Ruim tienduizend mensen hebben een handtekening gezet onder een petitie voor het behoud van XS4All als zelfstandig bedrijf en merk. Ze willen niet dat het merk opgaat in KPN. Donderdag 10 januari 2019 meldde KPN dat de naam XS4All mogelijk verdwijnt.
Het mogelijk schrappen van de merknaam van XS4All door KPN leidt tot veel kritiek. Critici vrezen dat ook de dienstverlening en bedrijfsvoering verandert als het bedrijf opgaat in KPN.
In de petitie, door klanten, medewerkers en sympathisanten van XS4All ondertekend, verzoeken de ondertekenaars KPN om het voornemen om de merknaam XS4All te schrappen, niet door te laten gaan.
‘KPN is voornemens de merknaam XS4All te laten verdwijnen. Dat is het kip met de gouden eieren slachten. XS4All is een sterk merk, dat jaar na jaar als beste wordt beoordeeld door de Consumentenbond. XS4All is voorvechter van privacy en veiligheid en dat mag niet verdwijnen’, schrijft initiatiefnemer Kirsten Verdel. Die ex-politica en Amerikadeskundige werkte in het verleden bij XS4All.
Reacties
Op Computable.nl reageren lezers geërgerd op het plan van KPN om de naam van XS4All te wijzigen en het bedrijf op te laten gaan in KPN.
Hoewel KPN aangeeft dat die mogelijke naamswijziging geen gevolgen heeft voor de kwaliteit van dienstverlening en bedrijfsstrategie, trekken veel lezers dat in twijfel. Volgens hen ligt het privacy-bewustzijn, de dienstverlening van de helpdesk en de kwaliteit van beheerdiensten hoger dan bij KPN. Zij denken dat XS4All onder de vlag van KPN die eigen identiteit zal verliezen.
Reactie KPN
Een KPN-woordvoerder laat na vragen van Computable weten: ‘We zien het sentiment. Wat we donderdag hebben aangekondigd, gaan we zorgvuldig uitvoeren. Wij gaan met klanten in gesprek over hoe we dit zo goed mogelijk kunnen doen.’
KPN blijft benadrukken dat er voor klanten niets verandert. ‘Zij blijven de diensten en kwaliteit ervaren zoals zij die gewend zijn.’ Ook mogen klanten hun XS4All e-mailadres behouden, meldt KPN
De reactie van KPN was volstrekt voorspelbaar, met de ‘sentimenten’ was bij voorbaat al rekening gehouden.
Als er geen reactie was gekomen was de naam XS4ALL omgaand verdwenen. Nu zal dat iets langer duren.
Uiteraard gaat KPN het “zorgvuldig uitvoeren”, dat is een open deur. “Met klanten in gesprek” is raar, er valt immers helemaal niets te bespreken. “XS4All e-mailadres behouden” is eveneens raar, al zal het weinig anders dan een mail-alias zijn.
Een crowdfunding om XS4ALL in zijn geheel uit KPN los te kopen zal weinig moeite kosten. Zet een certificaat XS4ALL op €100,– en er zal genoeg interesse zijn.
Maar KPN koopt en consolideert kennis en marktaandeel, dus zal weinig animo hebben om XS4ALL weer los te laten.
@P.J.Westerhof
Als ik jou was zou ik me niet verkijken op hoeveel geld nodig gaat zijn om een onafhankelijke internetprovider in de lucht te houden. Ik vermoed zo maar dat de prijs van een abonnement (fors) omhoog zal moeten om kostendekkend te kunnen opereren. Daarnaast denk ik dat sinds de aankoop van XS4All door KPN er fors gesneden is in allerlei backend systemen. Je zult dus een deel van de backend infrastructuur gewoon opnieuw op moeten bouwen. Bedenk ook dat veel uitbreidingen sinds de aankoop als KPN gedaan zijn en dus onderdeel zijn van KPN en niet (meer) van XS4All.
Ik weet niet hoeveel klanten XS4All heeft, maar ik kan me haast niet voorstellen dat een crowdfund actie tot een bedrag zal komen dat groot genoeg is om XS4All te kopen.
Kortom, een hoop gejammer om niks.
@PJWesterhof Geen slecht idee, de xs4all-organisatie zelfstandig laten doorlopen door crowdfunding. Alleen 1 ding, ik neem dat mijn xs4all email dres wat ik al vele jaren gebruik onder de KPN zal blijven vallen. Begrijp overigens dat de xs4all nog steeds een zelfstandige organisatie is.
@louis
Dat hoeft niet, als je de (rechten op de) merknaam over koopt van KPN dan gaat het domein ook mee.
@RobertD Daar dacht ik later ook aan, wat als xs4all zich uitkoopt? Maar ik ben bang dat het om veel teveel geld gaat.
Als XS4All als kleine zelfstandig speler door zal gaan zal het niet lang duren eer het de deuren sluit omdat er te weinig mensen zullen zijn die de fors hogere kosten op willen hoesten.
Kleintjes kunnen eenvoudig weg niet concurreren met de grote spelers die wel alle gaatjes van de belastingwetgeving weten te vinden en daarmee altijd onder de prijs van de concurrentie kunnen gaan zitten. Daarom zal KPN zelf ook heel goed op moeten passen want zo groot is zij ook niet vergeleken met de buitenlandse concurrentie.