Asics Europe, producent van sportartikelen, stelt netwerkintegrator Avit aan als hoofdaannemer voor de operationele it-diensten. Het meerjarige uitbestedingscontract heeft volgens Avit een waarde van enkele miljoenen euro. De it-dienstverlener levert zelf een groot deel van de diensten maar zal ook andere it-bedrijven inschakelen en aansturen volgens het Siam-model.
Het Europese hoofdkantoor van Asics, waar ruim driehonderd man werken, is gevestigd in Hoofddorp. It-manager Edwin Idema stelt in een persbericht dat het it-team bij zijn bedrijf eigenlijk te klein is om zowel het operationele it-werk naar behoren uit te voeren als zich naar tevredenheid bezig te houden met het op elkaar afstemmen van business en it. Door nu de standaard it-taken uit te besteden verwacht hij dat zijn it-team de zakelijke activiteiten beter kan ondersteunen. Voor het contact met hoofdaannemer Avit is een delivery manager aangesteld.
Avit was al netwerkleverancier van Asics. Het bedrijf claimt door zijn ervaring met het regisseren van verschillende it-partijen in outsourcingstrajecten het nieuwe selectietraject bij Asics te hebben gewonnen. Inmiddels heeft Avit de servicedesk (op afstand), de servicecounter (een balie in het kantoor van ASICS) en de on site support al ingericht voor Asics. De komende tijd worden hier steeds nieuwe diensten aan toegevoegd.
Siam
De netwerkintegrator uit Nieuwegein werkt volgens het model Service Integration And Management (Siam). Dit model gaat verder dan alleen de regie over de dagelijkse bewaking van diensten. Volgens Siam neemt de it-dienstverlener de verantwoordelijkheid voor de uitvoering van de it-diensten op basis van prestatieafspraken (kpi’s: key performance indicators). Daarbij wordt ook gekeken hoe goed de integratie van alle interne en externe (al dan niet uitbestede) services (inclusief de cloud) verloopt.