Schiphol Telematics en telecomdienstverlener Koning & Hartman hebben hun samenwerking rondom het leveren van een missiekritiek communicatiesysteem beëindigd. Het gaat om een meerjarige opdracht voor de levering, het beheer en gebruikerstrainingen van een meldkamersysteem die tot 2020 zou doorlopen. De omvang en complexiteit van de opdracht bleken gaandeweg te groot en niet meer goed aan te sluiten op de praktijk.
Vakblad voor missiekritische communicatie, Verbinding, meldde eind oktober 2018 dat beide partijen de samenwerking hebben beëindigd. Directeur van Koning & Hartman, Oswald Coene, licht aan Computable toe dat in goed overleg is besloten om het project te stoppen. ‘Het ging om een uiterst complexe omgeving voor een regiecentrum en meldkamers die in de praktijk ingewikkelder was dan op basis van de aanbesteding werd gedacht.’
Beide partijen hebben er volgens Coene bewust voor gekozen om het project niet ‘kosten wat het kost’ door te zetten. Ook doordat de uitgangspunten gaandeweg werden gewijzigd, is volgens Coene in gezamenlijk overleg besloten de opdracht te staken.
7 regiecentra met uitwijkvoorzieningen
Koning & Hartman zou volgens het contract in 2015 voorzien in een integrale communicatieoplossing voor zeven regiecentra plus twee uitwijkvoorzieningen op Schiphol. Die regiecentra, waarvan een aantal zich bevinden op extra beveiligde gebieden van Schiphol, voeren missiekritieke activiteiten uit op de luchthaven Schiphol voor afdelingen zoals securitycontrole, de alarmcentrale en passagiersservices. De integrale oplossing moest de afhandeling van spraakcommunicatie mogelijk maken voor medewerkers die binnen de regiecentra werken.
De meldkameroplossing waarover in 2015 uitgebreid is bericht, was gebaseerd op een Kolibri-platform en een MX-One (Aastra)-telefonieoplossing. Koppelingen met de diverse Schiphol Telematics (st)-platformen zouden via het Kolibri-meldkamersysteem gerealiseerd worden. In samenwerking met Kolibri zou Koning & Hartman zorgen voor de gewenste koppelingen tussen de verschillende (bestaande) systemen, zoals radio, portofonie, telefonie en omroep, zodat Schiphol Groep één integraal systeem zou krijgen.
Communicatie tussen de regievoerders en informatiedeling moest hierdoor op een integrale- en efficiëntie wijze plaatsvinden. Koning & Hartman tekende onder meer voor projectmanagement, het ontwerpen van de infrastructuur, engineering, training van medewerkers van Schiphol en het onderhoud en beheer van de oplossing.
4G Schiphol
Volgens Coene heeft het staken van dit project niks te maken met de stappen die Schiphol op dit moment zet op het vlak van 4G en toekomstige 5G-toepassingen. Hij benadrukt dat zijn bedrijf niet beboet wordt voor het voortijdig stoppen van het project omdat dit in een onder wederzijdse goedkeuring van Schiphol gebeurt.
Het is niet bekendgemaakt hoeveel medewerkers gebruik maakten van de oplossingen die inmiddels in de lucht waren. Coene wil vanwege de vertrouwelijkheid van het project en andere lopende contacten met Schiphol Telematics ook niet zeggen of er al een andere partij is ingeschakeld om het project in een andere vorm voor te zetten. Daarvoor verwijst hij door naar Schiphol Telematics.
Schiphol bevestigt dat het project in goed overleg is stopgezet. ‘We onderzoeken op dit moment of, en zo ja hoe, invulling zal worden gegeven aan het oorspronkelijke doel van het project.’