De Nederlander Wilko Klaassen is aangesteld als algemeen directeur voor de regio's België en Nederland bij Klarna, een Zweedse leverancier van betaaloplossingen voor webshops. Binnen deze functie is hij verantwoordelijk voor de groei van Klarna in deze landen.
Wilko is in april 2018 in dienst getreden bij Klarna en zijn functietitel is per 1 oktober officieel gewijzigd naar Vice President – Commercial en BNL Domain Lead (General Manager) voor België en Nederland. Voordat hij bij Klarna kwam was hij chief digital officer (cdo) bij Bakker.com.
In zijn nieuwe functie staat de samenwerking met wereldwijde en lokale teams centraal. ‘Zijn focus ligt op het brengen van de Klarna-smoothness naar alle consumenten en webwinkeliers in België en Nederland’, omschrijft Klarna zijn rol in een persbericht.
‘De betaalindustrie evolueert van een laatste stap in de check-out naar een belangrijk deel van de winkelervaring’, zegt Klaassen zelf. ‘Ik heb in mijn carrière veel samengewerkt met payment providers en oplossingen om de gebruikerservaring en conversie te optimaliseren. Door de gebruikerservaring aan te pakken en hierdoor meer betrokken te raken bij de consument, kan je een grote impact teweegbrengen op het gebied van conversie en loyaliteit.’
De 42-jarige Klaassen vervulde in zijn carrière diverse internationale rollen in Zweden, Denemarken, België en Engeland. Klaassen heeft een rol gespeeld in het beheren en bouwen van internationale e-commerce en/of digitale teams bij Lego, Electrolux, Husqvarna Group.
Klarna werd opgericht in Stockholm in 2005 en werkt nu met honderdduizend webwinkeliers samen. Het biedt betaaloplossingen aan meer dan zestig miljoen gebruikers in Europa en Noord-Amerika. Klarna heeft tweeduizend werknemers in dienst en is actief in veertien landen.