Als fabrikanten willen dat meer mensen bewust 'smart-home'-apparaten gaan gebruiken, moeten ze eerst meer doen om het vertrouwen in deze apparaten te vergroten. Dat blijkt uit onderzoek van Motivaction. Onbewust hebben veel mensen dit soort apparaten al in huis, maar beseffen dat vaak niet. Met name privacy vormt een grote drempel.
Uit het onderzoek komt naar voren dat 18 procent van de ondervraagde personen vertrouwen heeft in ‘slimme’ apparatuur. De grootste drempel is het verlies aan privacy waarbij de angst dat gegevens via dergelijke apparaten in verkeerde handen terecht komen bij 68 procent van de ondervraagden een rol speelt. 52 procent maakt zich zorgen dat er meegeluisterd wordt bij het gebruik van spraakassistenten en met stip op één staat de zorg dat de apparaten gehackt worden: bijna driekwart van de respondenten is hier bang voor.
Frappant is dat mensen nauwelijks maatregelen treffen om hun privacy te beschermen. Vrijwel niemand (75 procent) lijkt te weten hoe deze ‘slimme’ apparaten veilig op internet aan te sluiten.
Het privacy-aspect kan ook op relatief weinig interesse rekenen, al zijn jongeren daar volgens de onderzoekers meer in geïnteresseerd: 63 procent van de groep jongeren gaf aan te kijken naar veiligheid en privacy bij het aanschaffen van slimme apparaten. Over de hele groep was dat 51 procent van de ondervraagden.
Spraakbesturing bij apparaten is voor velen nog een grote drempel, iets dat mogelijk ook komt doordat veel spraakassistenten nog niet heel goed zijn in het begrijpen van de Nederlandse taal.
Hulpmiddel, smart tv, smartwatch
Een ruime meerderheid ziet bepaalde slimme apparatuur wel als handig hulpmiddel om ouderen in de gaten te houden.
Over het algemeen volgen de meeste ondervraagden de ontwikkelingen rond slimme apparaten niet echt: 80 procent houdt niet bij hoe de ontwikkelingen vorderen. Uit die groep vindt een groot deel dergelijke apparaten niet nuttig of vinden ze te duur. Toch heeft bijna de helft een ‘smart tv’, 14 procent maakt gebruik van een geluidsinstallatie die met internet verbonden is, 13 procent heeft een slimme thermostaat en 11 procent gebruikt wearables, zoals stappentellers of smart watches.
Het onderzoek is medio november 2018 uitgevoerd onder ruim 1000 personen in opdracht van de MediaMarkt.