Voortaan kunnen residentiële klanten van energieleverancier Engie het bedrijf contacteren via WhatsApp. Het gaat hier om een Europese première bij een energieleverancier. WhatsApp wordt toegevoegd aan de Sparkcentral-software die Engie al gebruikt.
Ook voor WhatsApp is het een test van zijn Enterprise-platform waarbij bedrijven van de chatsoftware gebruik kunnen maken voor klantencontacten. WhatsApp is één van de meest gebruikte digitale platformen, met meer dan 1,5 miljard gebruikers, elke dag, in meer dan 180 landen. In België zegt 1 persoon op 3 regelmatig WhatsApp te gebruiken.
Al meteen enkele dagen nadat de Whatsapp-test van start ging bij Engie gaan al ongeveer 1100 van de 3300 elektronische berichten die het bedrijf dagelijks ontvangt via dit kanaal. Dat is maar net iets minder dan via web messaging, maar méér dan via Facebook Messenger en véél meer dan via Twitter of Facebook.
Communicatie met klanten via sociale media biedt tal van voordelen, zegt Engie. Het kan op eender welke plaats, op eender welk moment, zonder te wachten. De communicatie kan op eender welk moment onderbroken worden om nadien vlot te hervatten. Documenten en foto’s kunnen bovendien rechtstreeks en snel gedeeld worden.