-projecten in het onderwijs aangewezen om zich woensdag 23 januari te presenteren aan een vakjury binnen de Computable Awards 2019. De helft van de projecten sleept een nominatie in de wacht. De winnaar in de categorie ICT-project van het Jaar in het Onderwijs wordt op 29 oktober 2019 bekendgemaakt.
Onder de kandidaten zijn organisaties als Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO), Hogeschool Windesheim, de Vrije Universiteit, Hogeschool Zuyd en het Nederlandse MBO. De jury beoordeelt hen aan de hand van vier thema’s. Dit zijn de complexiteit en/of risico’s in/van het project, de toegevoegde waarde voor de interne of externe klant, de originaliteit en/of innovatieve kracht van/in het project en de kracht van de interne of externe leverancier.
Top tien
Een groep van vijftien Computable-experts beoordeelden de in totaal twintig inzendingen digitaal en bepaalde zo welke tien projecten er uitgenodigd moesten worden voor het juryberaad van 23 januari. Dit zijn de kandidaten in alfabetische volgorde:
Click it, explore it, learn! (Explorit)
Explorit is ontwikkeld voor het onderwijs en stelt je in staat om snel in te spelen op actuele informatie. Het is geschikt om lesstof begrijpelijk en in stappen uit te leggen. Met Explorit kun je foto’s of video’s met ‘hot-spots’ eenvoudig voorzien van verdiepende informatie. Op deze manier kun je (ingewikkelde) processen en methoden uitleggen (storytelling). Als je een Explorit maakt, maak je als het ware een miniwebsite en is dus ook nog eens via een inlog overal te bereiken.
CT-lijn (DaVinci)
Door computational thinking (ct) te integreren in Wereldverkenning biedt DaVinci een doorlopende lijn van groep 1 tot en met 8, kost het geen extra tijd in het rooster, terwijl de kinderen wel voorbereid worden op de 21e eeuwse vaardigheden. De leerkracht kan door middel van de tutorials en meegeleverde handleidingen de kinderen begeleiden zonder dat hij of zij zelf de volledige kennis van een programmeerprogramma hoeft te hebben. Kinderen worden basisvaardig en kunnen daarna zelf creatieve werkstukken maken op basis van ct.
Danger Zone VR (Hogeschool Windesheim HBO-ICT en Politieacademie)
Danger Zone is door studenten van de opleiding HBO-ICT van Hogeschool Windesheim ontwikkeld in opdracht van de Politieacademie. Ze werden daarin bijgestaan door stagiairs van diverse andere opleidingen op mbo- en hbo-niveau. Danger Zone is een serious game in virtual reality, die agenten (in opleiding) laat oefenen met schieten en het gebruik maken van dekking. Danger Zone wordt gespeeld met behulp van een HTC Vive (Pro).
Digitalisering geeft reality in het onderwijs (STC, Wärtsilä, Loodswezen, Havenbedrijf Rotterdam en Axians)
Het STC wil het onderwijs zo dicht mogelijk laten aansluiten op de praktijk en steeds verdere digitalisering van het onderwijsproces in alle lagen van de organisatie zorgt daarvoor. Van de digitalisering van leerlingdossiers tot het afnemen van digitale examens en ontwikkeling en training in simulatoren. De beveiliging en met name de wens van een hoge beschikbaarheid is voor een onderwijsinstelling, welke 365 dagen per jaar open is, op nationale en internationale schaal van groot belang.
Diploma’s voor Nederland, België en straks heel Europa (ECP, Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) en Agentschap voor Hoger Onderwijs, Volwassenenonderwijs, Kwalificaties en Studietoelagen (AHOVOKS))
De registratie en verificatie van diploma’s op internationaal niveau is een aansprekende casus die geschikt blijkt voor een blockchain-oplossing. Zeker als we het hebben over vrij verkeer van personen, onderwijs en arbeid binnen de Europese Unie. Om dit daadwerkelijk in de praktijk te brengen zijn samenwerking en afstemming op Europees niveau noodzakelijk. Zowel in Vlaanderen, als in Nederland waren de eerste verkenningen op het gebied van diploma’s en de blockchain al gedaan. Omdat een blockchain oplossing voor diploma’s voornamelijk efficiënt en nuttig is op internationaal niveau, is besloten om voor deze usecase samen verder op te trekken.
