KPN is van plan om de merknamen XS4All, Telfort en Yes Telecom te schrappen. Het bedrijf wil zich duidelijker positioneren als één merk voor internet-, telecom-, en netwerk- diensten voor de zakelijke markt en consumenten.
In een persbericht meldt KPN dat het volop inzet op één merk. Het schrappen van de namen XS4All, Telfort en Yes Telecom is onderdeel van een nieuwe strategie waarbij KPN zich presenteert als één partij voor zowel voordelige abonnementen als premiumdiensten.
In de loop van 2019 en 2020 wordt het KPN-merk volgens het bedrijf ‘aangevuld’ met de ‘sterke eigenschappen’ van de merken Telfort, Telfort Zakelijk, XS4All en Yes Telecom. ‘Voor klanten van deze merken verandert er niets’, belooft de ict- en telecomaanbieder. KPN is van plan om op termijn de dienstverlening van de genoemde merken door te zetten onder de vlag van KPN, maar noemt geen specifieke termijn waarop dat gebeurt.
Het mogelijk schrappen van de merknamen volgt op een strategische herijking waarbij KPN zich wil profileren als een ‘onbetwiste kwaliteitsprovider’ met de beste diensten, klantenservice en netwerken. Bovendien heeft het met het KPN-merk de ambitie om alle klantengroepen in de verschillende segmenten te bedienen. Dat gaat van voordeeldiensten tot premium diensten. ‘Daarom leggen we alle focus op het KPN-merk met gecombineerde diensten voor Nederlandse huishoudens en bedrijven.
XS4All
Met name het mogelijk verdwijnen van de merknaam XS4All is opvallend. Het bedrijf werd in 1998 overgenomen door KPN. En heeft een sterke naam in de Nederlandse markt.
KPN kocht in 2005 Telfort in een conolidatieslag op de Nederlandse mobiele telecommarkt. KPN zei toen dat het merk behouden zou blijven. In 2010 werd Yes Telecom ingelijfd om haar dealernetwerk.
Over beveiliger Dearbytes is niets gecommuniceerd. De in 2017 overgenomen securityspecialist is vooralsnog onder eigen naam actief binnen het bedrijfsonderdeel KPN Security Services.
Nieuw glasvezelnetwerk
KPN maakte 9 januari 2019 bekend dat het in Zwolle Noord-Oost de eerste schop in de grond heeft gestoken voor de versnelling van de uitrol van glasvezel (FttH) in Nederland. KPN verwacht in de loop van het jaar gemiddeld 6.500 huishoudens per week op glasvezel aan te kunnen sluiten zodat eind 2021 ongeveer een miljoen adressen extra en in totaal ruim 40 procent van de Nederlandse huishoudens toegang hebben tot het netwerk.
Ik weet er nog een voor het Computable Poëziealbum 😉
bloemen verwelken
schepen vergaan.
maar mijn liefde voor xs4all
zal altijd blijven bestaan.
KPN beloofd altijd veel en blinkt erin uit om onderweg de voorwaarden of dienst te wijzigen zonder er veel ruchtbaarheid aan te geven. Het uiteindelijke doel – ordinaire winstmaximalisatie. Het ‘mission statement’ van dit bedrijf zou eigenlijk moeten luiden: Naai de massa, vul de kassa.
@Van Zanten:
“Vreemde actie van KPN en bedacht door een boekhouder (of een stagiair….?) zonder verstand van branding en die blijkbaar ook geen idee heeft hoe de dienstverlening van KPN ook echt verschilt van een merk als XS4ALL.”
Ik denk dat KPN onlangs een adviesbureau heeft ingehuurd. Die kijken vaak met oogkleppen en zwart wit en komen na een tijd met een gepeperde rekening en drastische adviezen die noodzakelijk zijn om de rekening te kunnen betalen. Ze moeten hun bestaan steeds opnieuw rechtvaardigen. Met nuance of gezond boeren verstand verliezen ze hun bestaansrecht.
@Johan Duinkerken:
De gemiddelde Nederlander kan kiezen uit 2 aanbieders, KPN voor ADSL en glasvezel (voor de happy few, de uitrol van glasvezel is gestopt toen KPN de glasvezelpionier Reggefiber heeft overgenomen) en Ziggo voor kabel. De echte concurrentie verdeelt de overgebleven kruimels.
