Gesloten kantoren met vaste werkplekken zijn achterhaald. Tegenwoordig werken we flex in open kantoortuinen. Toch blijft er behoefte aan aparte werkruimtes, waar je je kunt terugtrekken met je team. Voor deze huddle spaces heeft Logitech de video conference-camera Meetup ontwikkeld, een all-in-one device met een 120° breed gezichtsveld. Angela Hordijk: “De vraag naar camera’s groeit door de populariteit van thuiswerken. We moeten meer doen in minder tijd, en kunnen niet overal fysiek heen. Dit is dus hèt moment om de juiste video conferencing-tool aan te schaffen.”
De huddle is een bekend verschijnsel in voetbal, honkbal, cricket en American football. Teamleden kruipen bij elkaar, meestal als het echt spannend wordt (na de verlenging, voor de penalty’s). De teamleden bespreken de tactiek of praten elkaar moed in. Maar het blijft niet bij sport. Ook het bedrijfsleven ontdekt de huddle. Logitech gebruikt de term huddle spaces voor kleine, besloten ontmoetingsruimtes waar maximaal zeven teamleden bij elkaar kunnen ‘hokken’. Fysiek als het kan, inbellend via video conferencing als het moet.
“Speciaal voor huddle spaces hebben wij anderhalf jaar geleden de Meetup op de markt gebracht”, aldus Channel Marketing Manager Angela Hordijk. “Steeds vaker zijn teamleden niet fysiek aanwezig. Dan is de Meetup ideaal. De camera heeft een 120° breed gezichtsveld waardoor iedereen in de ruimte goed in beeld is. De gemiddelde camera heeft een gezichtsveld van 90°. Je zit er dus verder vanaf. De Meetup heeft overigens ook een ingebouwde microfoon en speaker waardoor gesprekken heel natuurlijk op gang komen. Je kunt je gesprekspartners recht in de ogen kijken. Vroeger stond de speakerphone vaak op tafel. Ging iedereen daar naar zitten staren.”
Non-verbale cues
Logitech ziet een sterke behoefte ontstaan aan video conferencing. Dat heeft verschillende redenen. Allereerst: de files. De economie is nog steeds booming. Het is drukker dan ooit op de weg (en in het openbaar vervoer). Het antwoord van veel mensen daarop is thuiswerken en besparen op (minder productieve) reistijd. Immers: de druk is hoog en de tijd kostbaar. Werkgevers stellen eisen. Er moet steeds meer productie gedraaid worden.
Een tweede ontwikkeling die video conferencing aanjaagt is het feit dat de wereld ‘steeds kleiner’ wordt. We werken samen met collega’s over de hele wereld. We kunnen niet zomaar even naar Mumbai of San Francisco vliegen. En dat hoeft ook niet. Goede apparatuur brengt collega’s uit een ver buitenland dichtbij. Het beeld is haarscherp, het geluid ook. Ruis wordt onderdrukt en kleuren worden automatisch aangepast. We hoeven geen detail te missen van de non-verbale cues die onze gesprekspartners aan de andere kant van de wereld uitzenden, hoe subtiel ook. Luistert iemand echt naar je? Of rolt die persoon met de ogen? Zulke signalen met je wel kunnen oppakken.
Bedrijven staan open voor thuiswerken en video conferencing. Zo blijven thuiswerkers betrokken bij het dagelijkse werk en belangrijke meetings. De vraag naar apparatuur is navenant groeiende. Hordijk merkt het dagelijks: “Met name vanuit de zakelijke dienstverlening krijgen we veel aanvragen. Ook de medische zorg begint interesse te krijgen, vooral ziekenhuizen die met elkaar overleggen. Verder hebben tech-bedrijven belangstelling. En laatst hadden we een grote melkveehouderij, die opereert als consultant.”
Markt opengebroken
Volgens een onderzoek van Global Workplace Analytics is ruim tweederde van de thuiswerkers productiever dan op kantoor. Logisch: geen afleiding, geen gekonkel, geen lastige collega’s. Tech-bedrijven spelen daarop in. Microsoft heeft Skype for Business, Google heeft Hangout, Apple heeft Facetime, dat nu ook voor groepsgesprekken geschikt is gemaakt. De geruchten gaan dat Apple bezig is met een Facetime voor zakelijk gebruik. Hoe dan ook: ze kunnen kiezen voor Logitech, dat naast de Meetup voor op kantoor de geavanceerde webcam BRIO heeft ontwikkeld voor thuis.
De Logitech BRIO is een geavanceerde 4K-webcam voor video-vergaderen, streaming en opnames. Hordijk: “We richten ons op de zakelijke markt enerzijds en op vloggers en gamers anderzijds. Met de BRIO hebben zij de beste webcam die er momenteel is, met de hoogste resolutie en het scherpste beeld. Ideaal voor zakelijk gebruik. Het gezichtsveld is aanpasbaar. Je kunt kiezen uit drie standen: 65°, 78° en 90°. Het idee daarachter is dat we zoveel mogelijk ruis willen weglaten. Als je er in je eentje achter zit, is een hoek van 65° voldoende. Het beeld eromheen zou alleen maar afleiden.”
BRIO en Meetup: een fijn koppel. De implementatie van video conferencing is makkelijk. En de prijzen worden steeds vriendelijker. Vroeger kostte het zomaar 20.000 tot 30.000 euro om één kantoorkamer in te richten. En wat had je dan? Een call opzetten was vaak zó ingewikkeld dat de systeembeheerder eraan te pas moest komen. (En die was toevallig net een middag vrij. Jammer, geen call.) De markt is nu opengebroken. Iedereen heeft toegang tot de software. En iedereen kan ermee werken. De adviesprijs voor de Meetup is 1.099 euro. Hordijk: “Het is plug and play met een kabel voor stroom en een voor usb. Dat wordt opgepakt. We hebben klanten die honderd kantoorkamers in een keer doen.”
Meer weten?
Lees hier alles over de Logitech Meetup