Elk bedrijf is bezig met de overgang naar de nieuwe, innovatieve, digitale wereld. Maar wat is innovatie precies? En hoe realiseer je dat? In deze bijdrage de belangrijkste tech-trends die je kunt verwachten in 2019 én tips over hoe jij je klaarmaakt voor de digitale toekomst.
Progressieve web apps
Gartner voorspelt dat in 2020 de meeste bedrijven zijn overgestapt op de progressieve web apps (pwa). Volgens fans zijn pwa’s sneller, goedkoper en lichter. Dus, waarom zou je als gebruiker nog zo’n zware app downloaden?
De pwa is een nieuw idee van Google over het vervagen van de grens tussen app en website. Het komt erop neer dat je een applicatie ‘installeert’ als een app op je telefoon, maar dan buiten de appstore om. Het voordeel ten opzichte van de gewone app is dat de pwa relatief makkelijk is te ontwikkelen. De app laat zich sneller operationeel uitrollen tegen lagere kosten. Bovendien is deze ook nog makkelijker te onderhouden.
Pwa maakt gebruik van een groot aanbod api’s, die niet ’backward’ compatible hoeven te zijn. Gebruikers maken allemaal gebruik van dezelfde, meest actuele versie.
Voice
2019 wordt hét jaar van voice als interface. Met de introductie van de Google Assistent in Nederland zal spraaksturing aan terrein winnen. Je boodschappen bestellen door je boodschappenlijstje op te lezen, de verlichting, beveiliging en temperatuur in huis regelen, even snel iets opzoeken, of een vraag stellen aan een digitale klantenservice: het is een greep uit de mogelijkheden.
Alex Show van Amazon is een voorbeeld van een slimme ’speaker’ met ’touchscreen’. Mede vanwege de populariteit van dit soort losse slimme ’speakers’ in Amerika, is het een kwestie van tijd voordat ze ook in Nederland gemeengoed worden. Voor bedrijven betekent dit een ‘whole new ball game’ met verschillende toepassingen. Denk aan een arts die met zijn stem tijdens een operatie snel medische documentatie opvraagt of een huisarts die notities via slimme spraaksturing direct opslaat in het patiëntendossier. Voice opent een totaal nieuw verkoopkanaal. In de toekomst is het niet voldoende om bovenaan de Google-zoekresultaten te staan, maar gaat het er ook om dat een spraak-assistent je als eerste optie voorstelt.
Virtual reality & augmented reality
Virtual reality (vr) & augmented reality (ar) bestaan al een tijdje en het aantal toepassingen in de praktijk neemt nog altijd flink toe. Funda gebruikt ar om te koop staande huizen te identificeren en te tonen aan de gebruiker, verzekeraars gebruiken ar-apps om risico’s in huis zichtbaar te maken, terwijl monteurs met behulp van ar extra uitleg krijgen over een handeling of onderdeel.
Ook voor zakelijke doeleinden laat vr/ar zich regelmatig inzetten. Zo automatiseert de installatiebranche het inmeetproces en toont virtueel realistische beelden van geplande nieuwe constructies. De zorg gebruikt de technologie voor de behandeling van pijn, stress en fobieën. Mogelijkheden te over!
Kunstmatige intelligentie & chatbots
Studies tonen dat bij zo’n dertig tot vijftig procent van de banen de taken deels zijn uit te voeren door een algoritme. We gaan dus op de werkvloer machines of algoritmes zien, die werkzaamheden overnemen. De kracht van kunstmatige intelligentie (ki) zit met name in de samenwerking met het personeel. Door algoritmes en machines de repeterende of administratieve taken te laten uitvoeren, kunnen collega’s zich bezighouden met het interessantere werk. Ze doen waar ze goed in zijn.
Er zijn al bedrijven die gebruik maken van ki om vragen van klanten te beantwoorden. Als de computer met 95 procent zekerheid weet dat dit het juiste antwoord is, dan geeft het een reactie aan de klant. Bij twijfel wordt een suggestie voor een antwoord naar een medewerker gestuurd. Indien nodig, verbetert deze de reactie naar de klant.
