Prorail voert op de Betuwelijn testritten uit met een autonoom rijdende goederenlocomotief. In 2019 breidt de spoornetbeheerder de test uit naar Groningen, waar een personentrein autonoom gaat rijden. Het bedrijf wil de achterstand inlopen op andere modaliteiten die verder zijn met autonome besturing, zoals de binnenvaart, metro’s en luchthavenshuttles.
Het spoorsysteem is volgens Prorail beter geleid en beheerst dan weg en water. Daardoor is het geschikt voor automatisch rijden, is de gedachte. Het bedrijf zegt in Europa koploper te zijn met deze ontwikkeling op het spoor.
De tests moeten uitwijzen wat de invoering van het systeem Automatic Train Operation (ATO) betekent voor uitbreiding van de capaciteit op het regionale spoornetwerk. Prorail wil kennis opdoen over de punctualiteit, veiligheid en mogelijke frequentie waarmee treinen kunnen rijden. Ook leveren de proeven inzicht in de duurzaamheid en gevolgen voor machinist en reiziger.
Simulatie
Een groot deel van de tests vindt plaats op basis van computersimulaties. Daarin worden de dienstregeling getoetst en effecten gemeten. De simulator bootst de werkelijkheid zoveel mogelijk na, zodat de machinist het systeem virtueel kan ervaren.
Het is niet zo dat de treinen zonder machinist gaan rijden. Het zelfrijdende systeem is vergelijkbaar met cruisecontrol. Die helpt de machinist om de trein preciezer te laten rijden en stoppen. Op een schaal van 1 tot 4, valt deze vorm van autonome besturing in klasse 2. Bij klasse 4 is er helemaal geen personeel op de trein aanwezig.
Samenwerking
Prorail voert de test op de Betuwelijn uit in samenwerking met vervoerder RRF (Rotterdam Rail Feeding) en treinfabrikant Alstom. Zij waren eind 2017 overeengekomen dat de tests binnen een jaar zouden plaatsvinden.
De proef in Groningen gaat plaatsvinden tussen stad Groningen en Zuidhorn, op het traject naar Leeuwarden. Hierbij zijn treinvervoerder Arriva en de provincie Groningen betrokken. De NS doet niet mee in verband met weerstand vanuit de vakbonden, schrijft De Stentor. Zij zijn bezorgd dat autonoom rijdende treinen op termijn het werk van machinisten zou kunnen overnemen. Volgens Prorail zal het zo’n vaart niet lopen.