Heb je altijd al zelf een huis willen bouwen? Heb je nooit kunnen vinden wat je zocht op de locatie die je wilde? Sustainer Homes biedt maatwerkoplossingen van circulair kantoorpand tot vrijstaande villa die 90 procent CO2 besparen ten opzichte van traditionele bouw, een sector die verantwoordelijk is voor een derde van de wereldwijde CO2-uitstoot. Tech-startup Sustainer Homes uitgelicht.
Wanneer en hoe zijn jullie ontstaan?
Het idee voor Sustainer Homes ontstond in 2014 op een dak bij het leggen van zonnepanelen: nieuwe technologie moet duurzaam bouwen toegankelijk kunnen maken voor iedereen overal. De vier founders werkten het idee uit en na deelname aan het Startupbootcamp-programma meldde de eerste investeerder zich, die de bouw van het eerste prototype mogelijk maakte. Sinds het eerste prototype is Sustainer Homes doorgegroeid en met de ontwikkeling van de houten module die het mogelijk maakt om alles te bouwen van bedrijfspand tot vakantiewoning, wordt duurzaam bouwen voor een steeds grotere groep toegankelijk.
Hoe ziet het ondernemersteam eruit en hoe gaan jullie het team verder laten groeien?
Sustainer Homes bestaat uit een team van zo’n 25 man van sales en marketing tot architecten, technisch tekenaars en een innovatieve r&d-afdeling. De groei de komende tijd zit met name in de ontwikkeling van een nieuwe versie van ons bouwsysteem gebaseerd op de ervaring die we met de eerste twintig gebouwde woningen hebben op gedaan in de afgelopen twee jaar.
Welke technologieën zetten jullie in en hoe/waarom doen jullie dat?
Wij zetten met name in op vergaande bim (building information modelling), een volledig 3D-model van het gebouw met alle benodigde informatie. Door ons modulaire systeem kunnen we eenvoudig elementen in een huis of kantoorpand aan elkaar koppelen en automatisch omzetten naar alle benodigde tekeningen, werkinstructies en vergunningsdocumentatie. Wat eerder weken kostte kan zo in een paar uur worden gedaan. Een aanpassing in een muur of raam is nu een kwestie van een paar muisklikken in plaats van een week tekenen. Onze lead architect Sol van Kempen legt het nog beter uit in onderstaande video. Om dit te realiseren hebben we dit jaar een succesvolle crowdfundingcampagne afgerond.
Wat is de belangrijkste markt waarop jullie je concentreren en waarom is dat?
Onze belangrijkste markt is consumenten. Met zo’n 75.000 nieuwbouwwoningen die jaarlijks gebouwd worden kunnen consumenten er voor kiezen om sustainable impact te maken door voor een duurzaam huis te kiezen.
Wat hebben jullie nog nodig om jullie business volwassen te laten worden?
Het moeilijkste in de bouwsector is traditionele architecten, projectontwikkelaars en aannemers overtuigen dat de manier waarop ze al jarenlang werken vervuilend en inefficiënt is.