Belangenorganisatie Privacy First spant een kort geding aan tegen de invoering van de nieuwe wet voor kentekenregistratie per 1 januari 2019. Onderdeel van de wet is automatische nummerplaatherkenning. De overheid mag vanaf dan kentekengegevens van voertuigen die op de openbare weg een zogenoemde ANPR-camera passeren, vier weken bewaren.
Volgens Privacy First gaat het om ‘een nieuwe draconische Nederlandse wet’, waardoor de reisbewegingen van elke automobilist vier weken in een centrale politiedatabank belanden, ongeacht of die bestuurder ergens van wordt verdacht.
De belangenorganisatie voor privacy van burgers wil met een kort geding de wet buiten werking stellen, omdat deze in strijd zou zijn met het recht op privacy. ‘Indien nodig, volgt na dit kort geding een bredere bodemprocedure. Deze nieuwe wet vormt namelijk een massale privacyschending en hoort simpelweg niet thuis in een vrije democratische rechtsstaat’, schrijft de organisatie in een toelichting.
Volgens de overheid is ANPR (Automatic Number Plate Recognition) van belang voor de opsporing van ernstige misdrijven waarbij pas later blijkt dat informatie over een voertuig een rol speelt. In een aankondiging van de wet meldt het Rijk: ‘Dat kan bijvoorbeeld het geval zijn bij plofkraken, ontvoeringen, mensenhandel en terrorisme.’
ANPR kan volgens de Rijksoverheid ook helpen bij de aanhouding van voortvluchtige verdachten of veroordeelden. Er zouden strikte regels gelden voor de inzet van camera’s en het gebruik van de ANPR-gegevens.
In 2017 ook een rechtszaak aangekondigd
Privacy First voert al jaren actie tegen de nieuwe wet. Eind 2017 nam de Eerste Kamer de wet aan, waarna de belangenorganisatie juridische stappen aankondigde. Hoewel Computable eerder schreef dat Privacy First in 2017 een zaak startte, bleef het in 2017 bij een aankondiging. De stap naar de rechter werd toen niet gemaakt.
De belangenorganisatie heeft lang gedacht dat de wet alsnog van tafel ging, vertelt Privacy First-directeur Vincent Böhre aan Computable. Nu de overheid aankondigt dat de wet per 1 januari 2019 ingaat, wordt de zaak die al in 2017 is aangekondigd, alsnog aangespannen. ‘Het beste is om een zaak te beginnen zodra de wet in werking treedt, zodat alle maatregelen van bestuur duidelijk zijn. Een rechter kan dan niet zeggen dat hij zaken niet kan wegen, doordat de uitwerking van die regels nog niet duidelijk is. Ik verwacht dat de zaak begin januari 2019 voor de rechter komt. We hebben de zaak goed kunnen voorbereiden’, aldus Böhre.
Privacy First heeft via Pro Bono Connect, een juridisch adviesbureau voor ngo’s, het advocatenkantoor CMS (Derks Star Busmann) ingeschakeld om de zaak te voeren.
Tegenslag
Privacy First zoekt de samenwerking met andere relevante organisaties. Ook doet het een oproep voor donaties. ‘Wegens onverwachte tegenslag bij fondsenwerving hebben we momenteel dringend behoefte aan financiële steun. Hoe meer steun, hoe grondiger en effectiever wij deze rechtszaak kunnen voeren en hoe groter de kans op snelle winst in de rechtszaal’, schrijft de organisatie.
Prima die kentekenwet. Kan ook in je voordeel werken als je van een misdrijf wordt verdenkt.
Zoals bijvoorbeeld bij de weduwe die door iemand vermoord zou zijn die in de buurt was. In het geval van kenteken registratie was het veel duidelijker geweest dan op basis van een telefoonrange.
Verder wordt er gefraudeerd door leaserijders die proberen hun bijtelling te ontlopen. Ik heb er geen probleem mee dat die worden aangepakt.
En dan heb ik nog niets gezegd over de echte criminelen..
@Corne Smiesing
Een groot voetballer zei ooit “Elk nadeel heb z’n voordeel”. Er zijn dus ongetwijfeld voordelen te bedenken voor het autokentekensleepnet, maar zo zijn er ook legio nadelen.
Aangezien een auto op naam gesteld is, is een kenteken een persoonsgegeven, en de wet op persoonsgegevens (AVG) vereist onder andere dat wij moeten weten wat een organisatie over ons verzamelt, en dat we het recht hebben om te worden vergeten. Dat recht heb je zolang je niet verdacht wordt van iets dat strafbaar is.
Privacy is belangrijk, en “ik heb toch niks te verbergen” is een erg naïeve houding. Bing (Google) er eens op, dat levert interessant leesvoer op! Vooral het stukje van De Correspondent.
@Corne
Het bleek dat veel Poolse kentenplaten bij Nederlandse bestuurders hoorden, de fraude hierin gaat niet om leaserijders. Hoe e.e.a. nu administratief gekoppeld is weet ik niet maar ik weet wel dat je slecht geïnformeerd bent aangaande criminele activiteiten waarin een makkelijk verwisselbaar kenteken te eenvoudig aan één persoon gekoppeld wordt.
@Ewout: Waaruit blijkt dat ik slecht geïnformeerd ben? Ik heb het er niets eens over.
Ik heb wel gelezen dat op basis van kentekenanalyses winkeldieven zijn opgepakt omdat hun rijgedrag daar aanleiding voor gaf.
Ze reden namelijk allerlei winkelcentra af om de boel te stelen.
@Corne
Het verhaal van Big Brother ontgaat je blijkbaar, automatische nummerplaatherkenning gaat niet om het voorkomen van criminele activiteiten maar om het criminaliseren van activiteiten. Zo ga jezelf er ook al vanuit uit dat leaserijders fraudeurs zijn die proberen de belasting te ontwijken, je zoekt naar de spreekwoordelijke stok om de hond te slaan.
@ewout: zie https://radar.avrotros.nl/nieuws/item/belastingsdienst-mag-geen-gebruikmaken-van-flitsfotos/
en https://blog.iusmentis.com/2018/09/19/politie-test-koppelen-cameradata-tegen-dieven-in-roermond/