De Belgische motorfabrikant Saroléa zet artificial intelligence (ai)-algoritmes in om zijn nieuwste elektrische motor, de MANX7 verder te laten rijden. De software, Waizu gedoopt, is ontwikkeld door het Gentse ML6.
Waizu werd in eerste instantie gebouwd voor de procesindustrie en moet de batterij van de nieuwe motor optimaal laten presteren. Via sensoren wordt eerst data opgemeten op de motor zelf (gewicht, status van de batterij, temperatuur,…) en doorgestuurd naar de Google-cloud. Daar worden ze verwerkt en teruggestuurd naar een Google Edge TPU (Tenor Processsing Unit) die in de motor geïnstalleerd is. Die schat dan de optimale instellingen in.
De nieuwe methode kan de autonomie van de batterij met twintig tot veertig procent doen stijgen, claimt Saroléa. Ook de levensduur van de batterij moet er zo op vooruit gaan. De motorfabrikant heeft zelf al miljoenen stukken data verzameld de voorbije jaren, nu de chip en de motor in handen van het grote publiek komen, zal dat snel miljarden worden, denkt het bedrijf. De motoren zullen ook zelf onderling data met elkaar kunnen uitwisselen en dus als het ware van elkaar kunnen leren.
Het potentieel voor dit soort innovaties gaat veel verder dan enkel motorfietsen, zegt Saroléa. Het bedrijf wil daarom ook een soort platform gaan bouwen om de technologie ook aan andere bedrijven in de automotive-sector te gaan aanbieden.