De cloud is een must. Toch zijn de kosten, maar ook de voordelen ervan vaak onduidelijk. De hamvraag luidt: Wat 'kost' de cloud nu werkelijk? Waar moet je op rekenen?
Iedere organisatie die naar de cloud migreert, heeft een eigen cloud-design, ontworpen op basis van specifieke doelen en wensen. Iedere cloud-architectuur brengt dus ook vele verschillende, organisatie-specifieke kostenposten met zich mee. Best wel verwarrend, want: tegen welke operationele kosten loop je aan ná de migratie naar de cloud? Wat kost de transitie zelf? Wat ben je kwijt aan cloud-security? Hoe zorg je kortom voor een kosteneffectieve cloud, geoptimaliseerd voor jouw organisatie? En vooral: hoe krijg én behoud je het overzicht?
Wat zijn je huidige IT-kosten?
Om kosten en besparingen van de cloud te kunnen doorgronden, moeten eerst je huidige IT-kosten in kaart gebracht worden. Je directe en operationele IT-kosten bestaan onder andere uit kosten voor infrastructuur, internetconnectie/bandbreedte, opslag en capaciteit, onderhoud van servers, netwerk, databases en infrastructuur, huisvesting van je datacenter, beheer, en – niet te vergeten – de nodige kennis en expertise. Onderschat echter vooral de indirecte kosten niet! Deze ontstaan door productiviteits- en omzetverlies bij storingen of security-incidenten en de detectie daarvan. Dergelijke indirecte kosten zijn weliswaar moeilijk te kwantificeren, maar maken ‘verborgen’ een groot deel uit van je totale IT-kosten. Heb je eenmaal een beeld van je huidige kosten, dan kun je de kosten van een transitie naar – en het operationele gebruik van de cloud – daarmee vergelijken.
‘Verborgen’ migratiekosten
De migratie zelf vormt de eerste cloud-kostenpost. Data worden overgezet, systemen gesynchroniseerd, applicaties geïntegreerd en uitvoerig getest. Sommige applicaties moeten eerst geschikt gemaakt worden voor gebruik in de cloud; ook daaraan hangt een prijskaartje. Tevens mag je bedrijfsvoering tijdens de transitie niet onderbroken worden. Een goed geplande, snelle transitie met een (tijdelijk) lokaal doorwerkend systeem is van cruciaal belang. Een andere migratiekostenpost is de versnelde afschrijving van hardware die ná de migratie overbodig is. Deze afschrijvingen zijn quasi ‘verborgen’, maar kunnen de hoogte in snellen, wanneer het transitiemoment fout gepland wordt. Een goede cloud-expert houdt bij de formulering van de cloud-strategie dus óók rekening met dit soort verborgen kostenposten. Timing is alles. Expertise ook.
Post-migratiekosten
Vooral de lopende, operationele kosten na de transitie moet je goed kunnen overzien én onder controle hebben. Hét woord hiervoor: Total Cost of Ownership (TCO). Substantiële kostenelementen van de operationele cloud zijn: (virtuele) serverkosten, kosten voor licenties en abonnementen, bandbreedte en opslag, managed services en security. Ook ontstaan kosten voor het beheer van de cloud, integratie en testing van nieuwe apps, het up-to-date houden van je cloud-kennis, en doorlopende compliancy (denk aan GDPR). Hoe behoud je met zóveel kostenfactoren het overzicht? Nog belangrijker: hoe optimaliseer je al deze kosten? En waar liggen dan de werkelijke voordelen?
Kostenvoordelen van de cloud
Vanzelfsprekend ontstaan er met een transitie naar de cloud nieuwe kostensoorten. Maar andere kosten verdwijnen. Uit het voorgaande blijkt dat sommige kosten pre- en post-transitie relatief gelijk blijven. Zo moet je net als voorheen maandelijks betalen voor bepaalde softwarelicenties. Ook de kosten voor data-opslagruimte in je (virtuele) datacenter blijven. Daartegenover staat dat de kosten voor (de meeste) in-house servers en het eigen on-premise datacenter wegvallen en daarmee dus ook een groot deel van de kosten voor stroom, koeling, beheer, onderhoud en vervanging. Ook de kosten voor onbenutte capaciteit en het lokaal installeren van updates vallen weg. Voor veruit de meeste organisaties is een flexibel schaalbare cloud-oplossing (pay-per-use) uiteindelijk veel gunstiger dan wanneer het gehele serverbeheer on-premise blijft.
