KPN is van plan om de merknamen XS4All, Telfort en Yes Telecom te schrappen. Het bedrijf wil zich duidelijker positioneren als één merk voor internet-, telecom-, en netwerk- diensten voor de zakelijke markt en consumenten.
In een persbericht meldt KPN dat het volop inzet op één merk. Het schrappen van de namen XS4All, Telfort en Yes Telecom is onderdeel van een nieuwe strategie waarbij KPN zich presenteert als één partij voor zowel voordelige abonnementen als premiumdiensten.
In de loop van 2019 en 2020 wordt het KPN-merk volgens het bedrijf ‘aangevuld’ met de ‘sterke eigenschappen’ van de merken Telfort, Telfort Zakelijk, XS4All en Yes Telecom. ‘Voor klanten van deze merken verandert er niets’, belooft de ict- en telecomaanbieder. KPN is van plan om op termijn de dienstverlening van de genoemde merken door te zetten onder de vlag van KPN, maar noemt geen specifieke termijn waarop dat gebeurt.
Het mogelijk schrappen van de merknamen volgt op een strategische herijking waarbij KPN zich wil profileren als een ‘onbetwiste kwaliteitsprovider’ met de beste diensten, klantenservice en netwerken. Bovendien heeft het met het KPN-merk de ambitie om alle klantengroepen in de verschillende segmenten te bedienen. Dat gaat van voordeeldiensten tot premium diensten. ‘Daarom leggen we alle focus op het KPN-merk met gecombineerde diensten voor Nederlandse huishoudens en bedrijven.
XS4All
Met name het mogelijk verdwijnen van de merknaam XS4All is opvallend. Het bedrijf werd in 1998 overgenomen door KPN. En heeft een sterke naam in de Nederlandse markt.
KPN kocht in 2005 Telfort in een conolidatieslag op de Nederlandse mobiele telecommarkt. KPN zei toen dat het merk behouden zou blijven. In 2010 werd Yes Telecom ingelijfd om haar dealernetwerk.
Over beveiliger Dearbytes is niets gecommuniceerd. De in 2017 overgenomen securityspecialist is vooralsnog onder eigen naam actief binnen het bedrijfsonderdeel KPN Security Services.
Nieuw glasvezelnetwerk
KPN maakte 9 januari 2019 bekend dat het in Zwolle Noord-Oost de eerste schop in de grond heeft gestoken voor de versnelling van de uitrol van glasvezel (FttH) in Nederland. KPN verwacht in de loop van het jaar gemiddeld 6.500 huishoudens per week op glasvezel aan te kunnen sluiten zodat eind 2021 ongeveer een miljoen adressen extra en in totaal ruim 40 procent van de Nederlandse huishoudens toegang hebben tot het netwerk.
Mijn bericht aan de medewerkers van XS4ALL:
Ik lees net tot mijn grote teleurstelling dat het merk XS4ALL gaat verdwijnen. Zonde! Zo’n sterk merk, zo’n goed bedrijf. Ik ben van mening dat dit een foute beslissing is van KPN. KPN kan in service en kwaliteit niet tippen aan XS4ALL.
Als trouwe klant, ik denk zo’n 23 jaar, heb ik niets dan goede ervaringen met jullie. Altijd kwaliteit, nooit problemen en als er dan wat was, dan werd het snel en naar volle tevredenheid opgelost.
Ik wens jullie veel sterkte in het proces en hoop zelfs dat KPN terug komt op deze beslissing.
Ik onderstreep elke reactie hier. Al jaren lid van XS4all en waarom staat hier boven.
Technische kwaliteit heeft KPN wel voor mijn gevoel, getuige de naam en faam van XS4all dat immers al lang en breed van KPN is! Daar zal denk ik niet veel aan veranderen. Maar lachwekkend wordt het als het gaat om een gooi naar de titel om de beste klantenservice!
Onbereikbaarheid en chaos zijn de kernwoorden als ik de administratieve puinhoop van de KPN zou moeten beschrijven. Iedere afdeling heeft er zijn eigen databasejes, voert er zijn eigen administratietjes – waarschijnlijk in een ‘Excelletje’, werkt volstrekt en volkomen langs elkaar heen, weet niet waar de rest mee bezig is en wat er met de rest is afgesproken.
Chaos, doorverbinden, wachten, zoeken en tientallen kastjes en muren waar je heen gestuurd wordt.
Ik heb hier met roltoeters en champagne door het gebouw gehuppeld toen we de laatste KPN-verbindingen hadden weten op te zeggen. Nog maanden later werd ik bijna wekelijks gebeld door KPN-afdelingen omdat we nog steeds als klant te boek zouden zouden staan. Knettergek werd ik van die lui….
