Managed service providers moeten hun businessmodel aanpassen. Volgens Gartner bestaat het grootste segment van de cloudmarkt uit software as a service (SaaS). De markt is al jaren aan het groeien en blijft toenemen. Aangezien managed service providers van oudsher applicaties beheren in hun datacentrum, zijn ze door de opkomst van SaaS genoodzaakt om hun service aanbod aan te passen. Want wat gebeurt er als alle applicaties in de cloud zijn?
1. Softwaremarges verkleinen voor msp’s
Als u op zoek bent naar een crm-systeem, samenwerkingstool of een andere soort bedrijfssoftware, zal het u opvallen dat de prijzen openbaar beschikbaar zijn. Het wordt gemakkelijker voor bedrijven om snel nieuwe SaaS-applicaties te kopen en in te richten. Softwareproducenten als Microsoft plaatsen hun prijzen publiekelijk om bedrijven in staat te stellen om hun tools te beoordelen.
Dit brengt een uitdaging met zich mee voor msp’s, aangezien zij geen hoge marges zetten op de licenties, waardoor zij op een andere manier waarde moeten creëren. Volgens een onderzoek van Appdirect zouden msp’s hun oplossingen moeten bundelen om hun marges te kunnen vergroten en constante oplossingen te bieden.
2. SaaS-bedrijven zoeken naar modern service providers en oprechte samenwerkingen
Gezien de hoeveelheid SaaS-applicaties gigantisch snel groeit, brengt dit keuzestress met zich mee voor it-managers en mkb-organisaties. Net als elk menselijk wezen kunnen it-managers en ondernemers zich angstig voelen wanneer ze de juiste applicatie proberen te kiezen voor hun bedrijf. Door de grote schaal aan mogelijkheden weten zij niet welke tool het beste aansluit op hun bedrijf. Om die reden richten bedrijven zich tot modern service providers, om te helpen deze keuzes te elimineren.
Volgens Network World zullen de komende jaren meer SaaS-bedrijven samenwerken met msp’s, aangezien 70 procent van de SaaS-omzet vanuit het partnerkanaal komt.
3. Ondersteunt u als msp echt de transitie naar de cloud?
Klanten van msp’s zullen steeds beter begrijpen wat in hun beste belang is. Ze weten dat het tijd is om (een groot deel van) hun applicaties en documenten naar de cloud te verhuizen. De volgende stap? Hun digitale workspace. Steeds meer organisaties gebruiken Chromebooks die de browser gebruikt om gebruikers te ondersteunen en het gerucht gaat dat Microsoft ook werkt aan een Chrome OS-killer. Dus hoe lang behouden msp’s hun klanten als ze hun digitale werkplekken niet beheren?
4. Msp’s bieden beveiliging om de opkomst van byod en overal werken te ondersteunen
Aangezien SaaS-applicaties makkelijk bereikbaar zijn en mensen hun eigen apparaten kunnen gebruiken om te werken, is het belangrijk voor msp’s om (ondernemings)bestuurders op de hoogte te stellen van de beveiligingsrisico’s. Dit zal helpen om een veiligere, digitale werkplek te creëren voor zowel klanten als medewerkers en het zal de modern service provider een kans bieden om extra waarde te bieden.
Door expert te worden in cloudbeveiliging, zullen msp’s in staat zijn om bedrijfsleiders en hun werknemers te trainen. Hiernaast stelt het u, als een msp, ook in staat om aanvullende beveiligingstools aan te bieden en in te richten voor klanten.
5. Msp’s als integrators om het management van applicaties te behouden
Niemand houdt er van om door meerdere portals te navigeren om naar informatie te zoeken of om dezelfde informatie in te moeten voeren in meerdere applicaties. Daarom is het belangrijk voor msp’s om te leren hoe u verschillende applicaties met elkaar verbindt.
Door de informatie uit applicaties samen te brengen in één digitale workspace, bespaart u mensen ‘zoektijd’. Data van IDC toont aan dat kenniswerkers 2,5 uur per dag besteden aan het zoeken naar informatie. Stel u voor hoeveel tijdbesparing u kunt realiseren als een modern service provider als u zich specialiseert in het koppelen van diverse systemen om dubbele data invoer te voorkomen.
Uw plan voor 2019?
Om van een managed in een modern service provider te veranderen is het essentieel om de waarde die u toevoegt voor klanten te begrijpen. Wat als ze geen hosting meer nodig hebben? Wat als ze hun fileserver of Citrix-applicaties niet meer nodig hebben? Wat als ze al hun softwarelicenties rechtstreeks van de leveranciers afnemen? Wat gebeurt er als het nog gemakkelijker wordt om SharePoint-intranetsites te bouwen? Behandel deze vragen eens met uw team wanneer u uw plannen voor het nieuwe jaar maakt.
Ik houd niet van het woord ‘XaaS’ (anything as a service), maar volgens mij is het noodzakelijk voor modern service providers om service-georiënteerde organisaties te worden. Afgelopen jaren heb ik veel msp’s gezien die overgenomen werden of fuseerden om bovenstaande te bereiken. Degenen die dit begrijpen zullen dan ook harten van klanten winnen doordat ze inspelen op de totale bedrijfsdoelstellingen en degenen die het niet begrijpen (en puur focussen op de it-doelstellingen) zullen uiteindelijk verliezen of opgenomen worden in een grotere msp.