Er moet meer werk worden verzet, maar het ontbreekt aan extra menskracht. Het blijft een enorme uitdaging. Hoe dat als it-specialist toch voor elkaar te krijgen?
Door de groeiende economie neemt de krapte op de arbeidsmarkt alleen maar toe. Daardoor zullen er steeds meer zogenoemde ‘krapteberoepen’ ontstaan. Gaf begin 2016 4,6 procent van de bedrijven aan een tekort aan personeel te hebben, dat percentage liep de afgelopen jaren hard op tot ruim 25 procent in het derde kwartaal van 2018.
In een steeds krapper wordende arbeidsmarkt is het een vrijwel onmogelijke opgave medewerkers te vinden. Het werk zal anders georganiseerd moeten worden, bijvoorbeeld door taken anders te verdelen of administratieve lasten te verlichten.
Blijf in beweging
Werkgevers moeten alles uit de kast halen om talent aan te trekken én te behouden. Organisaties moeten hun bestaande business aanpassen aan de nieuwe omstandigheden van een krappe arbeidsmarkt. Een wereld waarin meer werk moet worden verricht met minder mensen. Met de inzet van slimme, digitale technologieën en geautomatiseerde administratieve processen kunnen ‘geplaagde’ bedrijven zich snel en doorlopend aanpassen aan veranderingen.
Wordt in de zorg ruim veertig procent van de tijd besteed aan administratie, in het bedrijfsleven hangt dat percentage af van het type onderneming en dienstverlening.
McKinsey ontdekte al eerder dat een kleine twintig procent van alle administratieve activiteiten is te automatiseren met behulp van technologieën die nu al beschikbaar zijn zoals bijvoorbeeld robotic process automation (RPA).
Succesvol automatiseren
Ik ben zeker niet de enige als ik zeg dat het merendeel van de Nederlanders deze administratieve handelingen graag door technologie wil laten overnemen om zodoende meer klantgericht te kunnen werken. Praktijkvoorbeelden zijn te vinden in het onderwijs, zorg, het bedrijfsleven en bij de overheid waarbij RPA succesvol leidt tot administratieve lastenverlichting.
Het bedrijfsleven heeft weer na jaren meer financiële ruimte, maar kampt met een tekort aan medewerkers. Laten we dan nu investeren in een technologie zoals RPA. Hiermee verlichten wij de administratieve last bij medewerkers, waardoor die weer tijd krijgen voor zinnige werkzaamheden. Tegelijk zorgt de inzet van RPA ervoor dat alle administratieve handelingen voldoen aan wet- en regelgeving. Als een extra pluspunt: medewerkers doen weer het werk waarvoor ze zijn opgeleid. Zo blijft het werk leuk en verliest werkdruk en ziekteverzuim terrein.
Er zijn twee factoren aan te wijzen die regelrecht een impact hebben op de huidige tekorten.
Laten wij eerst stellen dat (digtaal/mechanisch) automatiseren, een exacte aangelenheid is dat tot doel heeft proces, productiviteit en precedures te versnellen met het oogmerk meer te bereiken met minder bemensing en technische of materiele inzet. Automatiseren is niet nieuw. De essentie en principes van automatiseren zijn al zo oud als de weg naar Rome. Edoch, momenteel kennen meer dan 85% van de huidige generaties IT professionals, 99% van de overige professionals in en met IT/ICT/IoT etc, deze essentis en principes niet.
Dat is het eerste wat u even moet onthouden.
Het tweede is de pressie en misbruik van manipulatieve verkooptechnieken van commercie. Zij gebruikt alle trucjes uit de psychologische boeken u en mij te doen geloven dat destijds bestaande technieken, modellen en methoden, uitgenut ware en tijd voor nieuwe realiteiten. Lees: In rap tempo hypen dat oude programmeer technieken en apparatuur niet langer meer voldoen, toestaan dat u uw eigen private apparatuur mee naar bureel neemt, dat vooral werknemers zouden eisen vanaf een tablet en draadloos te mogen werken,
Dat een eigen datacenter uit den boze is, klaas, saas, haas paas, daas de nieuwe realiteiten zijn, dat big data de klok stuurt, dat cybersecurity, exploderende als gevolg van ondoordachte methoden, implementatie van tal van systemen van die nieuwe realiteiten, gaten zijn gaan slaanin de beschikbare IT professionals en overige bemensing.
Commercie is een heel duur virus geworden die veel van u verlangd maar door fragmentatie ‘het’ niet langer meer waar maakt. Immers, als u security zwaar moet optuigen, jaarlijks hiervoor meer en meer budget moet alloceren en reserveren, dan weet u één ding….
Automatiseren is er voor besparingen te bewerkstelligen, niet kosten zien exploderen op enkele jaren tijd. En die kosten gaan veel verder dan de initiele kosten die u denkt te zien. Er zijn ook nog zoiets als ‘keten schade’ lees: imploderende en stagnerende productie en productiviteit veroorzaakt door tal van vooral commercieel gehypte methoden als devops, scrum, lean six sigma of agike gaan werken.
Want wanneer men niet begrijpt hoe digitaal automatiseren zich beweegt, welke essenties en principes een rol spele, krijg je de keerzijde van wat u probeert te bewerkste;;igen met digitale of mechanisch automatiseren; Heel veel hele grote rekeningen die vooral nog verder zullen gaan stijgen onder pressie en aanvoering van commercie.
Laat ik u graag het nemen van een eigen standpunt. Automatiseren is de essentie en principe van ‘Less is More…’ Wanneer u deze essentie en rpincipes niet begrijpt of beheerst, gaat best van IT/ICT/IoT afblijven. De explosieve pressie voor invoering van IoT in 2019 gaat nog wat brengen, vooral heel veel hele hoge rekeningen.
Zeker en Vast…