Van hightech-testfaciliteiten en het online-, realtime-monitoren van voertuigen tot een volautomatische spuitstraat en voorspellend voorraadbeheer. Ict speelt een grote rol binnen de bedrijfsvoering van DAF Trucks. Ict-verantwoordelijke Rens Evers gaat in op de betekenis ervan voor de truckbouwer.
In de ontvangstruimte van DAF Trucks in Eindhoven staat de bezoeker direct oog in oog met het nieuwste model van het paradepaardje van DAF Trucks: de XF. De in felblauw ‘Jamaica blue’ gespoten truck eist een glansrol op in de ruime ontvangsthal. De truck voor lange afstanden en zwaar transport is door de Europese vakpers voor transport en logistiek uitgeroepen tot ‘International Truck of the Year’. Een wandschildering achter de truck – ter ere van het 25-jarig jubileum van DAF in 1953 – zorgt voor een historische omlijsting.
In die tijd werden hier ongeveer twintig vrachtwagens per dag gebouwd. Anno 2018 rollen er iedere werkdag in Eindhoven 216 trucks van de productielijn. Dat productierecord wordt voor een groot deel mogelijk gemaakt door vergaande procesautomatisering, ict-tools en data-analyse, vertelt Rens Evers, it-directeur bij DAF Trucks. Hij is dolblij met de verkiezing van de XF en de iets compactere CF tot ‘International Truck of the Year’ maar, er is meer reden voor feest.
Winnen Computable Award
Op 30 oktober 2018 won DAF Trucks de Computable Award voor ‘Digitale Innovatie van het Jaar’. Op een beeldscherm naast de balie pronkt het bedrijf met de prijs die het kreeg voor de 3D DAF Configurator. Dat is een geavanceerde tool waarmee klanten online op intuïtieve wijze hun truck kunnen samenstellen. In simpele stappen wordt een digitale versie van de truck opgebouwd die direct en tot in de kleinste details, haarscherp in 3D kan worden bekeken. Het intikken van allerlei productcodes en het doorspitten van een catalogus aan informatie is voorbij. Elke denkbare truck- en chassisvariant (bijvoorbeeld twee-, drie- of vierassers, enkele of dubbele aandrijving, cabine-inrichting) kan online worden samengesteld.
Vanuit de 3D-configurator wordt de complete voertuigspecificatie rechtstreeks naar de opbouwer (de partij die de bijvoorbeeld de opbouw met koelsysteem, betonmixer of kiepbak levert, red.) gestuurd. Evers: ‘Het is intuïtief, efficiënt en de kans op vergissingen is geminimaliseerd.’ Zo weet de opbouwer de exacte opstelling van componenten als brandstoftanks, de luchtketels, de uitlaat en de accubakken.
De 3D Truck Configurator is ontwikkeld in samenwerking met meerdere partners (zie kader). Er is bijna twee jaar aan gewerkt. Evers: ‘Technisch gezien waren er grote uitdagingen. De gegevens die de configurator gebruikt, worden rechtstreeks en online opgehaald uit de originele bronbestanden. Om die cad-file realtime te renderen, maken we gebruik van een gpu-dienst die via de cloud van Microsoft Azure wordt afgenomen. We hebben zeker niet voor de makkelijkste weg gekozen. Vaak wordt bij dit soort toepassingen als het ware in een bak met plaatjes gegrabbeld. Wij gebruiken de originele ontwerpbestanden van de truck als basis. Ik ben echt heel trots op dit project.’
Partners 3D Truck Configurator
In het Siemens Teamcenter-systeem worden de cad-bronbestanden beheerd. Leverancier Kisters zet deze om naar afbeeldingen. Om die cad-file realtime te renderen, maakt DAF gebruik van een gpu-dienst die via de cloud van Microsoft Azure. Valtech heeft de user interface van de configurator ontwikkeld, Atos is de systeemintegrator. De toepassingen voor de opbouwer zijn door Incentro toegevoegd. Isaac ontwikkelde de virtual reality-app.
High Tech Center
Of het nu gaat om de ontwerpfase, productie of de after sales, in alle onderdelen speelt ict een steeds grotere rol bij DAF Trucks. ‘Binnen de bedrijfsvoering zal digitalisering de komende jaren een speerpunt zijn’, gaat Evers verder. Dat komt ook naar voren in DAF’s High Tech Center dat in het tweede kwartaal van 2019 de deuren moet openen. In dat gebouw op het DAF Trucks-terrein in Eindhoven gaan ongeveer tweehonderd medewerkers van verschillende afdelingen samen nieuwe digitale oplossingen ontwikkelen. ‘Door mensen uit bijvoorbeeld teams voor engineering-, it en after sales bij elkaar te zetten, moeten sneller digitale oplossingen ontstaan. Het gaat bijvoorbeeld om de ontwikkeling van embedded systemen, oplossingen voor de analyse van voertuigdata en ict’ers en engineers die in multidisciplinaire teams samenwerken aan systemen voor vlootbeheer en voertuigmanagement’, vertelt Evers.
