De Europese glasvezelbond Fibre to the Home Council Europe (FttH) beklaagt zich in een open brief aan de Europese telecom-ministers over misleidende reclame van telecomoperatoren die koperverbindingen aanbieden. Volgens de council gebruiken die in hun advertenties te vaak woorden als ‘glasvezel’ of ‘glasvezelsnelheid’.
De reclames waarvan sprake is duiken in verschillende Europese landen op, zegt de council en promoot telecomverbindingen waarvan ‘the last mile’ nog gewoon van koper is. Klanten die er vanuit gaan dat ze op die manier ‘glasvezel’ in huis halen, zullen nooit voor een ‘echte’ glasvezellijn kiezen, klaagt de beroepsvereniging. Ze noemt dit dan ook misleidende reclame.
Door de advertenties zijn eindklanten zich almaar minder bewust over wat soort verbinding ze nu precies in huis halen, aldus de council. Volgens een Brits onderzoek gaat 24 procent van de Britse consumenten er vanuit dat ze glasvezel in huis hebben liggen, terwijl dit maar in 3 procent van de woningen kan geïnstalleerd worden.
Als klanten duidelijk de verschillen worden uitgelegd, kiezen ze massaal voor koper, klinkt het. In Zweden ligt de tevredenheidsgraad van FttH-gebruikers hoger dan van alle andere consumenten. Doordat koper er ook niet in slaagt om dezelfde snelheden als glasvezel te realiseren, krijgt glasvezel ook een slechte naam als klanten deze twee technologieën gaan verwarren, meent de FttH-groep.
De council vraagt dan ook gelijkaardige maatregelen zoals in Italië: daar is het voor operatoren verboden om het woord ‘fiber’ of ‘glasvezel’ te gebruiken, als er geen ‘echte’ FttH-verbinding wordt gepromoot.