Managers van fabrieken richten zich vaak op enkele aspecten van de bedrijfsvoering, zoals het beheer van cruciale machines of het opknappen van verouderde apparatuur. Daarbij verliezen ze andere operationele en procesgeoriënteerde functies uit het oog, waaronder voorraadbeheer, callcenterbeheer of personeelsplanning. Deze zaken vereisen natuurlijk ook aandacht.
Voor veel fabrieken was de recessie reden voor het stopzetten van routine-uitgaven, zoals upgrades en procesverbeteringen. De systemen zijn sindsdien dusdanig verouderd dat ze een gevaar vormen voor de gezondheid van het bedrijf.
Back-endsystemen of interne tools zijn de eerste zaken waarop bezuinigd wordt, en de laatste om een revisie te krijgen. Dit gaat ten koste van het gebruiksgemak.
Verder wordt de aanschaf van nice-to-have-oplossingen vaak uitgesteld, zoals mobiliteitshulpmiddelen of applicaties voor eenvoudigere onkostenrapportage, met als doel upgrades met een hoge prioriteit op schema te houden. Veel fabrieken werken nu met verouderde processen en ge-patchte technologie, en dat leidt tot frustratie bij het personeel.
Het is niet alleen kommer en kwel. Facilitymanagement wordt steeds meer hightech, innovatief en kosteneffectief. En automatisering helpt werknemers bij het uitvoeren van routinematige taken, zodat ze zich kunnen concentreren op de complexe zaken die menselijk inzicht vereisen.
Wie wil weten hoe technologie fabrieken beter kan ondersteunen, zonder het budget extra te belasten, leest nu verder.
Vijf manieren
- Internet of things (IoT)
Internet of things (IoT) is sterk gegroeid dankzij betaalbare sensoren en snellere en betrouwbare internetverbindingen. Naast grootschalige IoT- en digitale transformatieprojecten zijn sensoren ook in te zetten in projecten met een bescheiden omvang. Bijvoorbeeld voor het verzamelen van gegevens van onderhoudgerelateerde zaken, zoals oververhitting, pieken in energieverbruik, overmatige trillingen en snelheidsfluctuaties. Zodra deze gegevens naar de cloud zijn verzonden, zijn ze te analyseren, om vervolgens afwijkingen en onregelmatigheden in kaart te brengen, inclusief de bijbehorende oplossingen, die vervolgens weer geautomatiseerd zijn uit te voeren. Een veel voorkomende toepassingen van IoT-technologie is het monitoren van waarschuwingssignalen die aangeven dat apparatuur onderhoud nodig heeft. Door tekenen van verslechtering vroegtijdig te signaleren, is er in te grijpen nog voor er een serieus probleem ontstaat.
- Big data en analytics
Analyse is een cruciaal element van IoT. Sensoren produceren enorme hoeveelheden gegevens, en dit leidt tot een datavolume en complexiteit die we soms big data noemen. De gegevens, met de context van tijd en plaats, hebben vervolgens ordening nodig om van betekenis te zijn voor het personeel. Zonder analytics zijn de gegevens nutteloos.
- Voorspellende analyses, ai en ml
Tegenwoordig zijn analyses op zowel de toekomst als het verleden los te laten. Deze extra meerdimensionale weergave is een waardevol hulpmiddel voor managers bij het voorbereiden van voorspellingen, het plannen van budgetten en het anticiperen op de benodigde middelen; van onderdelen tot mensen. Voorspellende analyses gebruiken ingebedde functionaliteit, zoals ai en ml, om patronen te herkennen. Ook passen ze algoritmes voor data-science toe om toekomstige incidenten in kaart te brengen.
- Mobiliteit, toegankelijkheid en gebruiksvriendelijkheid
Fabrieksmanagers zitten zelden op kantoor met een desktopcomputer. Ze zijn in de fabriek, lopen over de werkvloer, volgen werkorders op, inspecteren, houden toezicht en praten met mensen uit verschillende bedrijfseenheden over hoe het gaat en wat ze nodig hebben. Managers en hun technici moeten eenvoudig en vanaf elke plek in de fabriek toegang hebben tot het it-systeem. Dit vereist mobiele oplossingen die zijn ontworpen voor gemakkelijke toegang, met schermen die automatisch worden aangepast naar het apparaat dat gebruikt wordt, of dit nu een tablet, laptop of smartphone is. Moderne mobiele oplossingen bieden de benodigde mobiliteit, toegankelijkheid en gebruiksgemak waarmee iedereen op de hoogte blijft van problemen, die vervolgens vanaf elke locatie in een fabriek zijn op te lossen.
- Portals, traceerbaarheid en sociale samenwerking
Naast betrouwbare data en gemakkelijke toegang tot alle gegevens, moeten facility-managers ook asset-gegevens delen met collega’s en leveranciers. Assets, variërend van machines tot infrastructuur, kunnen bestaan uit hightechcomponenten, beveiligingsprotocollen, sensoren, telemetrie, robotica en geautomatiseerde systemen. Hierdoor moeten servicetechnici mogelijk ook communiceren met ontwerp-ingenieurs of onderdelenleveranciers. Technologie kan dit ondersteunen via een verscheidenheid aan hulpmiddelen, zoals online portals en applicaties voor sociaal samenwerken.
Conclusie
Technologie verandert in hoog tempo, en dat maakt het lastig van de nieuwste innovaties op de hoogte te blijven. Maar managers kunnen elke tijdbesparende tool gebruiken om hun middelen effectief te verdelen en de huidige systemen op topniveau te houden. De potentiële winst in efficiëntie en productiviteit van verschillende technologieën helpt fabrieken om succesvoller te opereren en ter ondersteuning van de groeimogelijkheden die zich aandienen. Nu is de tijd om te investeren in fabriekslocaties en de teams die ze draaiend houden.