Het sociale mediaplatform Facebook komt in het voorjaar van 2019 met een archief waarin een overzicht wordt gegeven van alle politiek getinte advertenties per EU-land. Daarnaast worden er voorwaarden gecreëerd om de verzenders achter dergelijke campagnes beter te identificeren. Dat schrijft minister Ollongren van Binnenlandse Zaken in een Kamerbrief, na een gesprek met leidinggevenden van Facebook.
De minister: ‘Facebook heeft mij toegezegd een archief voor politieke advertenties te maken, dat ook alle verwijderde politieke advertenties zal bevatten en de advertenties die maar kort zichtbaar zijn geweest. Dit archief zal openbaar toegankelijk zijn’. Ook kondigt Facebook in de strijd tegen nepnieuws en politieke ontwrichting door social media-campagnes aan om de verzenders van die boodschappen beter te verifiëren.
Minister Ollongren is tevreden over de wijze waarop Facebook nepadvertenties aanpakt die schadelijk kunnen zijn voor de politieke stabiliteit in Nederland, blijkt uit de Kamerbrief. Volgens de minister worden er voldoende stappen gezet om berichten die de democratie kunnen ontwrichten, aan te pakken, maar er blijft ruimte voor verbetering. ‘Facebook heeft de afgelopen tijd een aantal maatregelen genomen, waaronder het bieden van meer transparantie over (politieke) advertenties. Ook detecteren en verwijderen zij nepaccounts en verminderen zij het economische gewin voor degenen die onjuiste informatie verspreiden. Deze punten zijn ook opgenomen in de gedragscode ‘Code of practice on disinformation’ van de EU’, aldus Ollongren.
Volgens de minister werkt Facebook aan het verbeteren van de verificatie van politieke adverteerders door middel van het gebruik van een identiteitsbewijs en de locatie van die adverteerder. ‘Facebook is tevens van plan een archief voor politieke advertenties te maken. Een dergelijk archief is in de Verenigde Staten en Brazilië reeds ingevoerd. Facebook kon mij geen exacte data noemen waarop deze functionaliteiten beschikbaar komen, maar het richt zich op het voorjaar van 2019. Facebook zegt deze functionaliteit in alle EU-landen beschikbaar te willen stellen met het oog op de verkiezingen van de leden van het Europese Parlement, maar geeft tegelijkertijd aan dat het een complex proces is.’
Brandpunt
Voordat advertenties geplaatst worden zegt Facebook een evaluatieproces door te lopen waarin onder andere de afbeelding, tekst en doelgroep van de advertentie worden bekeken. Advertenties kunnen niet goedgekeurd worden als ze niet in overeenstemming zijn met het advertentiebeleid van het social mediaplatform. Daarin staat onder meer dat misleidende of valse advertenties verboden zijn en advertenties die de community-richtlijnen van Facebook overtreden. ‘Zo mogen er geen berichten worden geplaatst die kiezers belemmeren te stemmen, bijvoorbeeld door het noemen van verkeerde data, locaties, tijden en methoden om te stemmen’, somt de minister op.
Ollongren reageert in de Kamerbrief op vragen over nepadvertenties op Facebook die de democratie ondermijnen. Die vragen waren gesteld door de PvdA-Kamerleden Kuiken en Asscher. De minister schrijft met de leiding van Facebook in gesprek te zijn over hun rol binnen het beïnvloeden van politieke processen, zoals verkiezingen. De Kamervragen werden gesteld nadat tv-programma Brandpunt aantoonde hoe eenvoudig het is om ontwrichtende politieke boodschappen op Facebook te plaatsen.
Facebook zegt intern te onderzoeken hoe het kon gebeuren dat de in het artikel genoemde advertenties werden goedgekeurd.
Niemand die ook maar door heeft dat dit dood en dood eng is? Een commerciële partij die op basis van arbitraire politieke waarden gaat beslissen wat gebruikers wel en niet mogen communiceren?
Leven we inmiddels in een omgekeerde wereld? Waar de premier kan liegen zonder hier op aangesproken te worden en de burgers die gemuilkorfd worden als ze juist niet liegen? Ben ik even blij dat ik Facebook mijd als de pest.
@Johan
Als Facebook zelf de criteria voor de filters opstelt is dat een hele enge ontwikkeling!