Medewerkers van NLC, een investeringsbedrijf voor innovatieve zorgtoepassingen, steken 1 miljoen euro eigen geld in hun bedrijf. Met dat geld en 3,5 miljoen euro aan aangetrokken investeringen, gaat het bedrijf ontwikkelaars van innovatieve oplossingen helpen om die toepassingen sneller in de markt te zetten.
‘Vanwege de complexiteit in de markt bereikt 95 procent van deze innovaties nu nooit de patiënt’, meldt NLC aan Zorgvisie. Het bedrijf dat samen met wetenschappers de groei van innovatieve zorgbedrijven ondersteunt, levert bijvoorbeeld kennis, technologie en financiering en koppelt mensen om zorginnovaties sneller bij de patiënt te brengen. Het doel is om de kosten in de zorg terug te dringen.
Om dat te bereiken investeren de dertig medewerkers, aandeelhouders en betrokken families van NLC ruim een miljoen euro aan spaargeld of geleend geld in het eigen bedrijf. Dat komt bovenop 3,5 miljoen euro aan groeikapitaal van investeerders.
Bert-Artjan Millenaar, oprichter en directeur van NLC, is blij met het resultaat. Hij vertelt aan Zorgvisie: ‘We willen impact voor de patiënt bewerkstelligen. Dat kunnen we alleen als er kapitaal is waarmee we de beste zorginnovaties en de beste mensen kunnen selecteren waarbij we bedrijven rondom die innovaties kunnen bouwen.’
Software
Het opgehaalde geld wordt gebruikt voor de verdere groei van het bedrijf, ondersteuning van de huidige 27 deelnemingen in bedrijven (ventures) en voor de bouw van nieuwe bedrijven in onder meer Nederland, Duitsland en Zwitserland.
Nico.lab is een voorbeeld van een bedrijf waarin NLC investeert en betrokken is bij de groei en het naar de markt brengen van het product. Dat is een samenwerking tussen NLC en Universitair Medisch Centrum (UMC) Amsterdam. Het gaat om software die gebruikmaakt van kunstmatige intelligentie om een beroerte of herseninfarct sneller en nauwkeuriger te diagnosticeren. Door snellere behandeling blijft hersenschade beperkt.