Passagiers van British Airways die een upgrade naar eerste klasse overwegen, kunnen al een virtuele vlucht in de luxeklasse meemaken met een VR-bril. De proefopstelling staat aan de BA-desks op de Londense luchthaven Heathrow.
Een uitgestrekt bed, excellente maaltijden en veel meer ruimte. Vliegen in eerste klasse heeft zo zijn voordelen, maar kost ook een bom geld. Om passagiers te overtuigen van de voordelen van een upgrade laat BA hen op de luchthaven van Heathrow al een virtuele vlucht maken via virtual reality.
‘We zijn altijd op zoek naar nieuwe en innovatie manieren om met onze passagiers in contact te komen’, zegt Tom Stevens, Head of Customer van BA op Heathrow. ‘VR is de nieuwste manier om van het snel veranderende technologische landschap gebruik te maken en de luchthavenervaring te verbeteren.’
De VR-brillen die BA inzet, worden geleverd door de startup Skylights. Zij maken deel uit van Hangar 51, een Brits acceleratorprogramma waarin IAG (BA’s moederbedrijf) participeert. Volgens BA zouden al verschillende passagiers na de VR-vlucht overstag zijn gegaan en een ticketje eerste klasse hebben gekocht, velen daarvan als ‘vroeg kerstcadeau’.
Inmiddels hebben steeds meer maatschappijen hun business class zodanig geüpgraded naar o.a. 1-2-1 configuraties en betere maaltijden dat dit net zo goed is als de First class van BA alleen kost het wel (heel) wat minder. De bijnaam bij BA is niet voor niets ‘First is de beste business class’. De enige uitzondering is wellicht de First class in de A380 maar dat zijn maar een paar toestellen.
BA kan beter geld stoppen in het verbeteren van de Business class van hun zeer oude vloot. Veel long haul toestellen zijn meer dan 25 jaar oud en de cabines inmiddels volledig versleten. Het lijkt er soms op dat BA bewust geen geld besteed aan de Business class om passagiers in First te krijgen.