Na een nieuwe investering van 101 miljoen dollar is Dataiku van plan om de productontwikkeling te versnellen en het personeelsbestand te verdubbelen. Dat meldt de jonge leverancier van het platform waarmee onder meer Unilever eenvoudig zelf kunstmatige intelligentie (ai)-toepassingen ontwikkelt.
Volgens de Frans-Amerikaanse onderneming is er vanuit het bedrijfsleven groeiende behoefte aan het analyseren van grote ongestructureerde datastromen. Hiervan willen ook kleinere ondernemingen profiteren, organisaties die daarvoor geen onbeperkte mogelijkheden hebben. De leverancier noemt dit de roep om democratisering van data science.
Het platform van Dataiku stelt organisaties in staat om zelf aan de slag te gaan met kunstmatige intelligentie (ai) en machine learning. Het faciliteert de samenwerking tussen diverse datadisciplines, zoals data scientists, data engineers, data-analisten en business-analisten. Door samen te werken kunnen ze sneller tot inzichten komen. Bijvoorbeeld hoe ze hun marketingbudget optimaal inzetten, onderhoud plannen, trends voorspellen en fraude detecteren.
Nederland
Dataiku is sinds 2016 ook actief in Nederland, kortgeleden zelfs vanuit een lokaal kantoor. Onder de klanten bevinden zich Unilever en het Nederlandse adviesbureau EyeOn. Ook General Electric, Kuka en BNP Paribas gebruiken het platform voor self-service analytics en operationalisering van machine learning-modellen. In België is de Persgroep een klant van Dataiku.
De nieuwe investering van 101 miljoen dollar is afkomstig van een consortium onder leiding van Iconiq Capital. In 2017 haalde de leverancier al een investering van 28 miljoen dollar binnen. Het bedrijf werd opgericht in 2013.