Enthousiast laat Jacky Zhang, artificial intelligence (ai)-ontwikkelaar van Perspicace Intelligence Technology, zich op een bed of gewoon op de vloer vallen. Als een volleerd tuimelaar beweegt hij zich keer op keer richting grond. Tegelijk zitten de collega's van Zhang naar een computerscherm te kijken waarop wifi-golven zichtbaar zijn.
Wat is hier aan de hand? Ik zit hier in een torenflat vol ai-startups op een bedrijventerrein in de miljoenenstad Sjanghai. De bedrijfsruimte van Perspicace, onlangs verkozen als beste ai-starter van China, is als een appartement ingericht. Duizenden malen liet het Chinese ai-bedrijf mensen uiteenlopende vallende bewegingen maken. Afhankelijk van de wijze waarop iemand valt, verschillen de wifi-golven.
Algoritmen vertellen vervolgens wat er in de kamer gebeurt. Een klein apparaat, wifi bio-detector genaamd, is samen met een wifi-router in staat om verschillende soorten bewegingen te detecteren. Als zich niemand in een kamer bevindt, ziet het wifi-signaal er stabiel uit. Wanneer echter mensen rondlopen of andere bewegingen maken, ontstaat ruis. De signalen worden verstoord. Uit de afwijkingen in het wifi-signaal kan worden afgeleid of iemand is gevallen.
Lee Long, technologisch directeur van Perspicace, ziet toepassingen in bejaardentehuizen, seniorenwoningen, luxe appartementen en hotels. Het algoritme herkent ook trefzeker of iemand staat, ligt of zit. Kamermeisjes kunnen zo zien of een gast in de kamer is. Als iemand minutenlang roerloos op de grond ligt, kan medische hulp gewenst zijn. Dit is allemaal ook mogelijk met camera’s. Maar dan is iemands privacy in het geding. Een voordeel is ook dat de nieuwe techniek in het donker en bij rookontwikkeling werkt.
Kostbare zaak
De toepassingen zijn legio. Lee Long: ‘We kunnen ook tot op de micrometer nauwkeurig kleine bewegingen registreren. Het is zelfs mogelijk aan de hand van de bewegingen van iemands borstkas te zien of normaal wordt geademd.’
Ai-ontwikkelaar Jacky Zhang onderzocht met zijn team vijf jaar lang wifi-gegevens om te kijken wat hiermee allemaal kan worden gedaan. Dat was echt monnikenwerk, maar gaf Perspicace een grote voorsprong.
Charlie Li, marketingtopman van Perspicace, noemt het verzamelen van al die data een kostbare zaak. Ook in China liggen de loonkosten van ai-ontwikkelaars hoog. Na de laatste investeringsronde verschuift het accent meer naar de marketing. Bewust is ervoor gekozen om buiten de ecosystemen van ai-giganten als Alibaba (e-commerce), Baidu (zoekmachine) en Tencent (social media) te blijven. ‘We willen met iedereen zaken kunnen doen in plaats van ons te beperken tot één netwerk.’
Ai-investeerder Kai-Fu Lee verwacht in zijn boek ‘AI Superpowers’ dat China vooral dominant wordt bij ‘perception ai’: toepassingen waarbij sensoren een rol spelen. Perspicace is daar een goed voorbeeld van.
[Dit artikel staat ook in aangepaste vorm in Computable Magazine editie nr.1/2019]