KPN gaat opnieuw banen schrappen. Dat heeft het ict-concern aangekondigd bij de presentatie van een nieuw strategieplan voor de komende drie jaar. Het is nog niet duidelijk hoeveel arbeidsplaatsen er verdwijnen. De nieuwe Colombiaans-Italiaanse topman Maximo Ibarra wil door te snijden geld vrijmaken voor miljardeninvesteringen in glasvezelaansluitingen en 5G.
Een woordvoerder van KPN zegt tegen De Telegraaf dat de reductie in arbeidskosten niet direct uit te drukken is in een concreet aantal weg te snijden voltijdsbanen (fte), omdat het ook inhuur van extern personeel betreft. Momenteel telt KPN ongeveer 12.600 voltijdsbanen.
KPN stuurde vanochtend een persbericht uit over een ‘versnelde strategie om duurzame organische groei te bereiken’. Het driejarenplan is de eerste concrete openbare actie van Ibarra die begin dit jaar aantrad als nieuwe topman.
Onder druk
De resultaten van KPN staan al jaren onder stuk, met name op de zakelijke markt. Ibarra verwacht de efficiëntie bij KPN te verbeteren door digitalisering en vereenvoudiging van werkprocessen. Maar in het persbericht kondigt hij aan ook fors te willen investeren, zoals het laten groeien van het aantal glasvezelaansluitingen in Nederland met één miljoen. Ook is het concern bezig met de aanleg van een 5G-netwerk voor supersnel draadloos internet en 5G-field labs voor toepassingen op de openbare weg en de landbouw. Het concern wil jaarlijks zo’n 1,1 miljard euro investeren in innovaties.
KPN heeft de afgelopen maanden al zijn managementstructuur drastisch omgegooid. Zo splitste het bedrijf de rol van chief commercial officer (cco) dit najaar in twee managementfuncties: de chief business market en de chief consumer market. Marieke Snoep werd directeur zakelijke markt en de Belg Jean-Pascal Van Overbeke is directeur voor de consumentenmarkt.