Opvallend aan het vooruit- en terugblikken aan het einde van het jaar is dat we kijken naar veranderingen en minder naar ontwikkelingen die al langer gaande zijn en zich de komende jaren verder zullen ontwikkelen. Alsof december een waterscheiding is: platforms krijgen een herpositionering, technologieën worden gecentraliseerd en iedereen maakt zich klaar voor de volgende transitie. De werkelijkheid is anders.
Plat gezegd: december verschilt voor softwareontwikkelaars niet zoveel van de overige maanden van het jaar. Het is wel een mooi moment om de lopende discussies te vergelijken met de gesprekken die we één of twee jaar geleden hadden. In welke richting bewegen ontwikkelingen zich en valt dáár dan iets zinnigs over te zeggen? Kijk ik naar mijn eigen vakgebied van servicemanagement: zeker wel.
Digitale transformatie krijgt vorm
Daarbij kunnen we niet om het modewoord van de afgelopen jaren heen: digitale transformatie. Nu we richting 2019 gaan, zien we dat we op een punt komen waarbij bedrijfssystemen daadwerkelijk veranderen. Oftewel, operationele processen – of onderdelen hiervan – ondergingen in de afgelopen jaren een digitale transformatie, en we zien nu wat dit oplevert qua productiviteit en efficiëntie.
Dit betekent dat er beslissingen zijn te nemen op basis van tastbare resultaten. Hierdoor verandert het fenomeen digitale transformatie van een concept naar iets concreets. Hierdoor komt de focus meer te liggen op het versterken van de technologische basis voor de volgende groeifase.
De digitale transformatie zorgt bovendien voor een andere benadering van technologie. Er is niet langer sprake van een it-afdeling die voor de rest van het bedrijf bepaalt welke applicaties en software er wordt gebruikt. De eindgebruikers staan centraal: het draait om het implementeren van technologie die hen helpt het werk beter en efficiënter uit te kunnen voeren.
Nieuwe businessmodellen
Nog een voorspelling: technologie heeft de hartslag van bedrijven veranderd doordat de backoffice, en de operationele en commerciële processen opnieuw zijn ingevuld. Mijn verwachting is dat dit de komende jaren zal leiden tot nieuwe businessmodellen, waarin snelheid, agility en werknemers centraal staan. En dit zal vervolgens weer leiden tot de ontwikkeling van nieuwe producten en diensten en daarmee weer tot nieuwe businessmodellen.
DevOps
De samenwerking tussen development en operations zal hechter worden. Reden hiervoor is dat een harmonie tussen deze twee afdelingen essentieel is om organisaties de snelheid, zichtbaarheid en controle te geven over productieprocessen. Daarvoor moeten de ogenschijnlijk tegengestelde belangen van beide afdelingen – het development-team streeft naar flexibiliteit en snelheid, it-operations heeft juist controle, transparantie, veiligheid en governance hoog in het vaandel staan – verenigd worden.
De enige manier om dat mogelijk te maken is het bieden van ideale omstandigheden voor samenwerking. Een centraal platform waarop workflows geautomatiseerd zijn die zorgen voor een optimale ervaring is hierbij onmisbaar. Digitale transformatie draait immers om het opbouwen van een next-generation werknemerservaring.
Auteur Paul Hardy is chief innovation officer bij ServiceNow.
De auteur kijkt terug en voorspelt dat de lopende trends zullen voortzetten 😛
Het relaas eindigt ermee dat het door hun geleverd product ‘onmisbaar’ is met ‘optimale ervaring’ enzo, ‘ideale omstandigheden voor samenwerking’, ‘enige manier’.
Next-generation werknemerservaring. Wat zou daarmee bedoeld worden ? Misschien met zijn allen werkend leren in de file, op weg naar onzekere toekomst, waarbij sinds lange tijd onze kinderen het weer slechter krijgen dan wijzelf.
Als je bedrijf zo groot is dat het een Chief Innovation nodig denkt te hebben, zit je zowiezo in lastig parket. Hoe blijf je marktleider, als je voorsprong afremt ?
Hoe blijf je geloofwaardig over disruptive technology en schuivende business modellen kwekken als je bedrijf zo mainstream is geworden ?
Vooralsnog lijkt de Chief innovation officer het ook niet te weten.