Expivi is een e-commerceplatform om op een innovatieve manier producten in 3D en augmented reality (ar) te tonen, te personaliseren en te verkopen, allemaal realtime. Expivi creëert daarmee een geheel nieuwe winkelervaring, waar customer experience hoog in het vaandel staat. Daarom deze week deze tech-startup uitgelicht.
Wanneer en hoe zijn jullie ontstaan?
Het bedrijf is ontstaan nadat de twee broers Babak en Siamak Mirzaie samen, na het opstarten van het game-ontwikkelingsbedrijf Golabi, een nieuwe uitdaging zochten. Ze kregen een opdracht van een architect die problemen had met zijn ontwerpsoftware. Hij zocht een betere oplossing voor zijn 3D-software. De broers zijn begonnen met bouwen en ze snapten daarbij niet waarom 3D-software duizenden euro’s moest kosten. Daaruit ontstond het idee om 3D-productconfigurators aan een breed publiek aan te gaan bieden. Zij beginnen in 2017 daarom met hulp van Jur Rademakers de nieuwe onderneming Expivi.
Hoe ziet het ondernemersteam eruit en hoe gaan jullie het team verder laten groeien?
Op dit moment bestaat ons team uit ceo Babak Mirzaie, cto Siamak Mirzaie, cio Jur Rademakers, een salesmanager, vijf 3D/software engineers, een graphics designer, een digital marketeer en een content marketeer. Ons team is in korte tijd verdubbeld en door drukte blijven we op zoek naar nieuwe collega’s. Dit hopen we te bereiken door te blijven doen wat we al doen en door onze technologie en manier van werken en denken, dat doordat wij uit de gaming industry komen zeker out of the box is, aantrekkelijk te blijven voor onder andere developers, die we hard nodig hebben.
Welke technologieën zetten jullie in en hoe/waarom doen jullie dat?
Expivi’s technologie heeft de kracht van de cloud en van webbrowsers gecombineerd om een schaalbare oplossing te bieden die geschikt is voor elk product. Producten kunnen bestaan uit duizenden onderdelen die allemaal in de cloud staan. Hiermee kunnen de combinaties die klanten selecteren in realtime gecreëerd worden in de browser. Door één platform te bieden dat met ieder soort product werkt, de kracht van browsers te benutten om 3D configuraties te maken en te visualiseren, een proces te bieden met geautomatiseerde drag & drop-workflow en een visueel regelsysteem dat je zonder programmeerkennis kunt gebruiken, zijn de kosten en beperkingen binnen conventionele configuraties weggenomen.
Wat is de belangrijkste markt waarop jullie je concentreren en waarom is dat?
Expivi richt zich voornamelijk op de e-commercemarkt. Vandaag de dag zijn er tussen de twee en drie miljoen e-commerce bedrijven in de wereld, en dat is exclusief China. Dit zorgt voor een erg ruime markt, met veel mogelijkheden. Twee grote problemen voor webshops zijn onder andere de retouren en klachten. Dit komt vaak door onduidelijkheid over een product. Expivi’s 3D-productconfigurator kan een oplossing bieden voor webshops. De nieuwe winkelervaring met realtime visualisatie, directe prijsopgave en geautomatiseerd voorraadbeheer elimineert onduidelijkheid over de prijs van producten, de voorraad van een product of het product zelf.
Wat hebben jullie nog nodig om jullie business volwassen te laten worden?
Hoe meer mensen van ons afweten hoe beter. We zijn aanwezig op veel events, zoals expo’s voor startups of beurzen over innovaties, en zijn voor een aantal awards genomineerd, waarbij we ook altijd aanwezig zijn. Hierbij leggen we iedereen altijd uit wat we doen en wat we kunnen betekenen voor e-commerce. Om echt te kunnen groeien willen we ons platform integreren met de erp en e-commercesystemen van grote partijen zoals SAP, Microsoft, Oracle, Magento en WooCommerce.