Treintje door fabriek
Het is tijd voor een kijkje in de fabriek. Vrijwel iedere dag rijdt DAF Trucks met groepen klanten, prospects en relaties in een treintje door de fabrieken op het enorme terrein in Eindhoven. Daarbij wordt duidelijk dat planning en productie met behulp van ict-systemen scherp op elkaar zijn afgestemd. Zo werkt DAF Trucks nauwelijks met voorraden. In de productielijn staan alleen de onderdelen van de trucks die op dat moment worden gebouwd. Alle onderdelen zijn genummerd en er wordt telkens gecheckt of ze corresponderen met de order.
Evers legt uit dat DAF Trucks onlangs de laatste generatie MES (manufacturing execution system) implementeerde om die processen te ondersteunen. Het gaat om een informatiesysteem voor het monitoren en aansturen van de productieprocessen. Dat systeem fungeert als het ware als een brug tussen de logistieke en administratieve automatisering en vormt een middenlaag tussen enterprise resource planning (erp) en het process control system (pcs).
Van elke truck die geproduceerd wordt, ligt tot in het kleinste detail vast uit welke onderdelen deze bestaat. Evers: ‘Dat zijn heel veel variabelen, van chassis tot assen en van de aandrijflijn, elektrische schema’s en inrichting van het dashboard tot de meer dan drieduizend verschillende lakkleuren waarin de truck kan worden afgeleverd.’ Mede dankzij de juiste afstemming van de levering van onderdelen, assemblage en planning van de processen kon het bedrijf het aantal geproduceerde trucks per dag verhogen naar 216 stuks in Eindhoven en 38 in Leyland (Verenigd Koninkrijk).
Inzet van robots
Tijdens het rondje door de fabriek valt op dat er nog redelijk wat handwerk aan te pas komt om de trucks te bouwen. In verband met de vele variabelen en omdat het hier gaat om de productie van trucks die ieder hun eigen specificaties hebben, zijn robots zoals die worden ingezet voor de massaproductie van personenauto’s hier in Eindhoven nog weinig te zien. Alleen op plekken waar standaardisatie de norm is, worden robots ingezet. Zoals in de splinternieuwe verfspuitcabine en opstellingen met computergestuurde lasersnijders voor componenten.
Toch gaat er een heel ict-landschap schuil achter deze productieplaats. Doordat de onderdelen waaruit de trucks worden opgebouwd, genummerd zijn en gereedschap in verbinding staat met het achterliggende productiemanagementsysteem. Zo kan bijvoorbeeld bij een productiefout die bij de kwaliteitscontrole aan het licht komt, geanalyseerd worden waar die fout is ontstaan. Ook is, in het geval dat een onderdelenleverancier onverhoopt een partij onderdelen zou terugroepen, na te gaan in welke trucks die onderdelen zijn verwerkt. De batchnummers van de zending staan namelijk nog in het systeem en zijn per truck geregistreerd.
Tientallen embedded systemen
‘Onze trucks beschikken over enkele tientallen embedded systemen’, vervolgt Evers. Hij legt uit dat het een hele kluif is om ervoor te zorgen dat al die systemen up-to-date blijven. Voor versiebeheer en validatie van die embedded software maakt de truckbouwer onder meer gebruik van de application life cycle managementtool Doors NG van IBM.
De afdeling die nieuwe trucks en onderdelen ontwikkelt, maakt sowieso intensief gebruik van ict. Evers: ‘Er wordt gebruik gemaakt van cad-toepassingen en allerlei ontwerpsoftware. Er zijn hpc-clusters (high performance computing clusters) geïntroduceerd om de rekenkracht te kunnen leveren voor het groeiende aantal simulaties.’ Binnen de ontwerptak wordt namelijk steeds vaker getest en gesimuleerd. ‘Voor die digitale simulatie- en testomgevingen is steeds meer rekenkracht nodig
DAF Connect
Ook binnen het dealerprogramma neemt de invloed van ict toe. Daar biedt de truckbouwer de Managed Dealer Inventory aan. Dat is software waarmee de meer dan elfhonderd DAF Trucks-dealers en DAF-servicestations op basis van data-analyse hun onderdelenvoorraad beheren. Inmiddels zijn volgens Evers ook dealers die aanvankelijk zeer kritisch tegen dit systeem aankeken, overgestapt naar de digitale hulp voor voorraadbeheer.
Een ander project dat hij graag benoemt, is DAF Connect. Deze oplossing richt zich op vlootbeheer en data-analyse via een continue dataverbinding met de trucks. ‘Het vlootbeheersysteem heeft een open standaard zodat deze ook kan interacteren met systemen van andere leveranciers’, legt Evers uit. Naast het groeiend aantal bedrijfsprocessen die digitaal worden ondersteund, wordt ook steeds meer data geregistreerd van het voertuig en het verbruik. Die data worden verwerkt tot rapportages en geven transporteurs en chauffeurs meer inzicht. Bijvoorbeeld in het brandstofverbruik van trucks, de ‘rechter voet’ van de chauffeur en de transportefficiency van een volledige vloot. Evers: ‘Brandstof is de grootste operationele kostenpost voor transporteurs. Chauffeurs die opvallend meer brandstof verbruiken, kunnen worden gecoacht om zuiniger te rijden.’
