DialogueTrainer biedt het online platform Communicate waarop (toekomstige) professionals spelenderwijs uiteenlopende gesprekken kunnen oefenen met ‘virtuele trainingsacteurs’. Door lastige gesprekken uit de professionele praktijk, zoals slechtnieuwsgesprekken of klachtafhandeling, en nieuwe gespreksmethodes vooraf te oefenen, krijgen spelers inzicht in gevolgen van keuzes en gaan zij met meer zelfvertrouwen het gesprek aan. Dit keer lichten wij DialogueTrainer uit.
Wanneer en hoe zijn jullie ontstaan?
Communicate is ontstaan in samenwerking met de Universiteit Utrecht vanuit het idee dat grootschalig communicatie-onderwijs kan worden verbeterd door de focus te leggen op ervaringsleren. Vanaf 2013 is Communicate ingezet voor studenten farmacie, psychologie en (dier)geneeskunde. Gelijktijdig werden met de gemeente Utrecht, Stichting Overvecht Gezond en Stichting Volte gespreksscenario’s ontwikkeld voor het project De Virtuele Patiënt, waarmee Communicate succesvol werd getoetst in de eerstelijnszorgpraktijk. Naar aanleiding van positieve reacties van gebruikers werd in 2016 DialogueTrainer opgericht, om Communicate breder beschikbaar te maken voor professionals in verschillende sectoren. Inmiddels werken we aan uiteenlopende projecten voor diverse klanten.
Hoe ziet het ondernemersteam eruit en hoe gaan jullie het team verder laten groeien?
DialogueTrainer wordt geleid door Michiel Hulsbergen en Henk van Zeijts. Hulsbergen heeft ruime inhoudelijke expertise op het gebied van professionele communicatie en e-learning, Van Zeijts is gespecialiseerd in het ontwikkelen van prototypes en het opzetten en begeleiden van succesvolle (project)samenwerkingen. Samen met prof. Johan Jeuring (cso) en Jordy van Dortmont (cto), die zich focussen op de softwareontwikkeling, vormen zij het managementteam. Daarnaast werken bij DialogueTrainer twee sociaal psychologen die gespreksscenario’s ontwikkelen, een software developer, een UI-/UX-designer en een accountmanager. Momenteel zijn we op zoek naar versterking.
Welke technologieën zetten jullie in en hoe/waarom doen jullie dat?
In scenario’s gaan spelers online gesprekken aan in 3D, met virtuele gesprekspartners. Daarbij kiezen ze telkens antwoordopties, wat zowel ‘click gestuurd’ als ‘spraakgestuurd’ via speech recognition mogelijk is. De virtuele gesprekspartner reageert hierop met uitspraken en gezichtsexpressies. Om scenario’s efficiënt te bouwen biedt het platform een editor. Hiermee kunnen concrete situaties eenvoudig speelbaar gemaakt worden. Om scenario’s te integreren in uiteenlopende trainingen, biedt DialogueTrainer een LTI-koppeling die integratie in bestaande en nieuwe leeromgevingen mogelijk maakt.
Wat is de belangrijkste markt waarop jullie je concentreren en waarom is dat?
DialogueTrainer richt zich op vier markten: onderwijs, zorg, publieke organisaties en bedrijven. Binnen het onderwijs oefenen studenten gesprekken die zij in het toekomstig werkveld tegenkomen. Binnen de zorg richten we ons op communicatietraining voor artsen en voor patiënten, om de interactie hier tweezijdig te versterken. Daarnaast richten we ons op organisaties en bedrijven die te maken hebben met heftige gesprekken of die doelgroepen gericht motiveren (bijvoorbeeld het gevangeniswezen of gemeentes), organisaties en bedrijven waar klantcontact centraal staat (bijvoorbeeld callcenters) en bedrijven waar veel hr-gerelateerde gesprekken plaatsvinden, zoals multinationals).
Wat hebben jullie nog nodig om jullie business volwassen te laten worden?
Inmiddels hebben we de waarde van gespreksscenario’s ruimschoots aangetoond, zowel in wetenschappelijk onderzoek als in de praktijk. Spelers waarderen de manier waarop het gespreksscenario hen helpt inzicht te ontwikkelen en mogelijkheden biedt om eerst in een veilige omgeving te oefenen. DialogueTrainer zit in een opschalingsfase, waarin we ons product en diensten nog verder optimaliseren om de markt optimaal te kunnen bedienen.