KPN stopte met het uitbreiden van het glasvezelnetwerk toen ze Reggefiber hebben ingelijfd. Het is zeer goed mogelijk dat de uitzonderlijke dienstverlening van XS4All op de tocht staat, en gelijk met de naam verdwijnt als KPN zijn plannen doorzet.
Ondanks dat KPN zegt dat het geen gevolgen heeft is dit op termijn gewoon een koude bezuinigingsoperatie. je kunt voorspellen hoe het verloopt. Eerst krijgt KPN meer te zeggen in het bestuur, dan verschuift de facturatie naar het horror financiële systeem van KPN en kun je je daar een slag in de rondte zoeken naar je factuur. Dan wordt de hele financiële administratie bij KPN ondergebracht en daarna de klanten administratie. Daarna de technische operatie en ten slotte wordt de uitmuntende helpdesk geassimileerd in het slappe aftreksel met minimaal opgeleide medewerkers van KPN. Zodra OPS bij KPN wordt ondergebracht kun je ook het meer dan gemiddelde productportfolio (vast IP adres, eigen email server) gedag zeggen.
Het zal een paar jaar duren maar dan is de dienstverlening van KPN op hetzelfde rampzalige niveau als de overige prijsvechters en tegen die tijd is er niets meer te kiezen. 2 monopolisten verdelen dan de markt: KPN en Ziggo. bij geen van beide wil je klant zijn.
Andersom zou mooier zijn: XS4All neemt KPN over en verhoogt het nivo van dienstverlening. 🙂
KPN zegt dat dit sentiment is. de man die deze uitspraak doet is echt losgezongen van de werkelijkheid en weet niet waar hij het over heeft.
@Frank Heikens : dit heeft meer trekken van de gangbare hoog-in-de-boom-management-aanpak : marktaandeel opkopen, consolieren, integreren en terugsnoeien door gedwongen afvloeiing. Kwaliteit en reputatie-management is daarbij ondergeschikt.
De nadelen komen terecht bij werkvloer en klant.
Als het ‘uit de markt nemen’ van XS4ALL doorgaat – en reken daar maar stevig op! – dan zal dat leiden tot een uittocht van capabel personeel en weglopen van klanten.
Overigens was Reggefiber bepaaldelijk een butsersklup. De monteurs deden met oogkleppen op wat hen werd opgedragen. Het management had nauwelijks méér verstand, maar deed driftig handje-klap met onkundige gemeente-ambtenaren.
Aktie van KPN houdt in: “Ik ben groot en ik bepaal wel wat goed voor de klant is”. Houdt ook in: “Ik bepaal wel wat voor apparatuur gebruikt wordt”. In de visie van KPN moet iedere klant de amobinabel slechte Experia box gebruiken, ook al geeft dat onmogelijk veel problemen, ook bij zakelijke gebruikers. Als gebruiker mag je -volgens KPN – slechts een beperkt aantal – door KPN bepaalde – poorten gebruiken, met als smoes “om spam en misbruik te voorkomen”. Aan KPN kant is e.e.a. echter zo slecht ingesteld dat spam filters, mail, die via de KPN smtp is verzonden, als spam identificeren. Met de FRIZBOX apparatuur van XS4ALL en doorgifte van XS4ALL spelen deze problemen niet. Ook de expertise van XS4ALL medewerkers t.o.v. KPN medewerkers (de goeden niet te na gesproken) is veel beter en breder. Dit alles verdwijnt als het KPN eenheidsworst wordt. Als longterm XS4ALL gebruiker ben ik van mening, dat opgaan in KPN van XS4ALL niet door moet gaan om de continuïteit van een goede service naar klanten die daarvoor kiezen te waarborgen.
Wilde ik net overstappen van Telfort naar XS4ALL, krijg ik dit! Ben zeer ontevreden over de wijze waarop ik behandeld werd door Telfort. Nadat ze XMSNet, waar ik zat, overnamen werd mijn bandbreedte teruggeschroefd van 500mbit naar 100mbit i.p.v. de door XMSNet beloofde 1gbit. Schurken! Dat is een factor 10.