Data-analyse
Ook International Truck Service (ITS), DAF’s eigen internationale hulpdienst die gestrande chauffeurs de weg op helpt in Europese landen en Marokko, levert een berg aan data op die wordt verwerkt tot rapportages en statistieken. Die zijn relevant voor de afdeling Productontwikkeling. Door analyses ontstaan bijvoorbeeld inzichten in mankementen van onderdelen die in het ontwerp van een volgend model truck kunnen worden verbeterd.
Data-analyse speelt ook een rol in het voldoen aan nieuwe Europese regelgeving. In 2019 gaan nieuwe regels in voor zware bedrijfswagens. Door de vele variabelen in combinaties van chassis en opbouw krijgt iedere vrachtwagen een individueel milieulabel. Dat wordt met een Vehicle Energy Consumption Tool, kortweg Vecto, berekend. Evers: ‘Het gaat om een nauwkeurige bepaling van zowel brandstofverbruik als CO2-uitstoot van de totale voertuigcombinatie. Daar zit aardig wat rekenwerk in.’
Volgens Evers is het een hele klus voor ict om die verschillende informatie uit verschillende systemen bij elkaar te krijgen. ‘Het monteren van een bepaalde set banden kan al zorgen voor een andere uitkomst’, vertelt hij. ’De methode van DAF om tot de juiste Vecto-waarden te komen is inmiddels goedgekeurd door de RDW.
Agile
Om de vele projecten in goede banen te leiden, is binnen het ict-team Agile-development ingevoerd. Volgens Evers zijn de collega’s enthousiast over die stap. ‘We dachten eerst stap voor stap over te gaan, maar medewerkers vonden dat te langzaam gaan en gaven aan dat ze ook graag zo snel mogelijk over wilden naar Agile-teams.’ Met de hulp van coaches en Scrum-boards is die transitie naar Agile-werken versneld.
Evers bekleedde binnen DAF verschillende functies voor hij in zijn huidige rol terecht kwam. Hij benadrukt graag dat de truckbouwer veel verschillende kansen biedt voor het carrièrepad van ict’ers. ‘Onze mensen krijgen ook de mogelijkheid om hun kennis te verbreden buiten de muren van het bedrijf. We zijn lid van netwerkorganisatie IT Circle Eindhoven, waar bijvoorbeeld ook ASML, Jumbo, Vanderlande en Bavaria zijn aangesloten. Er worden onder meer sessies over DevOps en big data georganiseerd.’
Toekomst
DAF Trucks is uiteraard ook op weg naar de toekomst. Het presenteerde onlangs de volledig elektrische LF, CF en een hybride CF. Ook schetste designer Bart van Lotringen een visie op stadsdistributie in 2050 met een futuristische truck/trailer-combinatie die ook als ophaalpunt voor pakketbezorging dient. Naast de focus op de huidige productie is bij DAF Trucks de blik dus ook altijd op de toekomst gericht. Er wordt geëxperimenteerd met autonoom rijden in colonnes, de vorm die platooning wordt genoemd. Dit gebeurt op testfaciliteiten, maar ook op speciaal door de overheid aangewezen trajecten waar op de openbare weg geëxperimenteerd mag worden met die vernieuwingen. Daarvoor zijn verschillende trajecten aangewezen, onder meer rondom Eindhoven. In het Verenigd Koninkrijk start volgend jaar een test onder supervisie van de Britse overheid. DAF levert de platooning trucks.
Over tien jaar viert DAF zijn honderdjarig bestaan. Dan zullen naast dieseltrucks waarschijnlijk ook steeds meer trucks met elektrische of hybride aandrijflijnen de fabriek verlaten. De rol van ict zal nog groter worden. Evers verwacht dat het stuur van de vrachtwagen voorlopig nog wel in handen blijft van de chauffeur. Maar, om die truck te bouwen, de wagen zo veilig en efficiënt mogelijk op de weg te houden en het contact met chauffeurs en vervoerders te optimaliseren, biedt ict steeds vaker de helpende hand.
[Dit artikel staat ook in Computable Magazine editie nr.1/2019]
Kerncijfers DAF Trucks
Bij DAF Trucks werken wereldwijd meer dan tienduizend mensen, waarvan de meesten bij DAF in Eindhoven. DAF heeft fabrieken in Eindhoven, Westerlo (België), Leyland (Verenigd Koninkrijk) en Ponta Grossa (Brazilië) en meer dan elfhonderd dealers en servicepunten in Europa en daarbuiten. DAF bouwt dagelijks 254 trucks. Alle trucks worden door DAF volledig in eigen huis ontwikkeld.
It-afdeling DAF Trucks
De it-afdeling van DAF Trucks is onderdeel van de wereldwijde it-organisatie van DAF’s moederbedrijf Paccar. In Europa werken meer dan driehonderd mensen bij it, verdeeld over de locaties in Eindhoven en Leyland. De speerpunten van de it-afdeling zijn data-analytics, digital business en het ondersteunen van DAF’s customer experience.