Hoe zie je dat een organisatie in een vroeg stadium heeft geïnvesteerd in de digitale transformatie? Wat zijn de successen van de ondernemingen die je als early adopter kunt betitelen als het gaat om de digitale transformatie? IDC deed in samenwerking met Verizon onderzoek onder ruim 200 managers van grote bedrijven wereldwijd en kwam tot een aantal interessante conclusies. Zo constateerden onderzoekers een directe link tussen een kwalitatief hoogwaardige netwerkinfrastructuur en succesvolle digitale transformatie initiatieven. Verbinding met alle digitale stakeholders is essentieel voor succes. De netwerkpartner groeit daarmee uit tot een strategisch partner.
Rendement
Bedrijven die relatief vroeg hebben geïnvesteerd in de digitale transformatie zien dat de eerste initiatieven nu rendement gaan opleveren. De organisaties die digitalisering in hun bedrijfsstrategie hebben verweven zullen vanaf 2019 minstens 45 procent van hun inkomsten uit activiteiten halen die gerelateerd kunnen worden aan de digitale transformatie. Dat stelt analistenbureau IDC in een rapport naar aanleiding van het eerder genoemde onderzoek. Daar staat tegenover dat de bedrijven die nu nog relatief weinig inkomsten genereren uit de digitale transformatie (25 procent of minder) in zwaar weer terecht zullen komen, voorspelt IDC.
Budget vrijmaken
Het is dan ook niet vreemd dat een grote meerderheid van de 219 ondervraagde bedrijven in de VS, Europa en Azië-Pacific het nut en de noodzaak inziet van digitale strategieën. 92 procent van de respondenten hebben staf en budgetten vrijgemaakt voor de digitale transformatie. Het onderzoek bevestigt wat al jaren wordt voorspeld: het digitaliseringsproces, mits goed uitgevoerd, brengt een organisatie op het gebied van efficiency en productiviteit naar een hoger plan. Naast deze voordelen noemt IDC bijvoorbeeld ook de mogelijkheid een betere customer experience te leveren, nieuwe business modellen te omarmen en een snellere time-to-market te realiseren.
Digitaal verbinden
Succesvolle digitale transformatie strategieën kunnen alleen dan tot volledige bloei komen wanneer organisaties een zekere basisinfrastructuur op orde hebben. Denk hierbij aan:
- Kun je je klant, cliënt of burger een gepersonaliseerde benadering aanbieden?
- Kun je medewerkers met elkaar verbinden en kun je hen toegang geven tot alle digitale hulpmiddelen die zij nodig hebben, waar en wanneer dan ook?
- Ben je in staat de steeds toenemende hoeveelheden data te verwerken?
- Kun je al deze verbindingen realiseren en informatie uitwisselen zonder dat security standaarden in het gedrang komen?
Netwerk is het fundament
Als organisatie in de digitale transformatie heb je dus een robuuste en veilige infrastructuur nodig, die enerzijds veiligheid en data-integriteit garandeert, maar die er tegelijkertijd voor zorgt dat je flexibeler kunt opereren. Agile, een van de sleutelwoorden van de digitale transformatie. Een betrouwbare netwerkomgeving staat dan ook aan de basis van een succesvolle digitale transformatie. Een netwerk dat niet presteert, dat niet flexibel meebeweegt met de wensen van een organisatie, staat de digitale transformatie eerder in de weg dan dat deze wordt gefaciliteerd. En dit wordt ook onderkend door het management, zo merkt IDC op. Meer dan driekwart van de respondenten vindt dat netwerkplanning en digitale strategieplanning onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. En 70 procent van deze ‘digitale leiders’ is van mening dat netwerkprestaties het fundament zijn onder initiatieven voor de digitale transformatie.
Digitale ambities
Uit het onderzoek komt verder naar voren dat bedrijven die goed scoren op de meetlat van de digitale transformatie ook toonaangevend zijn als het gaat om hun netwerkprestaties en -betrouwbaarheid. Organisaties die digitale processen willen optimaliseren ontkomen niet aan investeringen in de netwerkomgeving; deze dient mee te groeien met de digitale ambities en dat gaat verder dan het bijplaatsen en -pluggen van meer capaciteit. Neem het simpele voorbeeld van het verruimen van de e-commerce mogelijkheden op je website. Als je daarbij geen rekening houdt met een toename van de traffic, is je digitale initiatief gedoemd om te mislukken. Klanten van vandaag zijn slechts een paar muisklikken van de concurrent verwijderd en je ziet hen niet meer terug. Medewerkers die niet bij de juiste informatie kunnen, zoeken naar andere mogelijkheden en zetten wellicht gevoelige data in een cloud-omgeving die niet door IT-gecontroleerd wordt. Dit heeft een fiks veiligheidsrisico tot gevolg. En wat te denken van de afdeling business development, die een innovatieve app wil lanceren, maar in de wacht wordt gezet omdat de netwerkomgeving niet klaar is voor de te verwachten toename aan netwerkverkeer. Een gemiste kans.
Dynamische netwerkomgeving
Dit zijn nog maar een paar voorbeelden die onderstrepen waarom bedrijven moeten investeren in een betrouwbare, meegroeiende en dynamische netwerkinfrastructuur. Doe je dit niet, of niet tijdig, dan komen initiatieven voor de digitale transformatie niet van de grond. Zorg er dus voor dat bij strategische, digitale initiatieven je service provider is aangehaakt. Als organisatie beschik je doorgaans niet zelf over de kennis en vaardigheden om beveiliging, nieuwe investeringen en complexe technologieën als software defined netwerken en netwerk function virtualization te kunnen manegen. Een service provider is in staat de gehele scope van een digitale transformatie op juiste waarde te schatten.
Strategische partner
Kies dan ook voor een strategische partner die heeft geïnvesteerd in nieuwe technologieën, een service provider die je als organisatie laat profiteren van het Internet of Things of van de mogelijkheden van software defined networking. Verizon heeft miljarden geïnvesteerd in het upgraden van zijn eigen netwerk om dit mogelijk te maken. Een netwerk dat ontwikkeld is om vorm en inhoud te geven aan de digitale transformatie van organisaties en om oplossingen en diensten te realiseren die je helpen innoveren. Klik hier om meer te weten te komen over de mogelijkheden die Verizon biedt voor de digitale transformatie.