Immateriële voordelen
Sterker nog, de immateriële voordelen zijn zelfs veel groter. Want ook zorgen verdwijnen. Zorgen over nieuw aan te schaffen hardware en over capaciteit en schaling. Zorgen over storingen en fall-out. Zorgen die je eerder had over het innovatieve vermogen en de flexibiliteit van je organisatie. Al die zorgen vallen weg met een digitale transformatie als gevolg van een cloud-transitie. Bij veranderingen in markt- en klantwensen hoef je niet langer je on-premise infrastructuur grootschalig aan te passen. Je organisatie is flexibeler en veel beter in staat om nieuwe applicaties en diensten te ontwikkelen, te testen én snel te implementeren. Je beweegt soepel mee met de markt; je bent eindelijk ‘agile’ geworden. De bereikbaarheid en functionele beschikbaarheid van je applicaties is vele malen groter. Load balancing en back-up zijn eenvoudiger.
Grip op je cloud-kosten met BusinessReadyTM Cloud
Geen expertise in huis om een optimaal clouddesign neer te zetten? Behoefte aan overzichtelijke cloudfinanciën? Geen tijd voor het perfectioneren van je kosteninformatievoorziening? Waarom dan de moeilijke weg kiezen, als je met BusinessReadyTM Cloud in één keer klaar bent? BusinessReadyTM Cloud voorziet je van effectief kostenmanagement en gedegen kostenoptimalisatie.
Meer weten? Download dan onze uitgebreide whitepaper over cloud-kosten. Of maak nu een afspraak:
+31 20 890 9100
info@inspark.nl
Iets waar een jonge ondernemer géén rekening mee houd met SLA’s afsluiten: Wat als de Cloud kapot gaat?(ervaring uit de praktijk)
Klinkt allemaa mooi maar als je ISP een Ddos-aanval heeft en niet bereikbaar is (en daarmee ook jouw cloud)….
Henk, een DDOS naar je niet cloud omgeving is net zo problematisch en wellicht gevaarlijker dan bij het gebruiken van een cloud provider. Als “jouw” cloud kapot gaat zit je waarschijnlijk niet bij een cloud provider 🙂
Traditionele IT naar de cloud brengen is ook een slecht idee. Als je cloud wilt gebruiken moet je ook veranderen hoe je IT toepast.
Zelf IT opwekken is in mijn ogen in bijna alle gevallen een slecht idee. Qua kosten (capex), qua schaal, qua security en qua wendbaarheid.
Vendor lock-in is wel een ding. Maar daarop kun je ontwerpen en uiteraard moet je een exit strategie opstellen en testen.
Daarnaast zie je steeds meer mogelijkheden om je work-load dynamische te verplaatsen tussen cloud providers en van cloud providers naar on-premises.
Ofwel GRC – Governance Risk en Compliance 🙂
Het is moeizaam een discussie op te zetten wanneer “de cloud” niet beter gespecificeerd wordt.
@jan van leeuwen: je reactie doet me denken aan één van de eerste artikelen die ik ooit voor computable geschreven heb: https://www.computable.nl/artikel/opinie/development/4799651/1509029/in-de-ict-bestaat-de-niet.html
@Henri
Je kunt zelf uitrekenen wat de CapEx van legacy in de cloud je kost als je diensten voor toegang tot je data 10 jaar of meer ongewijzigd in de lucht moet houden, het recht op inzage inregelen via een creditcard is vragen om problemen. Henk heeft wel degelijk een punt aangaande de toegang tot zijn data zoals ik eerder al eens schreef.
https://www.computable.nl/artikel/opinie/cloud-computing/5020126/1509029/wa-verzekering-in-de-cloud.html
Het GRC-principe gaat namelijk het niet om de makelijk vervangbare hardware (CapEx) maar om de wettelijke portabilteit van je data. En beheerders hebben dan ook geen last van onthechting met hun servers maar van de onthechting tussen de metadata en de data.