Combineren is innoveren
De eerdergenoemde trends zijn niet allemaal nieuw; ze bestaan al een tijdje en worden volwassener. In de komende tijd groeien al deze technologieën naar elkaar toe. Toegepast in combinaties tonen zij hun kracht. Een chatbot kan prima functioneren dankzij de door de programmeur gecodeerde regels. Dit maakt zo’n bot nog niet slim; die handelt nog steeds volledig volgens het principe ‘if this, then that’. Combineer je de bot met ki, dan is het ineens een krachtige technologie. Dan geeft een bot ook daadwerkelijk op basis van data een slimme reactie die niet per se is voorgeprogrammeerd. Kortom, combineren is innoveren. Dat kan bijvoorbeeld door dit soort applicaties en services snel bij elkaar te brengen met behulp van een low code-ontwikkelplatform. De populariteit van deze platformen neemt toe, omdat je er zowel agile (dicht bij de business) als supersnel functionaliteit mee kan creëren.
Waar kom je vandaan?
Wie goed om zich heen kijkt, ziet dat de meeste innovaties ook combinaties zijn van iets dat al bestaat. We kennen natuurlijk de geijkte voorbeelden zoals Uber en Airbnb. Voor de komst van de digitale taxidienst waren er al chauffeurs en reizigers. Wat ontbrak, was een platform dat beide samenbracht. Zo ook bij Airbnb: particulieren verhuurden al kamers, maar misten een directe schakel. Desalniettemin hadden Uber en Airbnb het relatief eenvoudig. Zij begonnen in een greenfield-omgeving, ongehinderd door bestaande systemen, processen of technologieën. Voor gevestigde bedrijven is dat wel anders. Zij moeten nieuwe technologie inpassen in bestaande omgevingen, waarvoor een andere aanpak is vereist. Gelukkig kunnen de gevestigde bedrijven deze zwakte ook omvormen tot een kans, maar dan moeten ze wel eerst afrekenen met de zogenoemde ‘technical debt’.
Integratie
In de loop der jaren is de architectuur bij veel bedrijven behoorlijk complex geworden. Er is sprake van veel data en functionaliteiten, versnipperd ondergebracht in enkele tientallen (of soms zelfs honderden) applicaties. Veel applicaties zijn verbonden door point-to-point-koppelingen. Wanneer één van de koppelingen wijzigt, resulteert dit in een aantal wijzigingen in verschillende systemen. Gevolg hiervan zijn hoge beheer- en veranderkosten. Het probleem is op te lossen door het inzetten van api-gateways, een service bus, alsmede data driven en event driven architecturen, die gecombineerd de flexibiliteit en daarmee innovatievermogen verhogen.
Trends
Niet zelden hoor je bedrijven die ‘iets met voice’ willen doen, of met ki willen experimenteren. Dat is niet de juiste aanpak. Wil je als bedrijf innoveren en nieuwe technologieën omarmen, dan is het ontvlechten van de wirwar aan applicaties een cruciale eerste stap. Ga maar eens na welke informatie je nodig hebt om een simpele vraag te beantwoorden. Als een arts bijvoorbeeld met behulp van voice aan een computer wil vragen welke patiënt op de afdeling hij als eerste moet behandelen, dan heb je al een grote hoeveelheid data nodig. Bijvoorbeeld lab-uitslagen, gegevens over de huidige condities van een patiënt en misschien zelfs camerabeelden om te controleren hoe een patiënt eruitziet. Al die data moet ergens samenkomen om uiteindelijk een computer de juiste beslissing te laten nemen. Er is dus interoperabiliteit tussen alle informatiesystemen nodig voor innovatie. Dit voorbeeld geldt voor het gros van de innovatie-vraagstukken van deze tijd.
Interoperabiliteit
Moderne technologie stelt ons in staat om te werken met een centrale data-hub waarop we applicaties aansluiten. Deze hub, die de rol van enterprise service bus en data-platform combineert, dient als knooppunt voor alle digitale informatiestromen tussen systemen. Dit maakt de architectuur een stuk overzichtelijker en daarmee ook beter beheersbaar. Nieuwe koppelingen zijn sneller operationeel en diverse databronnen laten zich sneller met elkaar combineren; een cruciale voorwaarde om te komen tot innovatie. Met behulp van moderne integratietechnologie kunnen we zelfs realtime geavanceerde data-analyses uitvoeren. Ofwel, elk bedrijf dat nieuwe innovaties wil omarmen, moet zijn architectuur afstemmen op interoperabiliteit.