We konden erop wachten: de mededeling dat de elektrische auto te duur is voor de gemiddelde consument. De grote vraag is natuurlijk niet óf ie te duur is, maar of auto's op een manier produceren en vermarkten alsof we nog in de jaren zestig van de vorige eeuw leven, niet een beetje achterhaald is. Hoe lang denkt u dat het nog duurt voordat een eigen heilige koe achterhaald is en we het écht slimmer doen, dat vervoer?
Auto’s staan het grootste deel van de tijd stil. Er wordt naarstig onderzocht of elektrische auto’s in ‘slimme’ netwerken misschien kunnen helpen onderdeel te zijn van het energienetwerk zelf door te dienen voor zowel energieopslag als batterij die het netwerk van extra energie voorziet als dat nodig is. Het vreemde is dat bij dit soort systemen nog steeds uitgegaan wordt van iedereen een bolide voor de deur.
Vooralsnog is dat laatste nog het uitgangspunt, ook bij de ANWB en de elektrisch rijden-monitor. Hieruit blijkt overigens dat nog maar 37 procent interesse heeft in elektrisch rijden. Verder blijken mensen bang dat ze onderweg niet kunnen laden, misschien niet zo’n gekke vraag met die duizend kilometer file die tegenwoordig normaal is. In plaats van een ANWB-praatpaal moeten we misschien ANWB-noodlaadpalen gaan neerzetten.
Hoe het ook zij, hoe lang denkt u dat het nog duurt voordat we persoonlijk vervoer werkelijk slimmer gaan inrichten (nooit is ook een antwoord)?
Drie ontwikkelingen tezamen gaan IMHO komend decennium een revolutie veroorzaken in de de automobiel situatie:
– transitie van brandstoffen: van benzine, diesel naar batterij, waterstof,
– transitie van zelf rijden naar autonomous rijden, is uiteindelijk veiliger & comfortabeler,
– transitie van eigenaarsschap; lange afstands elektrisch rijden vraagt om kunnen wisselen van auto, net als de pony express in 18de eeuw 😉
Maar goed, het zal nog wel een paar jaar kosten.
Voor file rijden is de elektrische auto extreem geschikt. Als ie stilstaat gebruikt ie geen stroom en als ie langzaam rijd weinig stroom dus stil komen te staan door een file zal niet voorkomen. Het grootste energieverbruik zit m in de luchtweerstand bij hogere snelheden.
Iedereen die op en neer rijdt naar zijn werk zal nog steeds zijn auto niet kunnen delen. Vooral als je ergens op een industrieterrein werkt. En de laatste paar jaar worden er helaas vooral bedrijven terreinen naast de snelweg gerealiseerd.
Alleen als je in een dorp of stad werkt heb je kans dat iemand je auto kan gebruiken.
Zodra de auto zelfstandig rijdt wordt dit een compleet ander verhaal natuurlijk.
De elektrische fiets zal overigens ook een steeds groter aandeel van het woonwerkverkeer op zich nemen.
Dat vraagt revolutie i.p.v. evolutie. Zo veel bestaande structuren vragen gelijktijdige aanpassing om fysiek vervoer werkelijk slimmer in te richten. Alleen in een samenleving bestuurd zoals in China kun je zoiets bereiken. Een volgende smart city die ze uit de grond stampen zou als beginpunt kunnen werken. Openbaar vervoer zou bijvoorbeeld aangevuld kunnen worden met deel-auto’s die als zelfrijdende units in kettingen over de infrastructuur kunnen bewegen, maar ook los. Een dergelijke oplossing is niet te combineren met “oud” verkeer op die zelfde infrastructuur, tenzij deze kan worden aangepast. De techniek is er al, nu nog de politiek.
@Gertjan: De techniek is er juist nog niet. Autodelen wel. Maar nog geen zelfstandig rijdende auto’s al worden er wel veel testen gedaan.
Deel auto’s bestaan natuurlijk al heel lang alleen nu nog met bestuurder (taxi).
Ook voor de deelauto zonder bestuurder zal de prijs per rit bepalen of mensen een eigen auto kopen of gebruik maken van een deelauto. Ook een auto kopen en beschikbaar stellen als deelauto zal mogelijk zijn (zoals nu bv met snappcar).
Oud verkeer in de vorm van voetgangers, fietsers, onbekende obstakels etc zal altijd blijven bestaan dus de deelauto zal daar wel degelijk mee om moeten kunnen gaan.
De politiek hoeft hiervoor niet veel te doen. Er komt geheid een bedrijf die de deelauto’s gaat aanbieden. Net zoals dat nu met taxi’s gebeurd.
@ Corne: met bestaande techniek doel ik op lane-assist en distance-keeping, maar dan als verplichte variant zodra je op de snelweg bent en met een overkoepelende sturingstechniek die bijvoorbeeld in- en uitvoegen regelt. We kunnen zelf rijdend van huis naar de snelweg komen, waar dat systeem het overneemt. En bestaande auto’s, zoals jij en ik die vandaag rijden, bedoel ik als oud verkeer. En die kunnen worden aangepast voor die “nieuwe” snelweg. En ja, inderdaad zal buiten de snelweg dat andere oude verkeer gemengd moeten worden met het nieuwe, dat daarom ook “downwards compatible” moet zijn. In een volgende stap zou je op ringwegen (niet zijnde snelweg) ook het nieuwe systeem kunnen invoeren, zolang al het oude verkeer ge-upgrade kan worden. Hoe sneller de politiek vanuit een visie zoiets verplicht stelt / afdwingt hoe sneller je dit bereikt. Gaat hier niet lukken dus, vandaar dat ik China noemde.
@gertan Lane assist en distance keeping betekent dat je nog steeds zelf moet sturen.
De winst zit m in uit de auto stappen en dat de auto zelfstandig naar een oplaadpunt of volgende gebruiker rijdt.
De vraag was wanneer wordt persoonlijk vervoer slimmer ingericht?
Mijn antwoord is zodra de auto autonoom rijdt kan de auto makkelijk gedeeld worden en is eigen bezit eigenlijk niet meer nodig.
Uiteraard zal de autonome auto zorgen voor minder files. al is het alleen maar omdat er geen ongelukken meer gebeuren op de snelweg. Ook carpoolen zal hierdoor makkelijker te realiseren zijn en een optie voor mensen die goedkoper willen reizen door de reis of een deel daarvan met iemand te delen..
Mooie afsluiting Corne