De digitale transformatie is geen project, met een begin en een eind. Het is een continu proces van innoveren, aanpassen, doorgroeien en veranderen. Niet alleen van de business maar ook van IT. Vooral de netwerkomgeving komt onder druk te staan. Het netwerk moet dingen mogelijk maken en niet belemmeren zoals nu vaak nog het geval is. Tijd om business en netwerkstrategie op elkaar af te stemmen.
De digitale transformatie zorgt voor opschudding in uiteenlopende sectoren. Nieuwkomers zetten traditionele bedrijfsmodellen onder druk, door met slimme technologieën efficiënter te werken en klanten een betere ervaring te bieden. Mede door geavanceerde technologieën als machine learning, artificial intelligence en data science kunnen de voorlopers in de digitale transformatie zich snel en continu aanpassen aan veranderende marktomstandigheden. Zij zien geen bedreigingen, louter kansen. Maar dat wil niet zeggen dat de digitale transformatie voor iedere organisatie een gelopen koers is. Zelfs de bedrijven die zichzelf als digitale koploper beschouwen, hebben moeite om digitale strategieën in het gewenste tempo te implementeren. Dit blijkt uit een onderzoek van IDC: Digital Transformation: Discover the Right Path to Avoid Hype and Disappointment.
Flexibel en toch robuust
De praktijk leert dat geen enkele onderneming volledig digitaal getransformeerd kan zijn. De mindset van je organisatie moet gebaseerd zijn op de wetenschap dat je feitelijk in voortdurende staat van transformatie bent. Daarom moet je de technologische infrastructuur zo inrichten dat je je snel kunt aanpassen aan veranderende omstandigheden en nieuwe technologieën kunt uitrollen. Dit houdt onder andere in dat de netwerkomgeving flexibel en toch robuust is, meegroeit met de innovaties die de business nodig heeft en tegelijkertijd bestand is tegen een groeiend aantal bedreigingen. De digitale strategie dient dan ook gepaard te gaan met een vooruitstrevende en toekomstvaste netwerkstrategie.
Drijvende kracht
IDC vroeg in het genoemde onderzoek, uitgevoerd medio 2018, 219 senior beslissers naar hun mening over de status van de digitale transformatie van hun organisatie. 70 procent van hen beaamt dat netwerkfunctionaliteit een drijvende kracht is achter digitaal succes. Dit betreft een significante toename van bijna 20 procentpunt ten opzichte van 2016. IT-managers belast met netwerkbeheer geven dan ook meer geld uit aan digitale netwerkoplossingen en zetten investeringen in de nieuwe generatie netwerktechnologieën hoog op de agenda. De ondervraagde organisaties bevestigen op die manier dat het netwerk de ruggengraat is van de digitale transformatie. Tevens geven zij aan dat de rol van de managed service provider, in het bijzonder de netwerk service provider, daarmee erg groot is. Organisaties die nu voor de digitale transformatie staan doen er goed aan de netwerkleverancier te betrekken bij het uitrollen van de digitale strategie.
Innovatiekracht
Het belang van een goede netwerkstrategie wordt onderbouwd door de onderzoeksresultaten. 83 procent van de respondenten hebben er vertrouwen in dat hun huidige netwerkpartner hen verder kan helpen om de kansen van de digitale transformatie te benutten. Tegelijkertijd zullen beide partijen gezamenlijk beleid moeten opstellen voor de beveiliging van de netwerkomgeving. Door de digitale transformatie is de infrastructuur van een onderneming complexer geworden. Medewerkers, klanten, partners en overheden zijn meer dan ooit met elkaar verbonden. Communicatie en informatie-uitwisseling moet veilig gebeuren. Sensoren zijn gekoppeld aan bedrijfsapplicaties en zijn kwetsbare toegangspunten. Dus net zoals je voortdurend zorgt voor een flexibel en dynamisch netwerk dien je te garanderen dat de beveiliging van alle netwerkelementen klaar is voor de continue digitale transformatie. Zo hou je kritische informatie veilig, bescherm je jezelf tegen DDoS-aanvallen en zorg je voor bewustzijn bij medewerkers zonder dat je inboet aan flexibiliteit en innovatiekracht.
Strategieën op één lijn
De conclusie is helder. De digitale transformatie is geen kwestie van alleen de business of alleen IT. Strategieën dienen op elkaar te worden afgestemd. Het netwerk moet immers vooral dingen mogelijk maken, niet belemmeren. Verizon heeft een aantal best practices op een rij gezet waarmee je jouw organisatie klaarstoomt voor de digitale transformatie. Alle aspecten komen hierbij aan de orde: van innovatie tot netwerkbeveiliging en van kostenbeheersing tot nieuwe bedrijfsmodellen. En bij al deze aspecten is het van belang dat je samen optrekt met je service partner.