In het laatste weekend van 2018 kwam in het nieuws dat 100.000 huishoudens in Friesland zonder water zaten. Een technische storing in de waterproductie was de oorzaak van het niet kunnen leveren van water.
Denkt u wel eens na over waar het water uit uw kraan vandaan komt? Vast niet heel vaak… En dat is ook heel begrijpelijk, want water is in Nederland nu eenmaal altijd beschikbaar. Toch behoort dit ‘vanzelfsprekende’ product tot de kritieke infrastructuur van Nederland. Waterbedrijven staan voor een steeds grotere uitdaging om de kwaliteit en de kwantiteit van drinkwater te waarborgen. Zonder IT zou dit onmogelijk zijn. De digitalisering binnen het totale drinkwaterproces neemt toe: van sensoren in leidingen tot klantendatabases, van zuiveringsproces tot het versturen van facturen. IT vormt een belangrijk, zo niet, kritisch onderdeel binnen deze infrastructuur en helpt ervoor te zorgen dat het water uit uw kraan blijft stromen.
Continuïteit van IT garandeert beschikbaarheid van water
Maar eerst even terug naar het verhaal over de 100.000 Friese huishoudens zonder water. Een technische storing op een productielocatie leidde tot het vrijwel geheel wegvallen van de waterdruk. Met als direct gevolg: geen water uit de kraan! Het is niet overdreven te stellen dat water in feite ‘IT uit de kraan’ is geworden en dat we steeds meer afhankelijk zijn geworden van de beschikbaarheid ervan. Logischerwijs zoeken waterbedrijven steeds nadrukkelijker naar oplossingen die de continuïteit en veiligheid van IT (waaronder data) mogelijk maken. Hierdoor waarborgen zij tegelijkertijd de continuïteit van hun drinkwaterproces en daarmee de beschikbaarheid van schoon water. Kortom: waterbedrijven zijn de weg van de digitale transformatie ingeslagen.
Monitoren, data verzamelen, analyseren, rapporteren en verbeteren: dit zijn dé kernbegrippen in de wereld van de digitale transformatie. En dus ook in de wereld van het water. Bedrijven in deze sector hebben al een grote stap gemaakt in het implementeren van big data-projecten. Dankzij talloze sensoren die niet alleen in de bronnen, maar ook in het distributienetwerk van water allerlei elementen meten, nemen de datastromen in rap tempo in volume toe. Verstoringen zijn ongewenst en het is zaak om deze zo snel mogelijk te verhelpen. Door geografische informatiesystemen (GIS-applicaties) en datamapping kunnen waterbedrijven plaats en tijd van een storing nauwkeurig vaststellen. Dat betekent weer dat de IT-infrastructuur robuust, uitermate betrouwbaar en in staat moet zijn om hoge prestaties te leveren.
Waterbedrijf in de wolken
Klinkt dat als een oplossing in de (public) cloud? Het antwoord daarop is ‘ja’. De grote cloudproviders zoals Amazon Web Services (AWS), Microsoft Azure en Google hebben inmiddels bewezen dat het robuuste en betrouwbare platformen zijn. Bovendien zijn deze platformen beter in staat de immense hoeveelheden data op te vangen. Dat is met ‘on premise’ oplossingen vrijwel niet meer haalbaar. Om dus de continuïteit, veiligheid en kwaliteit van water te kunnen borgen, zullen waterbedrijven een volgende stap in de digitale transformatie moeten maken, door onder andere cloudoplossingen te omarmen. ‘IT als water uit de kraan’, zo worden cloudoplossingen wel eens omschreven, door hun bijna vanzelfsprekende beschikbaarheid. In het geval van waterbedrijven kunnen we dit ook omdraaien: water is als IT uit de kraan.
Fujitsu ondersteunt klanten in de stap naar de digitale transformatie met haar Hybrid IT en Cloud Service Management oplossing. Deze oplossing draagt bij aan het op een eenduidige wijze implementeren van cloudoplossingen. Fujitsu biedt daarvoor onder andere een platform onafhankelijke oplossing aan, ondersteund door ServiceNow. Geïnteresseerd naar onze volledige oplossing? Kijk voor meer informatie op www.fujitsu.com/nl.