Familine (Hogeschool Windesheim)
Sommige mensen (zoals ouderen) hebben moeite met het begrijpen van hun smartphone. Echter is de hulp van familieleden niet altijd direct beschikbaar of moeten eventuele familieleden van ver komen. Om dit probleem te verhelpen hebben studenten van Hogeschool Windesheim een app ontwikkeld genaamd Familine. Familine maakt het mogelijk om mensen op afstand met hun smartphone te helpen, zodat hulptroepen zoals kinderen, vrienden of kleinkinderen niet altijd ter plaatse hoeven te zijn en hulp snel beschikbaar is.
HackShield Future Cyber Heroes (SIDN Fond, Flavour en KraBé Academy)
Kinderen hebben de toekomst en die toekomst is digitaal. Tegelijkertijd wapenen wij onze kinderen nauwelijks tegen de gevaren van dit digitale leven. De risico’s zoals cyberpesten, cyberexploitatie en cybercriminaliteit nemen toe. In HackShield Future Cyber Heroes zijn kinderen geen toeschouwer, maar spelen ze als held actief mee in het verhaal. Ze gaan tijdens de game in gesprek met hackers en experts om samen oplossingen te vinden voor problemen zoals cyberpesten, online privacy, digitale veiligheid en datalekken.
Studenten betrekken bij lesstof (Hogeschool Zuyd, Shakespeak en Sendsteps)
Hogeschool Zuyd zet Shakespeak in tijdens lessen en colleges. De hogeschool heeft voor Shakespeak gekozen om studenten de lesstof beter te laten begrijpen. Door middel van het stellen van vragen die via mobiele telefoons beantwoord worden waarna je de resultaten direct ziet verschijnen wordt het kortetermijngeheugen en het langetermijngeheugen geactiveerd. Een passieve houding wordt een actieve houding en dit resulteert in betere kennisoverdracht.
Via digitale portfolio’s werken aan leerdoelen (Vrije Universiteit, 50 scholen en Schoolpoort)
Schoolpoort is een platform waarbinnen leerlingen met hun digitale portfolio gericht aan hun eigen leerdoelen werken. Vanuit het portfolio laat de leerling zien aan welke doelen hij werkt, wat hij heeft geleerd en welke informatie hij gebruikt(e). Het digitaal portfolio is een doorlopend ‘verslag’ dat de ontwikkeling, vorderingen en talenten van de leerling vastlegt. Schoolpoort verzamelt en bewaart alle relevante data over gebruikte materialen en de ontwikkeling van de leerling over meerdere jaren; ook relevante data uit andere onderwijssystemen.
Voorspelling arbeidsmarktkansen (Nederlandse MBO, Intelligence Group, Digital Power en Tableau)
Intelligence Group wilde antwoord geven op de wettelijke verplichting van roc’s om opleidingen aan te bieden met perspectief en uitzicht op een baan. Ze vroegen Digital Power een dashboard te maken dat scholieren en beleidsmakers helder inzicht geeft in het arbeidsperspectief per opleiding, het aantal vacatures per regio en welke werkgevers op zoek zijn naar mensen. Nederlandse mbo-opleidingen worden geselecteerd op basis van de crebo-codering, waarbij gesegmenteerd wordt op basis van opleidingsniveau en richting. Voor de segmentatie van de beroepen wordte de isco-codering gehanteerd. Na de segmentatie van de opleidingen en beroepen, worden de beschikbare databronnen gekoppeld met behulp van Tableau.
Jury en locatie
Het juryteam op 23 januari 2019 kent de volgende leden:
- Fred Streefland, chief security officer voor Noord- en Oost-Europa bij Palo Alto Networks (juryvoorzitter)
- Leendert Hinds, projectmanager bij Tata Steel
- Jac Kloots, teamlead netwerkservices bij Surfnet
- Niels Lagerweij, sales solution architect bij DXC Technolgy
- Armand Lejeune, eigenaar van Webkalf ICT Services en informaticadocent aan het dr. Knippenbergcollege
Ieder lid van het juryteam heeft een eigen rol en beoordeelt de tien kandidaten op technische aspecten, projectmanagement, bedrijfskundige aspecten en opdrachtgeverschap. Het juryberaad vindt plaats van 18.00 tot 20.00 uur tijdens de onderwijs beurs NOT 2019 in Theater 08 van hal 2 van de Utrechtse Jaarbeurs. De sessie is toegankelijk voor publiek, (gratis) registratie voor NOT 2019 is dan wel noodzakelijk.