KPN is van plan om de merknamen XS4All, Telfort en Yes Telecom te schrappen. Het bedrijf wil zich duidelijker positioneren als één merk voor internet-, telecom-, en netwerk- diensten voor de zakelijke markt en consumenten.
In een persbericht meldt KPN dat het volop inzet op één merk. Het schrappen van de namen XS4All, Telfort en Yes Telecom is onderdeel van een nieuwe strategie waarbij KPN zich presenteert als één partij voor zowel voordelige abonnementen als premiumdiensten.
In de loop van 2019 en 2020 wordt het KPN-merk volgens het bedrijf ‘aangevuld’ met de ‘sterke eigenschappen’ van de merken Telfort, Telfort Zakelijk, XS4All en Yes Telecom. ‘Voor klanten van deze merken verandert er niets’, belooft de ict- en telecomaanbieder. KPN is van plan om op termijn de dienstverlening van de genoemde merken door te zetten onder de vlag van KPN, maar noemt geen specifieke termijn waarop dat gebeurt.
Het mogelijk schrappen van de merknamen volgt op een strategische herijking waarbij KPN zich wil profileren als een ‘onbetwiste kwaliteitsprovider’ met de beste diensten, klantenservice en netwerken. Bovendien heeft het met het KPN-merk de ambitie om alle klantengroepen in de verschillende segmenten te bedienen. Dat gaat van voordeeldiensten tot premium diensten. ‘Daarom leggen we alle focus op het KPN-merk met gecombineerde diensten voor Nederlandse huishoudens en bedrijven.
XS4All
Met name het mogelijk verdwijnen van de merknaam XS4All is opvallend. Het bedrijf werd in 1998 overgenomen door KPN. En heeft een sterke naam in de Nederlandse markt.
KPN kocht in 2005 Telfort in een conolidatieslag op de Nederlandse mobiele telecommarkt. KPN zei toen dat het merk behouden zou blijven. In 2010 werd Yes Telecom ingelijfd om haar dealernetwerk.
Over beveiliger Dearbytes is niets gecommuniceerd. De in 2017 overgenomen securityspecialist is vooralsnog onder eigen naam actief binnen het bedrijfsonderdeel KPN Security Services.
Nieuw glasvezelnetwerk
KPN maakte 9 januari 2019 bekend dat het in Zwolle Noord-Oost de eerste schop in de grond heeft gestoken voor de versnelling van de uitrol van glasvezel (FttH) in Nederland. KPN verwacht in de loop van het jaar gemiddeld 6.500 huishoudens per week op glasvezel aan te kunnen sluiten zodat eind 2021 ongeveer een miljoen adressen extra en in totaal ruim 40 procent van de Nederlandse huishoudens toegang hebben tot het netwerk.
Ik heb een duidelijke voorkeur voor XS4ALL. Als XS4ALL in KPN zou verdwijnen, dan ben ik echt benieuwd of alles zo blijft als het momenteel is. Ik zal dan twijfelen of ik dan bij de KPN zou blijven. Hoewel ik op dit moment nog geen andere internet provider weet, waarnaar ik zou willen overstappen. Volgens mij is alleen XS4ALL de internet provider die snapt hoe alles werkt en wat echte internet gebruikers nodig hebben.
Andere internet providers snappen alleen hoe de huis-tuin-en-keuken internet gebruikers hun internet gebruiken. Mijn gevoel zegt dat de meeste internet providers slechts prijs-vechters zijn.
Bijvoorbeeld, bij XS4ALL heb je een vast IP adres. De rest zegt mij dat dat niet nodig is en dat het ook wel via dynamic DNS mogelijk is. Niet dat ze me daar bij kunnen helpen.
Tweede voorbeeld: Een eigen mail-server? Waarom zou je dat nodig hebben? Nee, dat ondersteunen we niet.
Er zijn zeker nog meer voorbeelden.
@jd zijlstra: eens; ik zit in hetzelfde schuitje. De kwaliteit van de dienstverlening van XS4all is in mijn beleving (veel) hoger dan van de andere providers, die vrijwel allemaal prijsvechters zijn (geworden). Ik zie niet hoe KPN de dienstverlening gelijk kan houden als die diensten geleverd moeten gaan worden onder dezelfde vlag waaronder Telfort dan levert. Maar ik wens dat niet te gaan ervaren; ik zal op zoek moeten naar een nieuwe provider…
XS4all heeft al jaren een betrouwbare en deskundige reputatie.
KPN heeft die, voorzichtig gezegd, zeker niet in diezelfde mate.
Maar of de merknaam hier nu zoveel doet.
Maar als je de merknaam laat vervallen, moet je al je abonnees dan ook met een nieuw e-mail adres opzadelen?
Lijkt me niet echt klantvriendelijk. En dan nog het service niveau handhaven…
Helemaal met de vorige reacties eens.
Verdwijnen van XS4all betekent voor mij: op zoek gaan naar andere provider.
Het privacy-bewustzijn, de goede helpdesk en de achterliggende visie zijn voor mij al jaren goede redenen om voor xs4all te kiezen.
