Sinds een aantal jaar wordt zwarte vrijdag ook in de lage landen ‘gevierd’. De naam komt overigens van grote verkeersdrukte, dus eigenlijk zouden we het ver links moeten laten liggen. Maar internet zou internet niet zijn als consumentismefestijnen de meest krankjorume vormen aannemen. Of is het toch wel praktisch?
Oude voorraad die niet weg wil: hop, hoge korting erop en eindelijk er vanaf. Iedereen pikt z’n graantje mee, althans dat wil allerlei ‘onderzoek’ ons laten geloven. Black Friday valt traditioneel in de smaak bij nerds, niet in de laatste plaats omdat die het fenomeen eerder gebruikten dan de ‘normale’ consument: online dingen kopen buiten je eigen land deden de meesten tot een paar jaar terug niet of nauwelijks. Inmiddels is het fenomeen ook in delen van Europa overgeslagen naar de normale consument.
Wilt u nog wat leuke ‘feiten’ over deze prachtige dag? 46 procent van de mannen zou alleen maar iets voor zichzelf kopen en 47 procent van de vrouwen. Mensen boven de 45 jaar gebruiken geen spraakassistent om iets aan te schaffen. Daaronder ligt dat ergens rond de 7 procent, waarbij we pubers even buiten beschouwing laten. En last but not least, 12 procent van de door YouGov ondervraagde kopers stuurt z’n bestelling vaak terug. Dat zorgt voor nog meer verkeersopstoppingen.
Een iets serieuzere kant van de zaak is dat ook gebruikers van de donkerdere kanten van internet graag gebruik maken van deze dag om mensen geld af te troggelen of gestolen creditcardgegevens te misbruiken.
Wat vindt u van Black Friday?
Grappig dat het artikel niets zegt over CyberMonday. Is de auteur bekend met deze term? Want deze dag is in het leven geroepen speciaal voor soft- en hardware. En heel veel bedrijven trekken de acties over het hele weekend, dus uw Black Friday duurt ondertussen 4 dagen (of zelfs langer). Hierdoor maakt het al bijna niet meer uit op welke dag je shopt voor korting. Al lijkt die korting in Nederland lang niet zo spectaculair te zijn als we naar de USA kijken.
Bent u verder bekend met Singles Day? Dat is een Chinese commerciele feestdag eerder deze maand.
Al met al krijg ik de indruk dat het internet nu echt ingeburgerd is. Het lijk steeds meer op de winkelstraatwaar continue uitverkoop is.
Black Friday is typisch Amerikaans, het is de dag na Thanksgiving, een feestdag in de VS, waar God wordt bedankt voor de oogst van dat jaar. Dat is tenminste de oorsprong van die dag.
Net zoals cadeautjes met kerst nemen we ook dit over uit de VS. Sommige bedrijven doen dit alleen op vrijdag, velen plakken het weekend eraan vast, vaak nog inclusief Cyber Monday, en sommigen beginnen al met Pre Black Friday aanbiedingen.
In Nederland wordt er geen oude voorraad voor de helft van de prijs verkocht, hier verkopen ze actuele spullen met vaak slechts een paar procent korting. Het is een goedkoop lokkertje, meer niet. Black Friday klinkt heftig, maar stelt weinig voor. Als je iets nodig hebt, dan kun je mooi een paar procent besparen. That’s all, folks!