Startende bedrijven die nieuwe producten of diensten ontwikkelen, moeten alle verzamelde data van begin af aan versleutelen. Te vaak gebeurt het dat privacy op het tweede plan komt.
Werner Vogels, chief technology officer van Amazon, zei dit tijdens Slush 2018, een mix van een festival en conferentie voor starters. Hij droeg ook een t-shirt met het opschrift ‘Encrypt Everything´. Vogels is fel tegenstander van het plaatsen van backdoors in systemen voor de versleuteling van data, zelfs als daar bepaalde juridische redenen voor zijn. De eigenaar van de data moet volledig worden beschermd, vindt de uit Nederland afkomstige cto van Amazon.
Verder zei hij een heilig geloof te hebben in ‘DevOps’. Teams die iets nieuws ontwikkelen, worden ook verantwoordelijk voor de uitvoering, de operaties die hen in contact brengen met de klanten. Deze interactie zorgt ervoor dat nieuwe diensten snel kunnen worden aangepast aan de wensen van de afnemers. Vogels geeft zijn ontwikkelteams een grote mate van autonomie. Ieder neemt zijn eigen verantwoordelijkheid. Gewerkt wordt met een decentrale organisatie.
Stilstaan is geen optie
‘Fouten hoeven iemands carrière niet te schaden. Teams worden aangemoedigd meer risicovolle projecten te beginnen. Elk team moet bereid zijn om te experimenteren. Bij veel experimenten is het toegestaan om van start te gaan terwijl bijvoorbeeld maar 70 procent van de gegevens bekend is. Wacht je totdat 100 procent bekend is, dan loop je meer kans de boot te missen’, aldus Vogels. Amazon wil hiermee voorkomen dat men te laat op een bepaalde ontwikkeling in speelt. Stilstaan is geen optie.
Spraakrevolutie
Veel onderzoeksgeld gaat momenteel naar wat Vogels noemde de spraakrevolutie. Tot nog toe moest de mens zich aanpassen aan de machine. De toekomst is aan natuurlijke taalverwerking en tekst naar spraak. Dit moet realtime gebeuren. De klant krijgt binnen een seconde antwoord op zijn vraag zodat een natuurlijke conversatie ontstaat. De wereld verandert wat dat betreft sterk. Toegang tot digitale systemen wordt geheel spraakgestuurd. Machine learning speelt hier een belangrijke rol bij. Amazon past naar eigen zeggen al 25 jaar deze vorm van kunstmatige intelligentie toe. Dit leidde ertoe dat thans iedereen een verschillende Amazon-omgeving te zien krijgt gebaseerd op persoonlijke voorkeuren en aanbevelingen.
Amazon stelt machine learning als een soort bouwpakket beschikbaar waarmee elke software-ontwikkelaar kan werken. ‘Elke ontwikkelaar kan zo een data scientist worden’, aldus Vogels. Machine learning omvat veel activiteiten die Vogels karakteriseert als ‘zwaar tilwerk’. Het grootste deel van dat zware tilwerk is nu weggenomen. Zo kan iedere webwinkel nu vrij gemakkelijk een systeem voor aanbevelingen bouwen dat bijna net zo effectief is als dat van Amazon zelf.
Vogels kreeg ook de vraag of Europa achterloopt. Dat is vooral het geval bij de grote ondernemingen. Hun Amerikaanse tegenhangers investeren twee tot vijf keer zoveel in onderzoek en ontwikkeling. Dat geeft de VS een enorme voorsprong. Vogels geeft wel hoog op van de Europese starters. Die kunnen met name succesvol worden op markten waar culturele verschillen een rol spelen. Amerikanen zijn niet gewend met die verschillen om te gaan wat Europese starters een betere uitgangspositie geeft.