En het vervelende is: nu ook Vodafone en Ziggo zijn samengegaan, lijkt die geschiedenis zich daarmee weer te gaan herhalen: al vier keer een vertegenwoordiger/colporteur op de stoep om te vragen of we hier geen glasvezel willen – terwijl we dat al lang en breed van hen hebben liggen…. Zucht…
Dom, dom, dom. Typisch gevalletje van ‘kun je op je klompen aanvoelen dat het onverstandig is’, maar ihkv strategische herijking (bah..) lijkt het de geleerden wel aardig. Zij hebben er voor doorgeleerd tenslotte..
Niet echt slim om de naam XS4ALL te laten vallen. Inzetten op een aanbod van Premium en Budget is niet verkeerd maar hou deze namen dan gescheiden. Inzetten op 1 merknaam voor alle diensten leidt al snel tot eenheidsworst, waarbij het laagste niveau al snel afstraalt op de Premium dienst. Toyota heeft en houdt niet voor niets Lexus als een aparte merknaam, VW heeft niet voor niets de diverse namen van merken behouden.
Jammer XS4all geeft toch altijd een vertrouwd gevoel. Dat komt niet uit de lucht vallen. het KPN brand heeft dat imago bij mij absoluut niet. Teveel negatieve ervaringen. Recent zakelijk helaas over moeten stappen naar Ziggo. Die heeft wel kabel naar ons kantoor, XS4all niet, dan zaten we nog op een halve adsl snelheid.
Dus mixed feelings van deze kant.
Vreemde actie van KPN en bedacht door een boekhouder (of een stagiair….?) zonder verstand van branding en die blijkbaar ook geen idee heeft hoe de dienstverlening van KPN ook echt verschilt van een merk als XS4ALL. De waarde van het merk XS4ALL komt door jarenlang presteren. KPN is niet één bedrijf al wil de directie dat graag denken, binnen KPN is het na jaren nog steeds een puinhoop met de eigen interne administratie, personeelsbeleid (mag niets kosten) en gammele ICT systemen met alle gevolgen voor de services. Er gaat nog steeds constant van alles verkeerd. Het huidige niet al te beste imago van KPN (te duur, te log, incompetente niet samenwerkende losse afdelingen, slecht management) straalt straks af op alle diensten, niet andersom. Wie dat denkt mag terug naar school.
Sinds 1998 zit ik bij XS4ALL voor Internet en website diensten en dat zijn nog steeds superspecialisten met focus op kwaliteit en diensten verlenen. Nooit kastje naar de muur, altijd probleem oplossen of ideeën aandragen. Niet te vergelijken met allerlei door KPN ingehuurde personen op helpdesks die vaak nergens wat van af weten. Heel soms bij KPN iemand met wat kennis die meestal verzucht omgeven te zijn door amateurs, andere afdelingen die ‘iets moeten doen’ en een ICT systeem wat onwerkbaar is. Mocht KPN dit doorzetten dan ben ik benieuwd wat er binnen XS4ALL gebeurt, dit demotiveert hen vast enorm.
Onder het kader van zogenaamde marktwerking zijn we beland op het moment dat er qua providers een oligopolie is ontstaan waarbij nieuwkomers niet aan kunnen haken en de resterende marktpartijen geen echte concurrenten van elkaar zijn en de klant dus per saldo is overgeleverd aan de grillen van de provider. Aldus het mislukken van de ‘kennis economie’ plan van de overheid die weer eens niet door heeft dat marktwerking zonder zeer streng toezicht en handhaving niet werkt.
KPN en Ziggo kunnen en willen geen kwaliteit leveren want dat kost ze teveel winst. Met wat ze uitsparen aan capaciteit, bemensing en kwaliteit proberen ze goed te maken met gelikte PR campagnes. (Net zoals de grote multinationals doen overigens.)
Beste Van Zanten,
De manager die dit heeft bedacht is Jean-Pascal van Overbeke (nou ja, zijn naam staat in het KPN-persbericht). Zie ook: https://www.linkedin.com/in/jeanpascal/ Hij is Belg, en heeft (dus?) minder feeling met de merknaam XS4ALL. Het zou me niets verbazen als hij dit heeft voorgesteld zonder een idee te hebben van de storm van protest die dit zou opleveren. Het gaat KPN uiteraard alleen om geld, en vooral de besparing daarvan in de bedrijfsprocessen, en de vermeerdering daarvan in de zakken van de aandeelhouders en leden van de Raad van Bestuur.
Petitie ‘XS4ALL moet blijven’ gestart; binnen één dag al meer dan 10.000 handtekeningen.
https://petities.nl/petitions/xs4all-moet-blijven