Tussen wat bedrijven willen implementeren en wat ze daadwerkelijk met moderne gegevensuitwisseling en analyse hebben bereikt, zitten vaak flinke hiaten. Dat blijkt uit de studie ‘An Inflection Point for the Data-Driven Enterprise’ van Wipro Limited en Snowflake Computing.
De studie werd uitgevoerd door Harvard Business Review Analytic Services. Zij ondervroeg 729 leiders van internationale bedrijven in verschillende industrieën, waaronder financiële diensten, gezondheidszorg, productie, retail en technologie.
Het onderzoek wijst uit dat slechts vijf procent van de ondernemingen in deze categorieën ‘gegevensgestuurd’ waren. 67 procent streeft naar een effectieve uitwisseling van gegevens. Met moderne gegevensuitwisseling worden de gegevens zelf niet fysiek verplaatst, maar realtime en op een veilige manier.
De organisaties die gebruikmaken van conventionele methoden hebben te maken met hoge kosten, langdurige vertragingen en vermijdbare risico’s, stelt het rapport. Zij delen immers enkel statische kopieën van verouderde gegevens. Dit beperkt hoe en met wie zij hun gegevens uitwisselen. Zo deelt maar 29 procent gegevens in functionele groepen of business units en 21 procent deelt met business units binnen een organisatie. Vijftien procent deelt gegevens extern met belangrijkste verkopers/leveranciers en nauwelijks 14 procent deelt extern met partners buiten hun industrie.