DigiInhuur, het in aanbouw zijnde it-systeem voor de inhuur van externe medewerkers bij diverse Rijksoverheidsdiensten, dreigt te mislukken. Het is de vraag of leverancier Deloitte de gestelde eisen ooit kan realiseren, concludeert het Bureau ICT Toetsing (BIT). Zorg dat er snel duidelijkheid komt over voortzetting van het project, luidt het advies aan de minister. Zij neemt het advies over en heeft al eerste maatregelen getroffen.
Verantwoordelijk voor de implementatie van het SaaS-platform DigiInhuur is dienstverlener Deloitte Consulting. Die maakt gebruik van een SAP-systeem dat wordt ontwikkeld door de Amerikaanse SAP-specialist SAP Fieldglass. Die partij is als onderaannemer bij de klus betrokken. Het systeem krijgt allerlei koppelingen met onder meer financiële systemen. Het beheer komt in handen van enkele Rijksdiensten samen met Deloitte.
Het is de bedoeling dat het systeem eind 2019 gereed is, maar het BIT betwijfelt of dit lukt. ‘Het is onduidelijk of en wanneer de leverancier alle gestelde eisen kan realiseren waaraan DigiInhuur moet voldoen. En zelfs als dit lukt, denken wij dat de kans klein is dat DigiInhuur volgens plan eind 2019 is geïmplementeerd.’ Er zou te veel onduidelijk zijn over projectkosten, beheer en rollen. Bovendien ontbreekt een duidelijke aanpak voor de invoering van het SaaS-systeem.
Onnodig geld uitgeven
‘Wij adviseren om op korte termijn te beslissen over voortzetting van het project om te voorkomen dat u onnodig geld uitgeeft’, schrijft het BIT in zijn adviesrapport. De initiële kosten waren in 2014 geraamd op 4,3 miljoen euro, een bedrag dat na de aanbesteding werd verhoogd naar 7,8 miljoen euro.
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) gunde de opdracht in 2017 aan Deloitte. De aanbesteding vond plaats aan de hand van een programma van eisen op basis van een generiek inhuurproces.
Project in gevaar
Leverancier Deloitte brengt het project in gevaar, meldt het BIT. In zijn offerte van 2017 verklaarde de dienstverlener aan alle systeemeisen te voldoen, maar het bureau zegt dat het enkele belangrijke eisen niet kan invullen. Het betreft onder meer functionaliteit voor het Dynamisch Aankoopsysteem, de vastlegging van de beoordeling per aangeboden inhuurkandidaat en specifieke systeemkoppelingen. ‘Zonder deze functionaliteit kan DigiInhuur bij een aantal deelnemers niet worden ingevoerd en kan IenW het systeem niet accepteren.’
Behalve IenW zijn vanuit de Rijksoverheid ook het Expertise Centrum Organisatie & Personeel (EC O&P) van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en Rijkswaterstaat bij DigiInhuur betrokken. Deze drie organisaties willen het systeem vanaf eind 2019 inzetten bij in totaal zeventien afnemende onderdelen van ministeries. Het gaat om vijfduizend gebruikers en 2350 actieve inhuurcontracten.
Het zal weer eens niet.
Ik neem aan dat men niet betaalt totdat het opgeleverd is en als ze nu al zeggen dat de functionaliteit niet opgeleverd kan worden neem ik aan dat de opdracht teruggegeven/teruggenomen wordt en de aanbesteding opnieuw wordt uitgevoerd?
Of ben ik naïef?
Bijzonder, als je bedenkt dat de NS al jaren een werkend inhuur-platform heeft. Maar het verbaast me dan ook weer niet helemaal, het lijkt er op dat men bij de overheid wederom de all-singing, all-dancing solution in één keer wil implementeren in plaats van een aanpak in een aantal iteraties waarbij de basisfunctionaliteit eerst wordt geïmplementeerd en de lastigere stukken (zoals koppelingen met allerhande financiële systemen) in tweede instantie.
Het begint een klassiek verhaal te worden, met iets andere namen. Goed werk van het BIT. Een van de conclusies na het lezen van het rapport Elias getrokken was dat uitbesteden de achterdeur uit is. En toch doen he! Gaat met je aan de rol zeker als je ook de inhoudelijke regie en verantwoordelijkheid uitbesteedt. Een cultuur probleem, dure jongens onder elkaar. Overigens vind ik 7 miljoen erg weinig, in voetballand koop je daar amper nog een fatsoenlijke speler voor, en die 7 miljoen lijken me snel op na een paar vergaderingen van ICT consultants van Deloitte en de firma Fieldglass. Om over de sluitpost van de te schrijven code maar te zwijgen. Zoals overal, waar geld te halen is gelden andere wetten.
Goed dat het BIT openbaar zo’n waarschuwing geeft met concreet advies om te besluiten over voortzetting. Te vaak werd een falend project niet gestopt, met altijd één partij die daar de vruchten van plukt: de leverancier.
Inderdaad is het absurd om tussen de regels door de doelen/specs van zo’n project te lezen. Koppelen aan financiële systemen, te gebruiken door 17 onderdelen van rijksoverheid. Maar goed, waarschijnlijk stond “agile werken” als eis in de aanbesteding, dus dan wordt dat allemaal netjes rechtopstaand gescrumpokerd op maandagochtend en komt alles goed toch!? 😉