Ervaringen met de service desk zijn heel erg goed.
Ervaringen met andere desks zoals die van KPN en Ziggo laat ik graag in het midden.
Daarvan springen me nu nog steeds ‘de tranen in de broek.’
Bekeken vanuit de integratie van mobiele diensten (telefoon + internet) is het schrappen van een naam als XS4ALL wel te begrijpen. Ook omdat veel klanten geen benul hebben van de achtergrond van XS4ALL.
Vanuit de Internet-historie is het schrappen van de XS4ALL-naam echter een zoveelste KPN-miskleun. XS4ALL is – mede door toedoen van KPN – wellicht niet meer de dienstverlener die het ooit was. Maar vanuit Internet-optiek is de naam KPN echter synoniem met onbegrip en onkunde. Na eerst de Internet-boot volledig te hebben gemist is KPN een zwalkende inhaalrace begonnen. Om vervolgens ingehaald te worden door content-/kabelboeren als Ziggo.
KPN, ‘Koninklijke PTT Nederland’, what’s in a name. Wellicht kan KPN de naam ‘XS4ALL’ beter reserveren voor de particuliere markt. En de naam ‘KPN’ beperken tot infrastructuur-diensten en corporate services.
Ik vind dit zeer zorgelijk. De dienstverlening en support van Xs4all is vele vele malen beter dan die bij KPN. Ik heb een paar KPN aansluitingen en een aantal Xs4all aansluitingen in beheer en het verschil is enorm.
De kennis, het modem , de responetijd, het oog op veiligheid en vrijheid en het meedenken daarin, de betrouwbaarheid en het voor vechten van een goed werkend vrij en veilig internet…. Dit is voor mij een droevige dag.
Klanten die bij het gerommel van KPN weg wilden hadden hier een zeer goed alternatief aan. En bleven dus eigenlijk toch lid bij KPN.
Xs4all hoeft geen reclame te maken. De serieuzere internetter vind dit wel. Ook het verschil in mond tot mond reclame tussen Xs4all en KPN is enorm. Daar kan de KPN alleen maar van blijven dromen. Ze kunnen het beter omdraaien of terug draaien….
Zitten er daar een paar kinderen bij KPN die bij de managements knopjes kunnen of zo… tering.
Ik bemerk dat iedereen (logisch) een duidelijke voorkeur heeft voor XS4ALL, geen wonder want die kunnen professioneel werken en hebben een helpdesk waar iemand met verstand van zaken de telefoon opneemt. Bij KPN is het een groot brok arrogantie en probeert men alles af te schuiven op de klant terwijl het vrijwel altijd fouten van KPN betreft. Met name voor nieuwe klamtem gaat zeer vaak het patchen mis met als resultaat dat de klant soms dagen lang zonder internet zit en ze niets doen om de klant te helpen. Met een beetje geluk neemt KPN nu de wijze van werken van XS4ALL over (als ze verstandig zijn) maar KPN kennende heb ik daar weinig vertrouwen in. Qua netwerk zijn ze zonder meer wel de beste.
Ik zit al jaren bij XS4ALL, juist vanwege de stabiele verbindingen en de goede helpdesk. Ook het enigszins dwarse en tegendraadse imago vind ik sympathiek. Dat ga ik bij KPN wel missen: hun reputatie is, zoals mijn medestanders hierboven al benoemd hebben, niet bepaald vlekkenloos. Slechte zet van KPN dus, waar ze weinig voorstanders in de internetcommunity voor zullen vinden. Maar ja, commercie boven alles. Wat een kortzichtigheid weer.
Hoe dom kun je zijn als bedrijf. XS4ALL is een ongelofelijk sterke merknaam die staat voor hoogwaardige internet aansluitingen, en ontzettend veel kennis. Je zou bijna kunnen zeggen dat KPN voor het tegenovergestelde bekend staat. De KPN mocht eigenlijk blij zijn dat veel consumenten zich er nauwelijks van bewust waren dat XS4ALL een onderdeel is van KPN. Nu willen ze van KPN een ‘heel sterk merk maken’. Prachtig, als ze dan eerst eens die twijfelachtige internet bedrijven die ze hebben op peil brengen, zodat die een goede reputatie krijgen, dan kun je er daarna over gaan nadenken om alles onder één merknaam samen te brengen. Maar je moet toch wel een ongelofelijke druiloor van een manager zijn als je de beste internet merknaam van Nederland opgeeft ten behoeve van een merknaam met een twijfelachtige reputatie.
Ik lees toch al weer een berg vooroordelen die niet (meer) zijn wat ze waren. Als jarenlange klant van KPN (van analoog,via ISDN en ADSL tot glasvezel) heb ik deze in meerdere opzichten zien innoveren, kwaliteit als norm en de klantgerichte houding zien toenemen. Ook hier een vast IP adres en zijn diverse eigen toepassingen mogelijk door toegang tot de webinterface van het modem. Vergeet niet dat XS4ALL (technisch) reeds lange tijd KPN is.
What’s in a name? It’s all about trust!