Het van oorsprong Thaise techbedrijf Eko opent een kantoor in Amsterdam. Vanuit die vestiging wil de leverancier van een ‘mobile-first’ communicatie- en samenwerkingsplatform voor bedrijven de Europese markt veroveren. Het bedrijf haalde onlangs 17,6 miljoen euro op in een grote financieringsronde en gaat dat geld nu gebruiken om uit te breiden naar Europa.
In een persbericht meldt het bedrijf dat er voor Amsterdam is gekozen omdat Eko die stad als de tech-hub van Europa ziet. Naast de opening van commerciële kantoren in Londen en Berlijn is bewust gekozen om het Europese hoofdkantoor in Amsterdam – aan de Weteringschans – te vestigen.
Het Thaise techbedrijf heeft meer dan een half miljoen betalende gebruikers in onder meer de retail-, hospitality- en bankensector. Vooralsnog gaat het voornamelijk om klanten in Azië. Inmiddels lopen er in Europa al een aantal pilots bij grote bedrijven. Het zou gaan om een aantal grote Britse bedrijven in de retail en horeca, maar namen worden niet genoemd. De onderneming ziet een groeiende vraag naar mobiele samenwerkingsoplossingen, vandaar dat de scale-up nu de stap naar Europa zet.
Finn McClain, een Amerikaanse Nederlander die Eko in Nederland en de rest van Europa gaat leiden, legt de keuze voor Amsterdam uit: ‘Amsterdam is dé tech-hub van Europa, met veel talent, andere inspirerende scale-ups en een klimaat dat innovatie en ondernemerschap stimuleert. Dit is dan ook de plek voor Eko om uitbreiding in Europa te realiseren. We zijn nu hard bezig met het aantrekken van nieuw personeel.’ McClain werkte voor verschillende bedrijven in Silicon Valley, maar keerde terug naar Amsterdam waar hij dezelfde ‘vibe’ zegt te ervaren als in de hoogtijdagen van de Valley.
Mobiele medewerkers en GDPR
Het communicatieplatform van Eko is gebouwd voor bedrijven met grote aantallen werknemers die niet de hele dag achter een computer zitten, zoals horecapersoneel, winkelmedewerkers of monteurs. Deze bedrijven zien de afgelopen jaren dat hun werknemers om onderling te communiceren steeds vaker kiezen voor bestaande consumentenapps, zoals WhatsApp en Telegram. ‘Dit brengt allerlei problemen op het gebied van veiligheid, vertrouwelijkheid en de Europese privacywet GDPR met zich mee’, aldus de Thaise onderneming.
Het bedrijf wil met een veilig, gebruiksvriendelijk mobiel platform, waarmee werknemers kunnen communiceren en samenwerken, die privacykwesties oplossen. ‘Daarnaast zien organisaties die ons platform gebruiken dat de applicatie een positief effect heeft op efficiëntie, productiviteit en medewerkersbetrokkenheid’, licht het bedrijf toe. Eko is beschikbaar in de Nederlandse taal.
Korawad Chearavanont, directeur en oprichter van Eko: ‘De meeste digitale communicatieplatforms zijn tot op heden vooral geschikt voor mensen met een kantoorbaan. Met Eko bedienen wij juist de mobiele medewerker, die ook behoefte heeft aan makkelijk digitaal contact met zijn collega’s. Ons platform is net zo makkelijk in gebruik als de bekende chatapps en ideaal voor bedrijven met duizenden mobiele medewerkers.’ Volgens het bedrijf is vooral het samenwerkingsgedeelte onderscheidend. ‘Er zijn workflow features, taken kunnen toebedeeld worden, formulieren kunnen worden aangemaakt. Alles wat belangrijk is voor de mobiele werknemer om zijn werk goed te doen, gebeurt via de app.’
Bangkok, New York, Londen en Berlijn
Eko begint met vijf medewerkers in Amsterdam en verwacht richting het einde van 2019 door te groeien naar 30 medewerkers.
Naast het Europese hoofdkantoor in Amsterdam heeft het van oorsprong Thaise bedrijf kantoren in Bangkok, New York, Londen en Berlijn. Eind 2018 ontving Eko een investering van 17,6 miljoen euro, nadat er met eerdere investeringsrondes al 7,6 miljoen euro werd opgehaald.